Kolejna polska firma zaangażuje się w budowę gazociągu Finlandia-Estonia

25 sierpnia 2017, 10:45 Alert

Polskie Górnicze Biuro Projektów PANGAZ sp. z o. o. ma doradzać przy przetargu na lądowy odcinek gazociągu Balticconector. Wcześniej firma wygrała przetarg ogłoszony przez operatora estońskiej sieci przesyłowej Elering. Kontrakt jest wart 2,7 mln euro. 

Balticconnector. Grafika: Litgrid
Balticconnector. Grafika: Litgrid

Jak informuje agencja BNS, w czwartek Elring podpisał umowę z PANGAZ na usługi doradcze przy opracowaniu rozwiązań technicznych oraz organizacji przetargu dla realizacji inwestycji ,,pod klucz” 55 km odcinka gazociągu Kiili-Paldiski oraz dwóch stacji kompresorowych, Paldiski i Puiatu,

Zgodnie z podpisanymi dokumentami polska spółka ma przystąpić do pracy jesienią, a rezultaty prac mają być znane w pierwszym kwartale 2018 roku.

PANGAZ ma również pomóc zorganizować przetargi na usługi serwisowe nadzoru właścicielskiego podczas budowy wspomnianych obiektów i ma świadczyć usługi inżynieryjne na rzecz Eleringu. W tym obszarze współpraca ma potrwać do 2022 roku.

Jak zaznacza BNS, wcześniej PANGAZ uczestniczył w projekcie połączenia gazowego między Polską a Czechami, co pozwala spółce dzielić się w trakcie budowy Balticconnector know-how zdobytym w sektorze gazowym.

Przypomnijmy również, że we wspomniany projekt zaangażowana jest również inna polska spółka, ILF Polska.

Balticconector

Całkowity koszt budowy gazociągu Balticconnector wyniesie około 250 mln EUR, a 75 proc. kosztów zostanie pokryte z europejskiego funduszu „Łącząc Europę”. Balticconnector zostanie oddany do użytku do 2020 roku.

Przetarg na budowę podwodnego odcinka gazociągu zostanie ogłoszony w pierwszej połowie 2017 roku. Projekt Balticconector składa się z trzech odcinków: 47 km gazociągu Kiili-Kersalu w Estonii, 80 km morskiego gazociągu od wybrzeża półwyspu Paldiski do Inkoo w Finlandii oraz 22 km lądowego gazociągu Inkoo-Siuntio. Przepustowość Balticconector ma wynosić 7,2 mln m sześc. dziennie. Przekrój rury ma wynosić 50 cm a ciśnienie wewnątrz ma osiągać do 80 bar.

The Baltic Course/Piotr Stępiński