Rząd skierował do konsultacji projekt dofinansowania stacji ładowania dużych mocy

6 sierpnia 2024, 13:45 Alert

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej skierował do konsultacji społecznych projekt budowy i rozbudowy sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy. Przewidziany budżet projektu to trzy miliardy złotych do 2029 roku.

ISBnews poinformowało o skierowaniu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) do konsultacji społecznych projektu programu: „Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy”. Konsultacje trwają od piątego do 19 sierpnia bieżącego roku. Finansowanie zostanie pokryte z Funduszu Modernizacyjnego, a budżet wyniesie trzy miliardy złotych do 2029 roku. O dotacje będą mogli ubiegać się operatorzy systemu dystrybucyjnego.

– Projekt programu przewiduje dofinansowanie do budowy i rozbudowy sieci elektroenergetycznej na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy. Celem jest zmniejszenie liczby pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawa jakość powietrza. Co najmniej 80 procent budżetu programu przeznaczone będzie na dofinansowanie budowy lub rozbudowy infrastruktury wzdłuż sieci bazowej TEN-T, do 20 procent budżetu – na wsparcie infrastruktury przy centrum logistycznym, bazie eksploatacyjnej lub terminalu intermodalnym – napisało NFOŚiGW cytowane przez ISBnews.

Portal zauważa, że sieci elektroenergetyczne doprowadzające energię do miejsc obsługi podróżnych przy drogach TEN-T muszą dostarczyć co najmniej 700 KW mocy. W przypadku centrum logistycznych, baz eksploatacyjnych, terminali intermodalnych muszą dostarczyć minimum 350 kW mocy.

Dofinansowanie obejmie również inwestycje w postaci stacje transformatorowo-rozdzielcze, linie leketroenergetyczne, systemy pomiarowe, automatyzację sieci, systemy komunikacji i IT.

Warunkiem uruchomienia naboru wniosków jest uzyskanie pozytywnej decyzji Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) o finansowaniu inwestycji.

ISBnews / Marcin Karwowski

Przyszłość wodoru jako paliwa zależy od szerszego zastosowania i zmniejszenia kosztów