Litewski gazoport pompuje na potęgę. Ponad 200-procentowy wzrost dostaw

12 stycznia 2017, 09:45 Alert

Chociaż przez Kłajpedę na Litwę dociera coraz więcej LNG, maleją przychody z użytkowania tamtejszego gazoportu. Mimo to Wilno chce płacić za bezpieczeństwo, jakie daje obiekt.

FSRU na Litwie. Fot.Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl
FSRU na Litwie. Fot.Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

Coraz większe dostawy

Spółka Klaipedos Nafta informuje, że terminal LNG (FSRU) w Kłajpedzie wysłał do litewskiego systemu przesyłowego gazu o 220 procent więcej surowca, niż w 2015 roku.

Terminal zapewnił 14,611 mln MWh dostaw na Litwę. Spółka informuje, że zamierza dalej intensyfikować wykorzystanie obiektu, czemu ma posłużyć poszerzenie zakresu usług o przeładunek i bunkrowanie statków.

Coraz niższe przychody

Pomimo wzrostu dostaw w 2016 roku, przychody z wykorzystania FSRU w grudniu spadły o 47,6 procent z 10,5 mln euro. Przychody za cały rok spadły ze 109,8 mln w 2015 roku do 103,7 mln, czyli o 5,6 procent.

Litwa chce płacić za bezpieczeństwo

Pomimo problemów obiektu Litwini nie zamierzają z niego rezygnować, bo daje im on możliwość sprowadzenia gazu z nierosyjskiego źródła, co przekłada się na lepszą pozycję negocjacyjną w relacjach z Gazpromem. Rosyjska firma oferuje korzystne kontrakty firmom litewskim m.in. dlatego, że dała Litwie ponad 20-procentowy rabat na dostawy z Rosji po tym, jak został uruchomiony FSRU.

Norwedzy nie zgodzili się na wcześniejsze wykupienie obiektu z dzierżawy. Taki zabieg mógł obniżyć koszty ponoszone przez Litwę.

Litwini chcą wykupić gazoport w Kłajpedzie. Przynosi coraz większe korzyści

Czym jest FSRU?

Litewskie FSRU, czyli wydzierżawiony w 2014 roku od norweskiego Hoegh LNG, pływający obiekt do regazyfikacji gazu skroplonego, rozpoczął pracę w 2015 roku. Aby zwiększyć potencjał terminala w Kłajpedzie Litwini chcą powiększyć przepustowość z 1,5 mld m3 do 3,8 mld m3 rocznie.

Musieli w tym celu wybudować także gazociąg Kłajpeda-Kurszenai. Jego długość wynosi 110 km a koszt 64 mln euro z czego 27,6 mln zapewniła Komisja Europejska. Gazociąg jest potrzebny, aby połączyć z portem w Kłajpedzie planowany na 2020-2021 rok magazyn gazu w Syderiai. Bez niego Litwini muszą wypożyczać magazyny łotewskie, a w przyszłości być może skorzystają z polskich. Pierwsza faza budowy obiektu zakłada 0,5 mld m3 pojemności, ale Litiwini rozważają zwiększenie jej nawet do 7 mld m3.

Klaipedos Nafta