– Wszystkie istniejące instalacje kogeneracyjne będą dopuszczone do wsparcia, które odpowiadało będzie luce finansowej pomiędzy kosztami wytwarzania energii elektrycznej w jednostkach wysokosprawnej kogeneracji, a rynkową ceną energii . System wsparcia oparty będzie o formułę premii dopłacanej do ceny energii elektrycznej – zapowiedział dyrektor Kaźmierski.
W jego ocenie takie rozwiązanie w odróżnieniu od zaproponowanego modelu aukcyjnego dla nowych instalacji lepiej odpowiada potrzebom instalacji istniejących, które dla utrzymania produkcji energii elektrycznej na dotychczasowym poziomie wymagają stosownego wsparcia. Jak tłumaczy dyrektor Kaźmierski dzięki temu zostanie wyeliminowane ryzyko, że istniejąca jednostka nie wygra aukcji, a tym samym nie będzie mogła utrzymać dotychczasowej produkcji.
Według zapowiedzi dyrektora dyrektor przedmiotem wsparcia będzie premia do wytworzonej energii elektrycznej.
– Proponowany mechanizm gwarantuje operatorom istniejących instalacji stały strumień przychodów ustalony w postaci premii do ceny energii elektrycznej. Premia przyznawana dla każdej MWh wytworzonej energii elektrycznej w jednostkach wysokosprawnej kogeneracji wydaje się być optymalnym rozwiązaniem dla istniejących instalacji – stwierdził Andrzej Kaźmierski.
Przedstawiciel resortu energii poinformował, że wysokość premii kierowanej do istniejących instalacji wysokosprawnej kogeneracji określana będzie corocznie przez ministra energii w oparciu o rzeczywiste dane rynkowe. Taki mechanizm ma zapewnić właściwe dostosowywanie jej wysokości do zmieniających się warunków rynkowych. Z zapowiedzi dyrektora Kaźmierskiego wynika, ze dopuszcza się możliwość określania wysokości premii na poziomie 0 zł/MWh, co oznaczać będzie, że w danym roku warunki rynkowe umożliwiają instalacjom wysokosprawnej kogeneracji funkcjonowanie bez konieczności dodatkowego wsparcia. Przed uzyskaniem wsparcia w postaci premii do każdej MWh wytworzonej energii elektrycznej w jednostkach wysokosprawnej kogeneracji wszystkie instalacje będą musiały przejść proces prekwalifikacji na poziomie Prezesa URE. Prekwalifikacja w odniesieniu do istniejących instalacji będzie uproszczona i polegać będzie na prawidłowej kwalifikacji do właściwego koszyka technologicznego.
Jednostki wysokosprawnej kogeneracji maja zostać przypisane do koszyków, które będą grupować instalacje o porównywalnych parametrach ekonomicznych, a wysokość premii będzie ustalana dla poszczególnych koszyków. Jednocześnie funkcjonować będzie współczynnik korygującego wysokość premii z uwagi na wiek instalacji.
Dla nowych instalacji system wsparcia opierać się będzie o rozwiązania aukcyjne. W ramach tego mechanizmu każdy z inwestorów przedstawiać będzie jedną ofertę w ramach aukcji. Wygrywać będą oferty o najniższych cenach ofertowych, co ma promować wyłącznie najbardziej efektywne technologie oraz lokalizacje, przy jednoczesnej minimalizacji kosztów funkcjonowania systemu.
Jak tłumaczy dyrektor Kaźmierski dla zapewnienia, że procedura aukcyjna zachowa charakter konkurencyjny, wprowadzone zostaną mechanizmy, których celem będzie odrzucenie określonego procentu ofert aukcyjnych w sytuacji, gdy podaż projektów będzie mniejsza niż dostępna w ramach aukcji pula energii elektrycznej (wolumen zgłoszony w ramach aukcji będzie mniejszy niż planowany do zakupu). Takie działanie ma ograniczyć możliwość osiągania nadmiernych korzyści finansowych w sytuacji braku odpowiedniej liczby projektów biorących udział w danej aukcji.
Okres na jaki ma być udzielone wsparcie wyniesie 15 lat, co w ocenie ME wydaje się być optymalnym i wystarczającym z punktu widzenia inwestorów.
Aukcje poprzedzać będzie proces prekwalifikacji, który ma umożliwiać weryfikację zamierzeń inwestycyjnych z punktu widzenia właściwej oceny ich gotowości oraz możliwości realizacji. W ramach procesu prekwalifikacji prowadzona będzie bieżąca weryfikacja projektów nowych jednostek kogeneracyjnych, która będzie miała na celu dopuszczenie do udziału w aukcjach wyłącznie tych projektów, które będą miały techniczną możliwość produkcji energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji.
Aukcje dla nowych instalacji mają być przeprowadzane w trzech koszykach aukcyjnych – osobno dla instalacji przemysłowych oraz pozostałych instalacji (w tym przypadku wprowadzony zostanie podział na instalacje do i powyżej 20 MW mocy zainstalowanej elektrycznej).
Budżet aukcyjny ustalany będzie przez ministra energii w roku poprzedzającym rok przeprowadzenia aukcji w drodze rozporządzenia, co ma umożliwić właściwą kontrolę nad niezbędnymi inwestycjami w sektorze wysokosprawnej kogeneracji z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego. Jednocześnie wraz z określeniem budżetu aukcyjnego na dany rok minister energii będzie określał w sposób niewiążący perspektywę budżetu aukcyjnego w kolejnych trzech latach. Takie działanie ma pokazać inwestorom perspektywę działań w kolejnych latach, która jest niezbędna dla określenia, czy planowana za 2 – 3 lata inwestycja będzie miała szansę na partycypację w aukcyjnym systemie wsparcia dla instalacji wysokosprawnej kogeneracji.
Minister energii określać będzie maksymalną wysokość premii w ramach każdego z trzech koszyków aukcyjnych. ME planuje wprowadzenie analogicznego rozwiązania, jak w przypadku systemu wsparcia dla odnawialnych źródeł energii, gdzie minister określa tzw. cenę referencyjną, czyli maksymalną cenę z jaką można przystąpić do aukcji. Mechanizm wsparcia ma uwzględniać zmienność kosztów wytwarzania energii w czasie – możliwość zmiany wysokości premii w zależności od zdefiniowanych warunków zewnętrznych.
Mając na uwadze fakt, iż w aspekcie długoterminowym funkcjonowanie instalacji kogeneracyjnych uzależnione jest przede wszystkim od zmieniających się kosztów operacyjnych (głównie koszty paliwa, zmiany cen energii elektrycznej i ciepła na rynku oraz cen uprawnień do emisji CO2) proponuje się wprowadzenie mechanizmów, które pozwolą na ograniczenie niekorzystnego wpływu tych czynników. Zaproponowany mechanizm ma umożliwiać zmianę wysokości premii ustalonej w drodze aukcji w sytuacji istotnej zmiany warunków rynkowych, przy jednoczesny założeniu, że zmiana ta nie będzie powodowała przydzielenia wsparcia w wysokości przekraczającej dozwoloną wysokość pomocy publicznej.
System wsparcia ma uwzględniać monitorowanie procesu inwestycyjnego po wygraniu w aukcji, tak aby na bieżąco posiadać informację o ewentualnym zagrożeniu niezrealizowania inwestycji. W celu ograniczenia zagrożenia niezrealizowania inwestycji przez podmiot, który wygrał aukcję, proponuje się wprowadzenie monitoringu, który zapewni bieżący nadzór nad realizowanymi zadaniami inwestycyjnymi. Monitoring również zapewniać informacje w zakresie stopnia realizacji prac inwestycyjnych, co będzie miało wpływ na możliwość oszacowania tempa oddawania instalacji do użytkowania, co jest niezmiernie istotne z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa.
System wsparcia zakładać będzie też weryfikację zgłoszonej w aukcji produkcji energii elektrycznej w jednostce wysokosprawnej kogeneracji po zrealizowaniu inwestycji, aż do zakończenia 15 letniego okresu wsparcia. Celem teh weryfikacji jest będzie jednej strony umożliwienie walidacji przyjętych rozwiązań w kontekście rzeczywistego rozwoju jednostek kogeneracyjnych w Polsce, z drugiej zaś konieczność rozliczenia złożonych w ramach zwycięskich aukcji ofert.
Dla instalacji o mocy zainstalowanej elektrycznej do 1 MW ma zostać stworzony odrębny system bazujący na mechanizmie feed in premium, z jedną premią dla wszystkich instalacji bez względu na wielkość mocy, rodzaj paliwa oraz charakterystykę pracy.