icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Konsorcjum Arcus złożyło pozew ws. 174,11 mln zł odszkodowania od Energi

Arcus oraz jej spółka zależna T-matic Systems wyliczyło straty związane z kontraktem na dostawy inteligentnych liczników energii dla Energi-Operator i złożyły do sądu pozew o 174,11 mln zł odszkodowania, podał Arcus. Prezes Grupy Arcus Michał Czeredys wskazał, że wartość szkody odnotowanej przez konsorcjum stale rośnie.

„Zarząd Arcus S.A. […] powziął wiedzę o wniesieniu przez pełnomocnika procesowego emitenta pozwu do Sądu Okręgowego w Gdańsku, IX Wydział Gospodarczy przeciwko Energa-Operator S.A. z siedzibą w Gdańsku, którym emitent oraz T-matic Systems S.A., jako powodowie, dochodzą łącznie od Energa zapłaty kwoty 174 111 458,96 zł (wraz z należnymi odsetkami ustawowymi), tytułem naprawienia szkody poniesionej w następstwie bezprawnego i zawinionego popełnienia przez Energę czynu niedozwolonego/czynu nieuczciwej konkurencji, na szkodę emitenta, w związku z trwającym wielopłaszczyznowym sporem, dotyczącym kwestii ważności, prawidłowości wykonania, a także wzajemnych roszczeń, wynikających i związanych z zawarciem i realizacją przez powodów na rzecz Energa kilku umów realizacyjnych na dostawę oprogramowania i uruchomienie infrastruktury licznikowej […] zawartych w okresie od 25.08.2011 r. do 01.02.2013 r. w następstwie udzielenia przez Energa zamówienia publicznego w trybie przetargowym” – czytamy w komunikacie.

Pozew formułuje zarzuty przypisujące Energa odpowiedzialność odszkodowawczą (zarówno deliktową, jak i o charakterze kontraktowym) względem powodów w odniesieniu do negatywnych następstw działań i zaniechań związanych z powstaniem, eskalacją i brakiem zakończenia sporu, podano także.

„W ocenie powodów, bezzasadne i bezprawne żądania Energa (jako zamawiającego) dotyczące zapłaty znaczących kwot w ramach roszczeń związanych z wykonaniem umów, w tym naliczenie kar umownych oraz doprowadzenie przez Energę do nasilenia sporu, a także brak uregulowania przez Energę należności związanych z wykonanymi pracami, skutkowały wyrządzeniem Powodom szkody, która miała związek z zaistnieniem okoliczności negatywnie oddziałujących na prowadzoną przez powodów działalność gospodarczą i ich funkcjonowanie w obrocie gospodarczym, przekładając się na konkretny uszczerbek majątkowy; zachowania Energa stanowiły bezpośrednią i wyłączną przyczynę pogorszenia się sytuacji finansowej powodów oraz utraty środków w kwocie dochodzonej pozwem” – czytamy dalej.

Pozew jest związany z umową na dostawę ponad 410 tys. inteligentnych liczników energii wraz z usługą wdrożenia infrastruktury pomiarowej.

„Arcus i T-matic Systems zostały zmuszone do wystąpienia na drogę sądową w związku z bezprawnością działań Energa-Operator i brakiem jakiejkolwiek woli finalnego wypracowania porozumienia z jego strony, czego skutkiem jest właśnie powyżej wskazana szkoda, która – co bardzo istotne – powiększa się nadal wraz z upływem czasu” – powiedział Czeredys w rozmowie z ISBnews.

Energa-Operator zarzuca konsorcjum nienależyte wykonanie podpisanych umów. Z kolei konsorcjum Arcus podnosi, że zamówienie publiczne zostało przez Energa-Operator wadliwie przygotowane, co doprowadziło do braku precyzyjnego określenia świadczenia wykonawcy. W konsekwencji – według Arcusa – umowy są nieważne i na ich podstawie Energa-Operator nie nabyła żadnych praw, mimo iż używa ponad 400 tysięcy liczników dostarczonych przez Arcus i T-matic.

Prezes Arcusa podkreślił, że spółka dążyła do polubownego rozwiązania sprawy. Kontrahenci prowadzili rozmowy, które dawały nadzieję na ugodę i sfinalizowanie projektu, przygotowane były już nawet wszystkie dokumenty.

„Jednak w styczniu 2017 r. Energa-Operator w związku z kolejnymi zmianami w zarządzie EOP złożyła oświadczenie, w którym poinformowała niespodziewanie, że zrywa zaawansowane rozmowy ugodowe i będzie domagać się wypłacenia świadczenia z tytułu gwarancji ubezpieczeniowej. To tylko zaogniło i tak trudną już relację” – stwierdził Czeredys.

Wobec tego konsorcjum, aby uniknąć powiększania własnych strat, „wdrożyło nowe wątki” w batalii sądowej z energetycznym przedsiębiorstwem, dodał.

Jednakże prezes Arcusa zadeklarował ponownie wolę polubownego zakończenia sporu.

Już w październiku 2016 r. Arcus wezwał do zapłaty przez Energa-Operator łącznej kwoty 174,11 mln zł tytułem naprawienia szkody poniesionej przez Arcus. Przedmiotem ówczesnego wezwania było również żądanie zaprzestania nieuprawnionych działań i zaniechań Energa-Operator dotyczących umów realizacyjnych oraz zaistniałego pomiędzy stronami sporu, które powiększałyby szkodę Arcusa oraz T-Matic.

Między konsorcjum spółek Arcus oraz T-matic Systems a Energa-Operator od października 2015 roku trwa spór o umowę na dostawę ponad 410 tys. inteligentnych liczników energii elektrycznej wraz z usługą wdrożenia infrastruktury pomiarowej. To największe wdrożenie inteligentnych liczników energii elektrycznej (tzw. smart metering) w Polsce i jedno z największych w Europie. Strony nie mogły dojść do porozumienia w zakresie zakończenia projektu i jego finalnego rozliczenia, dlatego sprawa trafiła do sądu. W maju 2016 r. strony sporu informowały rozpoczęciu rozmów, które miały doprowadzić do ugodowego rozwiązania.

Instalacji inteligentnych liczników wymagają unijne dyrektywy – zgodnie z pierwotnymi założeniami do 2020 roku 80% odbiorców energii w Polsce pobierających prąd od każdego dostawcy będzie musiało mieć zainstalowany inteligentny licznik energii.

Grupa Arcus to jeden z największych na rynku dostawców inteligentnych rozwiązań oraz zintegrowanych systemów zarządzania dokumentem i korespondencją masową.

Grupa Energa to trzeci największy operator systemu dystrybucyjnego w zakresie dostarczanej energii, a także trzeci największy sprzedawca energii elektrycznej do odbiorców końcowych w 2015 r. Akcje spółki od grudnia 2013 r. są notowane na GPW.

ISBNews

Arcus oraz jej spółka zależna T-matic Systems wyliczyło straty związane z kontraktem na dostawy inteligentnych liczników energii dla Energi-Operator i złożyły do sądu pozew o 174,11 mln zł odszkodowania, podał Arcus. Prezes Grupy Arcus Michał Czeredys wskazał, że wartość szkody odnotowanej przez konsorcjum stale rośnie.

„Zarząd Arcus S.A. […] powziął wiedzę o wniesieniu przez pełnomocnika procesowego emitenta pozwu do Sądu Okręgowego w Gdańsku, IX Wydział Gospodarczy przeciwko Energa-Operator S.A. z siedzibą w Gdańsku, którym emitent oraz T-matic Systems S.A., jako powodowie, dochodzą łącznie od Energa zapłaty kwoty 174 111 458,96 zł (wraz z należnymi odsetkami ustawowymi), tytułem naprawienia szkody poniesionej w następstwie bezprawnego i zawinionego popełnienia przez Energę czynu niedozwolonego/czynu nieuczciwej konkurencji, na szkodę emitenta, w związku z trwającym wielopłaszczyznowym sporem, dotyczącym kwestii ważności, prawidłowości wykonania, a także wzajemnych roszczeń, wynikających i związanych z zawarciem i realizacją przez powodów na rzecz Energa kilku umów realizacyjnych na dostawę oprogramowania i uruchomienie infrastruktury licznikowej […] zawartych w okresie od 25.08.2011 r. do 01.02.2013 r. w następstwie udzielenia przez Energa zamówienia publicznego w trybie przetargowym” – czytamy w komunikacie.

Pozew formułuje zarzuty przypisujące Energa odpowiedzialność odszkodowawczą (zarówno deliktową, jak i o charakterze kontraktowym) względem powodów w odniesieniu do negatywnych następstw działań i zaniechań związanych z powstaniem, eskalacją i brakiem zakończenia sporu, podano także.

„W ocenie powodów, bezzasadne i bezprawne żądania Energa (jako zamawiającego) dotyczące zapłaty znaczących kwot w ramach roszczeń związanych z wykonaniem umów, w tym naliczenie kar umownych oraz doprowadzenie przez Energę do nasilenia sporu, a także brak uregulowania przez Energę należności związanych z wykonanymi pracami, skutkowały wyrządzeniem Powodom szkody, która miała związek z zaistnieniem okoliczności negatywnie oddziałujących na prowadzoną przez powodów działalność gospodarczą i ich funkcjonowanie w obrocie gospodarczym, przekładając się na konkretny uszczerbek majątkowy; zachowania Energa stanowiły bezpośrednią i wyłączną przyczynę pogorszenia się sytuacji finansowej powodów oraz utraty środków w kwocie dochodzonej pozwem” – czytamy dalej.

Pozew jest związany z umową na dostawę ponad 410 tys. inteligentnych liczników energii wraz z usługą wdrożenia infrastruktury pomiarowej.

„Arcus i T-matic Systems zostały zmuszone do wystąpienia na drogę sądową w związku z bezprawnością działań Energa-Operator i brakiem jakiejkolwiek woli finalnego wypracowania porozumienia z jego strony, czego skutkiem jest właśnie powyżej wskazana szkoda, która – co bardzo istotne – powiększa się nadal wraz z upływem czasu” – powiedział Czeredys w rozmowie z ISBnews.

Energa-Operator zarzuca konsorcjum nienależyte wykonanie podpisanych umów. Z kolei konsorcjum Arcus podnosi, że zamówienie publiczne zostało przez Energa-Operator wadliwie przygotowane, co doprowadziło do braku precyzyjnego określenia świadczenia wykonawcy. W konsekwencji – według Arcusa – umowy są nieważne i na ich podstawie Energa-Operator nie nabyła żadnych praw, mimo iż używa ponad 400 tysięcy liczników dostarczonych przez Arcus i T-matic.

Prezes Arcusa podkreślił, że spółka dążyła do polubownego rozwiązania sprawy. Kontrahenci prowadzili rozmowy, które dawały nadzieję na ugodę i sfinalizowanie projektu, przygotowane były już nawet wszystkie dokumenty.

„Jednak w styczniu 2017 r. Energa-Operator w związku z kolejnymi zmianami w zarządzie EOP złożyła oświadczenie, w którym poinformowała niespodziewanie, że zrywa zaawansowane rozmowy ugodowe i będzie domagać się wypłacenia świadczenia z tytułu gwarancji ubezpieczeniowej. To tylko zaogniło i tak trudną już relację” – stwierdził Czeredys.

Wobec tego konsorcjum, aby uniknąć powiększania własnych strat, „wdrożyło nowe wątki” w batalii sądowej z energetycznym przedsiębiorstwem, dodał.

Jednakże prezes Arcusa zadeklarował ponownie wolę polubownego zakończenia sporu.

Już w październiku 2016 r. Arcus wezwał do zapłaty przez Energa-Operator łącznej kwoty 174,11 mln zł tytułem naprawienia szkody poniesionej przez Arcus. Przedmiotem ówczesnego wezwania było również żądanie zaprzestania nieuprawnionych działań i zaniechań Energa-Operator dotyczących umów realizacyjnych oraz zaistniałego pomiędzy stronami sporu, które powiększałyby szkodę Arcusa oraz T-Matic.

Między konsorcjum spółek Arcus oraz T-matic Systems a Energa-Operator od października 2015 roku trwa spór o umowę na dostawę ponad 410 tys. inteligentnych liczników energii elektrycznej wraz z usługą wdrożenia infrastruktury pomiarowej. To największe wdrożenie inteligentnych liczników energii elektrycznej (tzw. smart metering) w Polsce i jedno z największych w Europie. Strony nie mogły dojść do porozumienia w zakresie zakończenia projektu i jego finalnego rozliczenia, dlatego sprawa trafiła do sądu. W maju 2016 r. strony sporu informowały rozpoczęciu rozmów, które miały doprowadzić do ugodowego rozwiązania.

Instalacji inteligentnych liczników wymagają unijne dyrektywy – zgodnie z pierwotnymi założeniami do 2020 roku 80% odbiorców energii w Polsce pobierających prąd od każdego dostawcy będzie musiało mieć zainstalowany inteligentny licznik energii.

Grupa Arcus to jeden z największych na rynku dostawców inteligentnych rozwiązań oraz zintegrowanych systemów zarządzania dokumentem i korespondencją masową.

Grupa Energa to trzeci największy operator systemu dystrybucyjnego w zakresie dostarczanej energii, a także trzeci największy sprzedawca energii elektrycznej do odbiorców końcowych w 2015 r. Akcje spółki od grudnia 2013 r. są notowane na GPW.

ISBNews

Najnowsze artykuły