Prezes UTK stwierdził naruszenie przez PKP PLK przepisów dotyczących nadzoru nad stanem technicznym i utrzymaniem przejazdów kolejowych na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Zakład Linii Kolejowych w Lublinie przepisów dotyczących nadzoru nad stanem technicznym i utrzymaniem przejazdów kolejowych. Kontrolą objęto losowo wybrane przejazdy kategorii „D” (bez rogatek i półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) i „C” (z samoczynną lub uruchamianą przez pracowników kolei sygnalizacją świetlną) na linii nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku od stacji Pilawa do stacji Życzyn.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało na niepodejmowaniu wystarczających działań dotyczących:
- braku oznakowania przejazdów kategorii „D” na skrzyżowaniu linii kolejowej z drogami publicznymi znakami pionowymi „przejazd kolejowy bez zapór” i słupkami wskaźnikowymi,
- braku oznakowania przejazdów kategorii „D” znakami „sieć trakcyjna pod wysokim napięciem”,
- niezgodności dokumentów (metryka przejazdu oraz protokół badania diagnostycznego) ze stanem faktycznym „w terenie” dotyczących przejazdów kategorii „D”,
- braku daty pomiarów wielkości natężenia ruchu drogowego oraz natężenia ruchu kolejowego odnotowanych w metrykach przejazdów kategorii „D” i „C” skutkiem czego iloczyny ruchu na tych przejazdach są mało wiarygodne,
- niepowołania komisji ustalającej zmianę sposobu zabezpieczenia przejazdów kategorii „D”, na których w roku 2009 lub 2012 wielkości natężenia ruchu drogowego i iloczyn ruchu znacznie wzrosły w stosunku do roku 2002,
- nieusunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w 2014 roku podczas badania diagnostycznego na przejazdach kategorii „D”, wskutek czego nieprawidłowości te powtarzają się w bieżącym roku,
- niezrozumiałych zapisów pomiarów widoczności z 5 m na przejazdach kategorii „D” przy zastosowaniu skróconych warunków widzialności,
- odręcznego naniesienia zmian wielkości natężenia ruchu drogowego, kolejowego i iloczynu ruchu w metrykach przejazdów kategorii „D”,
- druku „Metryki przejazdu lub przejścia w poziomie szyn” zawierającego błędne odwołania do aktów prawnych oraz błąd we wzorze dotyczącym obliczenia przepisowej odległości widzenia pociągów zbliżających się do przejazdu z odległości 0-20 m.
Naruszone przez zarządcę infrastruktury kolejowej i zarządcę drogi przepisy:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
- rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- przepisy i dokumenty wewnętrzne PKP PLK, w tym System Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS Safety Management System).
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym SMS, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządcę,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Źródło: Urząd Transportu Kolejowego