Częściowy postój remontowy rafinerii Grupy Lotos zakończył się planowo na początku maja. Podzielono go na dwa etapy – druga część rozpocznie się wiosną 2022 roku. Był to pierwszy taki remont w historii gdańskiego zakładu. Tegoroczne prace trwały ponad dwa miesiące, zaangażował ponad dwa tysiące pracowników i 85 wykonawców.
Zakres prac prowadzonych na terenie rafinerii Grupy Lotos dotyczyły działania remontowych i kontrolnych 850 aparatów, 1250 rurociągów, 2300 urządzeń infrastruktury automatyki i 600 urządzeń infrastruktury elektrycznej. Usunięto zanieczyszczenia produkcyjne ze wszystkich urządzeń, Przeprowadzono też działania kontrolno-diagnostyczne oraz odbiorowe umożliwiające pracę rafinerii przez najbliższe 4-5 lat. Wszystkie 19 instalacji i układów technologicznych objętych remontem jest już w normalnym ruchu.
Postój remontowy rozpoczął się 26 lutego 2021 roku, kiedy jako pierwsza zatrzymana została instalacja opóźnionego koksowania (DCU – Delayed Coker Unit) wybudowana w ramach Projektu EFRA. Potem zatrzymywano inne instalacje produkcyjne i pomocnicze. W sumie na przełomie lutego i marca zatrzymanych zostało kilkanaście z ponad sześćdziesięciu instalacji, wśród których największe to instalacja hydrokrakingu MHC (Mild Hydrocracking), zintegrowana instalacja destylacji atmosferycznej i próżniowej CDU/VDU (Crude Distilation Unit/Vacuum Distilation Unit), instalacja przerobu ciężkich frakcji ropy – ROSE i wielka instalacja produkcji wodoru. W kwietniu rozpoczął się drugi i ostatni etap postoju – remont trzech instalacji Zakładu Olejowego, produkującego oleje smarowe, które wróciły do pracy na początku maja. Pozostałe instalacje gdańskiej rafinerii przejdą remont na wiosnę 2022 roku.
Lotos/Bartłomiej Sawicki