Od momentu uruchomienia terminalu LNG w Wilhelmshaven w grudniu 2022 roku i podobnego obiektu w Lubminie niespełna tydzień temu, do Niemiec trafiły cztery dostawy LNG z czego dwie pochodziły z USA.
29 stycznia do Lubmina dotrze gazowiec z ładunkiem 100 mln m sześc. gazu (po regazyfikacji) z USA. Statek Cool Voyager wiezie ten ładunek z terminala Calcasieu Pass, z którego będą pochodzić również dostawy dla PGNiG. Terminal ten obecnie jest w fazie rozruchu.
Niemcy dotychczas otrzymały średnio dobowo 14,6 mln m sześc. gazu skroplonego. Nowo otwarty terminal w Lubminie jest prywatną inicjatywą Total Energies oraz Deutsche Liquefied Natural Gas. Korzysta w części z infrastruktury budowanej na potrzeby gazociągu Nord Stream 1.
Gaz LNG z USA i Kataru, Norwegii a także Holandii ma w pełni zastąpić dostawy gazu z Rosji w Niemczech w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy. Obecnie, ze względu na zniszczenie gazociągu Nord Stream 1 Niemcy nie mają bezpośredniego połączenia z systemem przesyłowym pozwalającym na sprowadzanie gazu z Rosji poza Nord Stream 2, który nie został dopuszczony do użytku po inwazji rosyjskiej na Ukrainę.
EAdaily/Mariusz Marszałkowski
Gaz jest zakładnikiem geopolityki. Raport DISE ostrzega przed niedoborem w 2023 roku (RELACJA)