AlertEnergetykaMotoryzacja

KE chce jesienią przedstawić nowe restrykcyjne przepisy dla baterii do aut elektrycznych

Ładowanie samochodu elektrycznego. Fot. Pixabay

Ładowanie samochodu elektrycznego. Fot. Pixabay

Komisja Europejska ma przedstawić jesienią nowe ogólnounijne przepisy, aby sprawić, że baterie produkowane lub importowane do Europy będą “najbardziej ekologiczne na tej planecie”.

– Nowe rozporządzenie nałoży wymogi dotyczące najbardziej ekologicznych, najbezpieczniejszych i najbardziej zrównoważonych baterii na świecie. Nowe ogólnounijne przepisy zostaną przedstawione jesienią i będą podlegać przyspieszonej procedurze, tak aby mogły obowiązywać od 2023 roku – powiedział Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za przewidywanie i stosunki międzyinstytucjonalne w wywiadzie dla EurActiv. Dodał on, że Niemcy, które obecnie sprawują rotacyjną prezydencję UE przez sześć miesięcy, są „bardzo zainteresowane” szybkim wprowadzeniem nowych przepisów.

Podkreślił on, że nowe europejskie rozporządzenie w sprawie baterii będzie również miało na celu sprawienie, że baterie wyprodukowane w UE będą wykorzystywać surowce, które są identyfikowalne i spełniają surowe normy ekologiczne i pracy, a normy te są ważne dla europejskich konsumentów, którzy coraz częściej przechodzą na elektromobilność. Powiedział on jeszcze, że zagraniczni producenci baterii, którzy nie zastosują się do nowych przepisów UE, zostaną obciążeni granicznym podatkiem węglowym, aby sprawić, że nie będą oni wykorzystywać pozycji europejskich producentów. – Dzięki rozporządzeniu w sprawie baterii mamy na celu ustanowienie równych reguł gry, tak aby wszystkie baterie wprowadzane na rynek UE, niezależnie od ich pochodzenia, spełniały te same surowe wymogi dotyczące zrównoważonego rozwoju i końca okresu eksploatacji. „Chcemy dać naszym partnerom handlowym wybór: albo wprowadzisz ceny emisji dwutlenku węgla w kraju, tak jak to zrobiliśmy tutaj w Europie w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji, albo pojawi się mechanizm korekty emisji dwutlenku węgla, aby wyrównać cenę CO2 – powiedział Šefčovič.

EurActiv/Michał Perzyński


Powiązane artykuły

AI

Bitwa o AI. Zadecydują cena prądu i emisje

Rosnące zapotrzebowanie na moc obliczeniową dla AI grozi wzrostem emisji CO2. Niemieccy urzędnicy obawiają się, że centra danych mogą przenosić...
Niemcy, sieć elektroenergetyczna. Źródło: Freepik

Fala upałów i awarie. U Niemców coraz częściej gaśnie światło

Lokalne blackouty stają się tego lata plagą niemieckiej prowincji. Powodem przerw w dostawach prądu są najczęściej awarie kabli i mniejszych...
Minister Klimatu i Środowiska Paulina Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej Urzędem Miasta Bydgoszczy, 4 bm. Konferencja dot. wsparcia finansowego na działania związane z rekultywacją wielkoobszarowych terenów poprzemysłowych i adaptacją do zmian klimatu, a także rządowego wsparcia dla terenów po dawnym Zachemie. (jm) PAP/Tytus Żmijewski

Inwestycje w wielkoskalowe OZE mniejsze niż zakłada ministerstwo klimatu

Inwestycje w duże farmy fotowoltaiczne istotnie zwolniły. Moc nowych instalacji, którym koncesje wydał w półroczu 2025 roku Urząd Regulacji Energetyki...

Udostępnij:

Facebook X X X