icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Kowalski: Jakie inwestycje kolejowe mogą być zrealizowane w WPIK do 2015 r.

Bogusław Kowalski, ekspert ZDG TOR i Railway Business Forum (RBF), b. wiceminister transportu:

Ostatnio rząd przyjął, zgodnie z ustawą o planowaniu rozwoju, Strategię rozwoju transportu. Pod nią następuje weryfikacja wszystkich dokumentów dotyczących inwestycji: zarówno masterplanu, jak i Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych. Jednak są to dokumenty już w zasadzie nieaktualne. One będą podlegały weryfikacji. Myśmy już, jako RBF, byli konsultowani w tej sprawie. Mam na myśli pierwszy etap dyskusji nad nią. Chodziło zresztą bardziej o metodologię Strategii niż jej treść. Natomiast, jak powiedziałem, należy te dokumenty uznać za bardziej historyczne. Być może w jakimś zakresie będą powtórzone niektóre projekty z WPIK (Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych), dotyczące modernizacji i rewitalizacji niektórych połączeń. Ale nie traktowałbym ich jako podstawy do tego, co się wydarzy w najbliższym czasie. WPIK sporządzany jest pod jakieś konkretne źródło finansowania. Zaś tym głównym źródłem są fundusze unijne. Jeżeli będzie ostatecznie zamknięta perspektywa i będziemy wiedzieli na co możemy te środki przeznaczyć – zwłaszcza na europejskie korytarze towarowe i zintegrowany transport publiczny, to też pod nie trzeba będzie zrobić nowy plan inwestycyjny.

Bogusław Kowalski, ekspert ZDG TOR i Railway Business Forum (RBF), b. wiceminister transportu:

Ostatnio rząd przyjął, zgodnie z ustawą o planowaniu rozwoju, Strategię rozwoju transportu. Pod nią następuje weryfikacja wszystkich dokumentów dotyczących inwestycji: zarówno masterplanu, jak i Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych. Jednak są to dokumenty już w zasadzie nieaktualne. One będą podlegały weryfikacji. Myśmy już, jako RBF, byli konsultowani w tej sprawie. Mam na myśli pierwszy etap dyskusji nad nią. Chodziło zresztą bardziej o metodologię Strategii niż jej treść. Natomiast, jak powiedziałem, należy te dokumenty uznać za bardziej historyczne. Być może w jakimś zakresie będą powtórzone niektóre projekty z WPIK (Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych), dotyczące modernizacji i rewitalizacji niektórych połączeń. Ale nie traktowałbym ich jako podstawy do tego, co się wydarzy w najbliższym czasie. WPIK sporządzany jest pod jakieś konkretne źródło finansowania. Zaś tym głównym źródłem są fundusze unijne. Jeżeli będzie ostatecznie zamknięta perspektywa i będziemy wiedzieli na co możemy te środki przeznaczyć – zwłaszcza na europejskie korytarze towarowe i zintegrowany transport publiczny, to też pod nie trzeba będzie zrobić nowy plan inwestycyjny.

Najnowsze artykuły