Władze tureckie poinformowały, że od pierwszego lipca podniosą o 15 procent koszty tranzytu ropy przez cieśninę Bosfor.
Cieśnina Bosfor jest jedyną możliwą formą transportu ropy z terminalu morskim CPC w Noworosyjsku. W konsekwencji zwiększy to koszty transportu. Już w czerwcu ubiegłego roku opłata za cieśninę wzrosła o 8,5 procent.
Wolumen transportu ropy naftowej w Kazachstanie na głównych liniach transportowych i morzu wzrósł o 14,2 procent do 21 541 ton w pierwszym kwartale 2024 roku w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku – wynika z raportu spółki naftowo-gazowej KazMunayGas (KMG).
Wolumen transportu morskiego ropy naftowej wzrósł o 65,2 procent do 3 460 ton. Wzrost ten został w dużej mierze przypisany azerskiej ropie transportowanej rurociągiem Baku-Tbilisi-Ceyhan na Morzu Śródziemnym oraz zwiększonemu wolumenowi transportu na Morzu Kaspijskim wzdłuż tras z portu Aktau do portu Machaczkała i portu Baku.
Petroleum Journal / Astana Times / Aleksandra Fedorska
Michalski: Turcja i Irak dokonują przełomu politycznego w relacji