InfrastrukturaKolejeWszystko

Kowalski: PKP powinno gospodarować swoje nieruchomości

PKP SA planuje realizację pilotażowego projektu „Małe Projekty Deweloperskie” polegającego na komercyjnym zagospodarowaniu nieruchomości zlokalizowanych w 7 miastach w Polsce (Mińsk Mazowiecki, Konin, Katowice, Warszawa Włochy, Dębica, Oświęcim, Włocławek). Inwestycja realizowana wspólnie z jednym lub kilkoma inwestorami wybranymi w trybie rokowań, obejmować będzie realizację nowoczesnej zabudowy komercyjnej w bezpośrednim sąsiedztwie nowych dworców kolejowych. 

– Koleje mają bardzo dużo nieruchomości do zagospodarowania. Mają z tym jednak sporo problemów. Największy, który przy tej okazji występuje, jest związany z uporządkowaniem praw własnościowych PKP do tych terenów – uważa w rozmowie z naszym portalem Bogusław Kowalski, ekspert ZDG TOR, b. wiceminister transportu.

W jego opinii „małe projekty deweloperskie” przewidziane są do realizacji w oparciu o model partnerstwa publiczno-prywatnego. PKP wnosi do realizowanego przedsięwzięcia, jako podmiot publiczny, własność gruntów. W zamian oczekuje od partnera prywatnego wybudowania obiektu, który będzie pełnił funkcje użyteczności publicznej: dworców, parków handlowo-biurowych czy parkingów. Funkcje komercyjne przewidziane są po to, by ów prywatny inwestor mógł na tym zarobić i mieć z czego odebrać zaangażowany kapitał.

– Przy deficycie środków publicznych na różnego typu inwestycje trzeba rzeczywiście szukać takich nisz, gdzie można zaangażować trochę kapitału prywatnego i odciążyć środki publiczne – uważa Kowalski. – Jeżeli jest to zrobione w sposób przejrzysty, uczciwy, zgodnie z trybem konkurencyjnym – a zatem na zasadzie: każdy, kto spełnia podstawowe kryteria kompetencyjne, może do takiego przetargu przystąpić – to uważam, że takie pomysły PKP są jak najbardziej racjonalne, z korzyścią dla interesu publicznego. Należy tylko ubolewać, że PKP dopiero teraz z tym rusza.

Według eksperta, okazuje się, że nowoczesne centra komunikacyjno-komercyjne wcale nie muszą, jak dotąd, powstawać tylko w największych aglomeracjach, jak Warszawa, Kraków czy Katowice.

– Mogą to być dużo mniejsze obiekty – takie jak planowane w „małych projektach deweloperskich” – zlokalizowane w mniejszych miastach – przekonuje Kowalski. – Natomiast tam, gdzie nie ma partnera prywatnego, który mógłby później komercyjnie zagospodarować takich obiektów, takim partnerem dla kolei powinien być lokalny samorząd. Ma on bardzo dużo funkcji do wykonywania. I z tego tytułu rodzą się bardzo dobre pomysły. Np. w Sokołowie Podlaskim miejscowy samorząd obiekt dworcowy zagospodarował na bibliotekę, z zachowaniem funkcji dworcowych części tego budynku.

Jest to więc połączenie funkcji misji propagowania czytelnictwa z umożliwieniem funkcjonowania transportu publicznego. Już sam fakt, że w przestrzeni publicznej pojawiają się takie obiekty wyższej kultury stanowi dobry przykład jej promocji dla lokalnej społeczności. PKP ma w tej mierze duży potencjał. Tyle, że spółka ta do tej pory nie miała wypracowanej kultury współpracy z partnerami zewnętrznymi: kapitałem prywatnym czy samorządami lokalnymi. To się obecnie rodzi.

– Trzeba zachęcać PKP do podejmowania podobnych inicjatyw na jeszcze większą skalę. Bowiem tylko funkcjonowanie PKP wmontowanych w przestrzeń publiczną i powiązanych z różnymi partnerami, ma sens – uważa na zakończenie Bogusław Kowalski.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X