AlertWszystko

Koniec sporu Litwy z PKN Orlen możliwy w kwietniu

(The Baltic Course/Piotr Stępiński)

– Kontrolowana przez państwo litewska spółka kolejowa Lietuvos geležinkeliai oraz polska spółka naftowa Orlen Lietuva mają nadzieję, że do połowy kwietnia 2016 roku uda im się dojść do porozumienia w kwestii sporu dotyczącego taryf przewozowych. Informacje o bliskim terminie zakończenia negocjacji przekazał  prezes Lietuvos gelezinkeliai Stasys Dailydka. Zwraca on także uwagę, że obydwie strony rozmów są skłonne do pozasądowego rozwiązania sporu.

– Rozmowy trwają. Zmierzamy w stronę porozumienia. Mamy nadzieję, że osiągniemy ugodę do 15 kwietnia – taki termin obecnie obowiązuje – stwierdził w wypowiedzi dla BNS Dailydka. Jeszcze kilkanaście dni temu nie wykluczał on, że do zawarcia porozumienia może nie dojść a rozstrzygnięcie sporu nastąpi w sądzie.

Zakończenie rozmów i podpisanie pozasądowego porozumienia miało nastąpić do końca zeszłego tygodnia. Orlen Lietuva przedstawiła jednak nowe warunki a sam proces zawarcia ugody został wydłużony. Według Dailydka prezes Orlenu prowadzi obecnie rozmowy z pozostałym kierownictwem spółki na temat prowadzonego sporu.

Litewski wiceminister transportu oraz prezes zarządu Lietuvos gelezinkeliai Saulius Girdauskas w wypowiedzi dla agencji BNS stwierdził, że wysuwane przez Orlen Lietuva nowe żądania, opóźniają zakończenie negocjacji. Mimo to ma on nadzieję, że uda się osiągnąć porozumienie ponieważ jest tym zainteresowany jeden z akcjonariuszy Orlenu – Skarbem Państwa.

Wcześniej prezes litewskich kolei mówił, że Orlen Lietuva nie wypełnia podpisanej w 2009 roku umowy o przewozie towarów i jest winna kolejom ok. 30 mln euro. Umowa miała obowiązywać do 2024 roku. Girdauskas twierdził wówczas, że prowadzenie rozmów z Polakami jest trudne. Podjęte kilka lat wcześniej rozmowy z Orlenem zakończyły się fiaskiem.

Jak zauważa Baltic Course, Orlen wielokrotnie krytykował nieprzyjazną logistykę na Litwie wyjaśniając, że spór z Lietuvos gelezinkeliai prowadzony jest w sądzie. W ubiegłym roku litewski sąd apelacyjny zaproponował obu stronom możliwość pozasądowego rozwiązania sporu.W swojej wypowiedzi dla agencji BNS z połowy marca minister komunikacji oraz transportu Rimantas Sinkevičius potwierdził, że podczas wizyty prezesa Orlenu w Wilnie planowano podpisać takie porozumienie ale nie był on wówczas przekonany czy do niego dojdzie.

Stwierdził on również, że w sprawie rozebranych torów prowadzących z rafinerii w Możejkach do granicy łotewskiej, trwa obecnie dochodzenie nadzorowane przez Dyrektoriat Komisji Europejskiej ds. Konkurencji, dlatego też żadne porozumienie w tej sprawie nie jest obecnie możliwe. Ostatnio pojawiły się informacje o tym, że na początku kwietnia Komisja Europejska, może ogłosić swoją decyzję w tej sprawie. Jednakże według wiceministra Girdauskasa prawnicy Komisji przekazali litewskim kolejom wiele pytań dlatego podjęcie decyzji w tej sprawie zostanie opóźnione jeszcze o co najmniej rok. W przypadku złożenia odwołania od decyzji to ostateczne rozwiązanie sporumoże potrwać jeszcze 5-7 lat. Jak przekazał wiceminister, rząd litewski wątpi, że uda się udowodnić winę Lietuvos gelezinkeliai.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Hejt wymierzony w Najprzedszkole

We Wrocławiu matka czteroletniego chłopca, zorganizowała internetową nagonkę na prywatne przedszkole. Gdy dyrekcja rozwiązała z nią umowę, media rozpisały się...
TOP Tygodnia. Grafika: Freepik/BiznesAlert.pl

TOP Tygodnia BiznesAlert.pl. Zobacz najpopularniejsze teksty mijającego tygodnia

Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych komentarzy i opinii mijającego tygodnia (1.03-07.03.2025 roku).

Udostępnij:

Facebook X X X