Najważniejsze informacje dla biznesu

Kryzys energetyczny dzieli Niemców. Spięcie

Koalicja świateł drogowych w Niemczech jest podzielona w sprawie reakcji na kryzys energetyczny podsycany przez Rosję. Partie rządzące mają inne podejście do atomu i węgla, a także najbardziej ambitnych rozwiązań polityki klimatycznej. To temat, o którym rozmawiają Wojciech Jakóbik i Michał Perzyński w Spięciu BiznesAlert.pl.

Koalicja świateł drogowych w Niemczech składająca się z liberałów (FDP), socjalistów (SPD) oraz Zielonych trzeszczy w szwach w dyskusji o kryzysie energetycznym. – Te podziały są coraz bardziej wyraźne. W tych sprawach każdy mówi co innego i wygląda na to, że w obliczu kryzysu energetycznego partia liberalna FDP jako jedyna jest za utrzymaniem energetyki jądrowej – powiedział Michał Perzyński. – Międzynarodowa Agencja Energii zaleca utrzymanie atomu, ale do rozstrzygnięcia pozostaje czy Niemcy zdążą, bo do końca roku należałoby przeszkolić dodatkowy personel i załatwić paliwo jądrowe. Czysto matematycznie patrząc wyłączanie atomu wygląda nierozsądnie.

– Tuż po ataku Rosji na Ukrainę Niemcy pytali się amerykańskiego Westinghouse i okazało się, że się da. Alternatywa to większe zużycie węgla – dodał Wojciech Jakóbik.

Pakiet Fit for 55 zawierający szereg dyrektyw mających przyspieszyć politykę klimatyczną Unii Europejskiej w celu redukcji emisji CO2 o 55 procent do 2030 roku. Wśród nich jest plan blokady nowych silników spalinowych w 2035 roku. – Tutaj pojawia się problem, bo Unia Europejska obrała jasny kurs na odchodzenie od silników spalinowych a Niemcy są globalnym graczem rynku motoryzacyjnego, który jest jednym z głównych pracodawców w tym kraju. Plany unijne każą zadać pytanie o miejsca pracy. FDP przekonuje, by nie rezygnować z silników spalinowych, ale wprowadzić system gwarancji, że takie silniki będą napędzane paliwami syntetycznymi. Tu także jest rozdźwięk w koalicji – tłumaczył Michał Perzyński. Zastrzegł jednak, że koalicja prawdopodobnie przezwycięży spory, bo spada poparcie Liberałom i Socjalistom.

Zapraszamy do wysłuchania podcastu na YouTube, SoundCloud lub Spotify.

 

Koalicja świateł drogowych w Niemczech jest podzielona w sprawie reakcji na kryzys energetyczny podsycany przez Rosję. Partie rządzące mają inne podejście do atomu i węgla, a także najbardziej ambitnych rozwiązań polityki klimatycznej. To temat, o którym rozmawiają Wojciech Jakóbik i Michał Perzyński w Spięciu BiznesAlert.pl.

Koalicja świateł drogowych w Niemczech składająca się z liberałów (FDP), socjalistów (SPD) oraz Zielonych trzeszczy w szwach w dyskusji o kryzysie energetycznym. – Te podziały są coraz bardziej wyraźne. W tych sprawach każdy mówi co innego i wygląda na to, że w obliczu kryzysu energetycznego partia liberalna FDP jako jedyna jest za utrzymaniem energetyki jądrowej – powiedział Michał Perzyński. – Międzynarodowa Agencja Energii zaleca utrzymanie atomu, ale do rozstrzygnięcia pozostaje czy Niemcy zdążą, bo do końca roku należałoby przeszkolić dodatkowy personel i załatwić paliwo jądrowe. Czysto matematycznie patrząc wyłączanie atomu wygląda nierozsądnie.

– Tuż po ataku Rosji na Ukrainę Niemcy pytali się amerykańskiego Westinghouse i okazało się, że się da. Alternatywa to większe zużycie węgla – dodał Wojciech Jakóbik.

Pakiet Fit for 55 zawierający szereg dyrektyw mających przyspieszyć politykę klimatyczną Unii Europejskiej w celu redukcji emisji CO2 o 55 procent do 2030 roku. Wśród nich jest plan blokady nowych silników spalinowych w 2035 roku. – Tutaj pojawia się problem, bo Unia Europejska obrała jasny kurs na odchodzenie od silników spalinowych a Niemcy są globalnym graczem rynku motoryzacyjnego, który jest jednym z głównych pracodawców w tym kraju. Plany unijne każą zadać pytanie o miejsca pracy. FDP przekonuje, by nie rezygnować z silników spalinowych, ale wprowadzić system gwarancji, że takie silniki będą napędzane paliwami syntetycznymi. Tu także jest rozdźwięk w koalicji – tłumaczył Michał Perzyński. Zastrzegł jednak, że koalicja prawdopodobnie przezwycięży spory, bo spada poparcie Liberałom i Socjalistom.

Zapraszamy do wysłuchania podcastu na YouTube, SoundCloud lub Spotify.

 

Najnowsze artykuły