Kounoudes: Bezprzewodowe identyfikatory pozwalają ustalić miejsca przebywania osób na statku

12 sierpnia 2014, 15:00 Infrastruktura

Podczas wakacji wielu Europejczyków decyduje się na rejs wycieczkowy lub korzysta z promu, aby dotrzeć do miejsca przeznaczenia. Podstawą żeglugi pasażerskiej jest bezpieczeństwo. W wyniku badań finansowanych przez UE udało się usprawnić ewakuację dużych statków pasażerskich, zaś nowe rozwiązania konstrukcyjne podnoszą odporność jednostek w wypadku kolizji lub wejścia na mieliznę.

– Naukowcy prowadzący finansowane przez UE badania przyczynią się również do projektowania stabilniejszych statków wycieczkowych i promów. Celem trzyletniego projektu Lynceus, który kończy się na początku 2015 r., jest pokazanie, w jaki sposób bezprzewodowe technologie – charakteryzujące się m.in. niewielkim poborem energii – mogą pomagać w lokalizowaniu i śledzeniu osób na pokładzie statków, dostarczając zasadnicze informacje w przypadku ewakuacji, a także usprawnić poszukiwania człowieka za burtą oraz akcję ratowniczą – twierdzi dr Anastasis Kounoudes, dyrektor ds. technicznych i dyrektor generalny firmy SignalGeneriX, jednego z partnerów projektu.

W jego przekonaniu ma to na celu radykalną zmianę obecnej praktyki zarządzania kryzysowego i ewakuacji statku.

– Opracowaliśmy innowacyjne bezprzewodowe identyfikatory, które mogą być wbudowane w kamizelki ratunkowe – mówi dalej Anastasis Kounoudes. – Tak aby można było bez trudu ustalić miejsca przebywania osób na statku.

Zdaniem Kounoudesa zapewni to oficerom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo precyzyjną wiedzę na temat miejsca przebywania każdego pasażera i członka załogi podczas ewakuacji.

– Technologię tę można też zastosować do monitorowania zdrowia pacjentów, wyposażając ich w specjalne bransoletki, lub wspomóc za jej pośrednictwem rodziców w śledzeniu miejsca pobytu dzieci na dużych statkach wycieczkowych, przystosowanych do przewozu wielu tysięcy pasażerów i członków załogi. Naukowcy opracowali też w ramach projektu urządzenia radarowe zdolne do dokładnego lokalizowania pasażerów, którzy wypadli za burtę – kończy Anastasis Kounoudes.

Źródło: Komisja Europejska