6,96 dolara na baryłce wyniosła w grudniu ub. r. modelowa marża rafineryjna Lotosu. W całym IV kwartale 2016 marżę oszacowano na 8,18 dolara na baryłce.
Modelowa marża rafineryjna wzrosła o +56% (grudzień 16′ vs grudzień 15′) i o +32% (IV kw. 16′ vs IV kw. 15′).
Do kalkulacji marży przyjęto poniższą strukturę uzysków, której przypisano następujące indeksy cenowe:
• 14,14% benzyna (PRM UNL 10 ppm ARA)
• 4,24% benzyna surowa (Naphtha CIF NWE)
• 4,53% LPG (50% Propan FOB NWE, 50% Butan FOB NWE)
• 49,57% diesel (ULSD 10 ppm CIF NWE)
• 5,34% paliwo lotnicze (Jet CIF NWE)
• 18,11% ciężki olej opałowy (HFO 3,5%S ARA )
• 4,07 % stanowi zużycie własne rafinerii
Kalkulację marży pomniejszamy o szacowany modelowy koszt zużycia gazu ziemnego na przerobioną modelową baryłkę ropy naftowej – obliczany jako iloczyn współczynnika 0,075 oraz notowań indeksu gazu ziemnego z rynku dnia następnego (RDNg) na Towarowej Giełdzie Energii (indeks TGEgasDA) przeliczonego na koszt w USD za MWh (dla danych od początku 2016 roku).
Grupa Lotos