icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Lotos wdraża innowacje przy produkcji asfaltu

Na drogach wewnętrznych powstającego na terenie rafinerii Grupy Lotos Pojektu EFRA zastosowano innowacyjną nawierzchnię długowieczną „Triple SMA”. W każdej z jej trzech warstw użyto wysokomodyfikowanych asfaltów MODBIT HiMA produkcji Lotos Asfalt. Inwestycję w październiku br. zrealizowała firma STRABAG.

LOTOS Asfalt, będący inwestorem Projektu EFRA, zdecydował o użyciu do budowy infrastruktury na terenie tej inwestycji zamiennej konstrukcji z udziałem wysokomodyfikowanych asfaltów MODBIT HiMA własnej produkcji. Uzasadniem są bardzo duże obciążenia i powolny ruch pojazdów, które będą przemieszczać się po drogach wewnętrznych i placach manewrowych tej części rafinerii Grupy Lotos w Gdańsku.

– Przede wszystkim zastąpiliśmy zaprojektowane pierwotnie nawierzchnie betonowe mieszankami SMA (mastyksowo-grysowymi) z lepiszczami nowej generacji. Dzięki temu drogi będą trwalsze, oszczędzimy na ich utrzymaniu i mamy własny, unikalny odcinek doświadczalny, który będziemy mogli monitorować – opowiada Paweł Czajkowski, kierownik Działu Technologii i Ochrony Środowiska w Lotos Asfalt.

Nowa konstrukcja poprzez zastosowanie SMA z wysokomodyfikowanym asfaltem MODBIT we wszystkich warstwach charakteryzuje się zwiększoną odpornością na deformacje trwałe oraz na spękania i idealnie nadaje się do budowy dróg i placów narażonych na ekstremalne obciążenie. Dodatkowo wykorzystano tu zasadę długowiecznej nawierzchni z warstwą antyzmęczeniową, czyli o wysokiej odporności na spękania od powtarzalnego obciążenia.

– Ewenementem na skalę światową jest zastosowanie mieszanki typu SMA nie tylko do warstwy ścieralnej czy dodatkowo do warstwy wiążącej, ale również w warstwie podbudowy. Według mojej skromnej opinii „Triple SMA” z asfaltami wysokomodyfikowanymi jest obecnie ostateczną wersją długowiecznych asfaltowych konstrukcji drogowych – podkreśla dr Igor Ruttmar, prezes należącej do koncernu STRABAG firmy TPA, która jest autorem innowacyjnego projektu konstrukcji nawierzchni.

Tajemnica sukcesu tkwi w poprawie parametrów mieszanek mineralno-asfaltowych dzięki asfaltom modyfikowanym: wzroście odporności na zmęczenie od 2 do 25 razy, poprawie modułu sztywności o 10–20 proc. w wysokiej temperaturze i jego obniżeniu w ujemnej temperaturze. To zaś podnosi odporność na deformacje i spękania niskotemperaturowe.

Asfalty wysokomodyfikowane i modyfikowane to znakomity materiał do budowania trwałych nawierzchni drogowych i początek nowej ery budownictwa. Do ich stosowania coraz bardziej przekonują się inwestorzy i zarządcy dróg, którzy chcą obniżyć koszty utrzymania nawierzchni i wydłużyć ich żywotność. Decydują się oni często na innowacyjne projekty zamienne na drogach nowo budowanych i remontowanych. Przy odpowiednich scenariuszach efetywność ekonomiczna inwestycji z zastosowaniem asfaltów wysokomodyfikowanych może wynosić nawet 20 proc.

Przykładami takich realizacji są między innymi nawierzchnie na ponad 4-kilometrowym odcinku Trasy Nowohuckiej w ciągu drogi S7 na terenie Krakowa z przejściem przez Wisłę, czy też na aktualnie realizowanym odcinku drogi S6 Ustronie Morskie–Koszalin o długości 24,2 km. Na tych kontraktach udalo się zastąpić standardowe katalogowe konstrukcje indywidualnie zaprojektowanymi, zoptymalizowanymi rozwiązaniami z udziałem specjalistycznych technologii i lepiszczy wysokomodyfikowanych produkowanych w Lotos Asfalt.

Lotos

Na drogach wewnętrznych powstającego na terenie rafinerii Grupy Lotos Pojektu EFRA zastosowano innowacyjną nawierzchnię długowieczną „Triple SMA”. W każdej z jej trzech warstw użyto wysokomodyfikowanych asfaltów MODBIT HiMA produkcji Lotos Asfalt. Inwestycję w październiku br. zrealizowała firma STRABAG.

LOTOS Asfalt, będący inwestorem Projektu EFRA, zdecydował o użyciu do budowy infrastruktury na terenie tej inwestycji zamiennej konstrukcji z udziałem wysokomodyfikowanych asfaltów MODBIT HiMA własnej produkcji. Uzasadniem są bardzo duże obciążenia i powolny ruch pojazdów, które będą przemieszczać się po drogach wewnętrznych i placach manewrowych tej części rafinerii Grupy Lotos w Gdańsku.

– Przede wszystkim zastąpiliśmy zaprojektowane pierwotnie nawierzchnie betonowe mieszankami SMA (mastyksowo-grysowymi) z lepiszczami nowej generacji. Dzięki temu drogi będą trwalsze, oszczędzimy na ich utrzymaniu i mamy własny, unikalny odcinek doświadczalny, który będziemy mogli monitorować – opowiada Paweł Czajkowski, kierownik Działu Technologii i Ochrony Środowiska w Lotos Asfalt.

Nowa konstrukcja poprzez zastosowanie SMA z wysokomodyfikowanym asfaltem MODBIT we wszystkich warstwach charakteryzuje się zwiększoną odpornością na deformacje trwałe oraz na spękania i idealnie nadaje się do budowy dróg i placów narażonych na ekstremalne obciążenie. Dodatkowo wykorzystano tu zasadę długowiecznej nawierzchni z warstwą antyzmęczeniową, czyli o wysokiej odporności na spękania od powtarzalnego obciążenia.

– Ewenementem na skalę światową jest zastosowanie mieszanki typu SMA nie tylko do warstwy ścieralnej czy dodatkowo do warstwy wiążącej, ale również w warstwie podbudowy. Według mojej skromnej opinii „Triple SMA” z asfaltami wysokomodyfikowanymi jest obecnie ostateczną wersją długowiecznych asfaltowych konstrukcji drogowych – podkreśla dr Igor Ruttmar, prezes należącej do koncernu STRABAG firmy TPA, która jest autorem innowacyjnego projektu konstrukcji nawierzchni.

Tajemnica sukcesu tkwi w poprawie parametrów mieszanek mineralno-asfaltowych dzięki asfaltom modyfikowanym: wzroście odporności na zmęczenie od 2 do 25 razy, poprawie modułu sztywności o 10–20 proc. w wysokiej temperaturze i jego obniżeniu w ujemnej temperaturze. To zaś podnosi odporność na deformacje i spękania niskotemperaturowe.

Asfalty wysokomodyfikowane i modyfikowane to znakomity materiał do budowania trwałych nawierzchni drogowych i początek nowej ery budownictwa. Do ich stosowania coraz bardziej przekonują się inwestorzy i zarządcy dróg, którzy chcą obniżyć koszty utrzymania nawierzchni i wydłużyć ich żywotność. Decydują się oni często na innowacyjne projekty zamienne na drogach nowo budowanych i remontowanych. Przy odpowiednich scenariuszach efetywność ekonomiczna inwestycji z zastosowaniem asfaltów wysokomodyfikowanych może wynosić nawet 20 proc.

Przykładami takich realizacji są między innymi nawierzchnie na ponad 4-kilometrowym odcinku Trasy Nowohuckiej w ciągu drogi S7 na terenie Krakowa z przejściem przez Wisłę, czy też na aktualnie realizowanym odcinku drogi S6 Ustronie Morskie–Koszalin o długości 24,2 km. Na tych kontraktach udalo się zastąpić standardowe katalogowe konstrukcje indywidualnie zaprojektowanymi, zoptymalizowanymi rozwiązaniami z udziałem specjalistycznych technologii i lepiszczy wysokomodyfikowanych produkowanych w Lotos Asfalt.

Lotos

Najnowsze artykuły