icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Koreańczycy zerwali kontrakt na budowę partii metanowców dla Novateku

Południowokoreańska stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), rozwiązała umowę na budowę trzech tankowców LNG na zlecenie Sovcomfłot dla projektu Arctic LNG-2 należącego do koncernu Novatek.

Powodem zerwania kontraktu było niewpłacenie w wymaganym czasie zaliczki, co spowodowane jest odcięciem rosyjskich instytucji finansowych od systemu SWIFT. DSME zbudowało dotychczas 15 metanowców LNG klasy lodowej Arc7 na potrzeby pierwszego projektu LNG Novatek – Jamał LNG.

– W związku z tym, że płatność armatora za budowę tankowca LNG nie została dokonana w ustalonym terminie, zwróciliśmy się do spółki o rozwiązanie umowy w celu ochrony naszych praw – głosi komunikat DSME. Spółka nie wskazuje z nazwy kontrahenta, jedynie informuję o jego europejskim pochodzeniu jednak według źródeł Kommiersant i TradeWinds chodzi o statki budowane na potrzeby Arctic LNG. 

Stocznia miała przekazać tankowce w lutym, kwietniu i lipcu 2023 roku. Umowa na ich budowę została podpisana w październiku 2020 roku, jej całkowity koszt wyniósł 872 mln dolarów na trzy jednostki.

Sovcomflot nie był w stanie zapłacić za zamówienie, prawdopodobnie z powodu problemów z płatnościami, które pojawiły się po tym, jak firma została objęta sankcjami USA, UE i Wielkiej Brytanii w związku z rosyjską operacją wojskową na Ukrainie.

Do eksportu LNG z Arctic LNG-2 Novatek planował stworzyć flotę 21 tankowców klasy lodowej Arc7: 15 z nich miało powstać w stoczni Zwiezda (konsorcjum Rosniefti, Rosnieftiegazu i Gazprombanku) na Dalekim Wschodzie, i sześć w koreańskim DSME. Armatorem trzech jednostek zbudowanych w Koreii miał być Sovcomfłot, a trzech kolejnych japoński MOL. Według źródeł Kommiersanta, umowa na budowę trzech jednostek dla MOL nadal jest aktualna. 

Ze względu na sankcje nałożone przez Zachód na Rosję, w tym na przemysł stoczniowy, wątpliwe jest to, czy uda się zbudować zakładane 15 metanowców w Stoczni Zwiezda. UE zakazało eksportu do Rosji wszystkich głównych elementów wymaganych w produkcji stoczniowej. Ponadto, Zwiezda miała ściśle współpracować ze koreańską stocznią Samsung Heavy Industries, która miała zapewnić know how budowy tego typu jednostek. W obecnym reżimie sankcyjnym nie ma pewności, czy Koreańczycy nadal będą chętni współpracować z rosyjskimi koncernami.

Według komunikatów Rosnieftu, budowa metanowców na potrzeby Arctic LNG Novateku przebiega zgodnie z harmonogramem, a oddanie jednostki do armatora nastąpi w połowie 2023 roku.

Kommiersant/Reuters/WindTrade/Mariusz Marszałkowski

Marszałkowski: Unia Europejska chce znokautować ropę z Rosji

Południowokoreańska stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), rozwiązała umowę na budowę trzech tankowców LNG na zlecenie Sovcomfłot dla projektu Arctic LNG-2 należącego do koncernu Novatek.

Powodem zerwania kontraktu było niewpłacenie w wymaganym czasie zaliczki, co spowodowane jest odcięciem rosyjskich instytucji finansowych od systemu SWIFT. DSME zbudowało dotychczas 15 metanowców LNG klasy lodowej Arc7 na potrzeby pierwszego projektu LNG Novatek – Jamał LNG.

– W związku z tym, że płatność armatora za budowę tankowca LNG nie została dokonana w ustalonym terminie, zwróciliśmy się do spółki o rozwiązanie umowy w celu ochrony naszych praw – głosi komunikat DSME. Spółka nie wskazuje z nazwy kontrahenta, jedynie informuję o jego europejskim pochodzeniu jednak według źródeł Kommiersant i TradeWinds chodzi o statki budowane na potrzeby Arctic LNG. 

Stocznia miała przekazać tankowce w lutym, kwietniu i lipcu 2023 roku. Umowa na ich budowę została podpisana w październiku 2020 roku, jej całkowity koszt wyniósł 872 mln dolarów na trzy jednostki.

Sovcomflot nie był w stanie zapłacić za zamówienie, prawdopodobnie z powodu problemów z płatnościami, które pojawiły się po tym, jak firma została objęta sankcjami USA, UE i Wielkiej Brytanii w związku z rosyjską operacją wojskową na Ukrainie.

Do eksportu LNG z Arctic LNG-2 Novatek planował stworzyć flotę 21 tankowców klasy lodowej Arc7: 15 z nich miało powstać w stoczni Zwiezda (konsorcjum Rosniefti, Rosnieftiegazu i Gazprombanku) na Dalekim Wschodzie, i sześć w koreańskim DSME. Armatorem trzech jednostek zbudowanych w Koreii miał być Sovcomfłot, a trzech kolejnych japoński MOL. Według źródeł Kommiersanta, umowa na budowę trzech jednostek dla MOL nadal jest aktualna. 

Ze względu na sankcje nałożone przez Zachód na Rosję, w tym na przemysł stoczniowy, wątpliwe jest to, czy uda się zbudować zakładane 15 metanowców w Stoczni Zwiezda. UE zakazało eksportu do Rosji wszystkich głównych elementów wymaganych w produkcji stoczniowej. Ponadto, Zwiezda miała ściśle współpracować ze koreańską stocznią Samsung Heavy Industries, która miała zapewnić know how budowy tego typu jednostek. W obecnym reżimie sankcyjnym nie ma pewności, czy Koreańczycy nadal będą chętni współpracować z rosyjskimi koncernami.

Według komunikatów Rosnieftu, budowa metanowców na potrzeby Arctic LNG Novateku przebiega zgodnie z harmonogramem, a oddanie jednostki do armatora nastąpi w połowie 2023 roku.

Kommiersant/Reuters/WindTrade/Mariusz Marszałkowski

Marszałkowski: Unia Europejska chce znokautować ropę z Rosji

Najnowsze artykuły