Pioneering Spirit, który od grudnia 2018 bierze udział w układaniu gazociągu Nord Stream 2, 4 czerwca przerwał prace i opuścił Morze Bałtyckie w celu wykonania kolejnego zadania – pisze Mariusz Marszałkowski z College of Europe, współpracownik BiznesAlert.pl
A właściwie dwóch zadań, gdyż jego celem było zdemontowanie dwóch platform znajdujących się na Morzu Północnym. Pierwsza, platforma mieszkalna na polu naftowym Vallhal należy do norwesko-brytyjskiego konsorcjum Aker BP. Umowa ramowa pomiędzy konsorcjum a firmą Allseas, do której należy statek Pioneering Spirit, została podpisana w kwietniu 2017. Od tego czasu trwały przygotowania do przeprowadzenia operacji, której wykonanie finalnie zajęło niespełna dwie godziny. W ramach tej umowy, Allseas zobowiązał się do usunięcia trzech platform; mieszkalnej, procesowej, wydobywczej a także pomostów służących do przemieszczania się pomiędzy tymi obiektami. Podniesienie platformy mieszkalnej, było 9 zadaniem, które wykonał Pioneering Spirit od momentu jej zbudowania, czyli od sierpnia 2016 roku. Z pośród dotychczasowych prac firmy przy platformach wiertniczych (zarówno instalacji jak i demontażu) zadanie wykonane 14 czerwca było najlżejszym pod względem wagowym. Platforma mieszkalna Vallhal QP ważyła „jedynie” 3,800 ton. Po podniesieniu platformy za pomocą 12 hydraulicznych podnośników zamontowanych na dziobowej części katamaranu, statek skierował się do stoczni Kvaerner, gdzie platforma zostanie zezłomowana. Co interesujące, według pierwotnych planów, praca przy demontażu platformy mieszkalnej Vallhal QP miała mieć miejsce dopiero pod koniec tego roku. Możliwe, że ze względu na ciągły brak pozytywnej zgody Danii na budowę gazociągu Nord Stream 2, zdecydowano o przyśpieszeniu prac na polu Vallhall. Inaczej, Pioneering Spirit musiałby bezczynnie oczekiwać w porcie, kiedy skończą się prace polegające na układaniu rur w obecnych strefach budowlanych.
Likwidacja platformy mieszkaniowej Vallhal QP
Drugim zadaniem, wykonanym w przeciągu jednego tygodnia było zdemontowanie platformy wydobywczej na polu naftowym Brent, należącym do holendersko-brytyjskiego Shella. Platforma Brent Bravo, której waga przekracza 25.000 ton, jest drugą z czterech przeznaczonych do demontażu przy udziale statku Pioneering Spirit. Pierwsza, Brent Delta ważąca 24,200 ton została zdemontowana w kwietniu 2017 roku. Było to też rekordowe osiągnięcie pod względem wagowym, jeśli chodzi o podniesienie obiektu przez pojedynczą jednostkę pływającą. Przynajmniej do marca 2019 roku, kiedy Pioneering Spirit zainstalował ważącą 28.000 ton platformę procesową na polu Johan Sverdrup.
Marszałkowski: Kolos opuszcza Bałtyk. Ale powróci dokończyć Nord Stream 2
Po zdemontowaniu Brent Bravo, Pioneering Spirit udał się w kierunku portu Hartlepool, gdzie w stoczni Able Uk, dojdzie do rozbiórki platformy. W pracach, poza głównym aktorem wydarzeń, którym był Pioneering Spirit, brały udział jeszcze dwie inne jednostki należące do Allseas, a będące nieodłącznym elementem samego Pioneering Spirit, a więc barka Iron Lady, która służy do transportu zdemontowanych bądź nowo instalowanych platform tam, gdzie Pioneering Spirit nie jest w stanie ze względów konstrukcyjnych dotrzeć (jest to statek o długości niespełna 400 metrów, o zanurzeniu minimalnym 12 metrów). Drugą jednostką jest barka Bumblebee. Głównym zadaniem tej jednostki jest transport i prowizoryczne „magazynowanie” stingera czyli dziobowego „żądła”, podczas gdy nie jest one wykorzystywane, a służy do instalacji podwodnych rurociągów. Stinger musi zostać zdemontowany, gdyż jest umiejscowiony pomiędzy zdublowanym dziobem, na którym mieszczą się podnośniki wykorzystywane do prac przy transporcie i instalacji bądź demontażu platform.
Aby Pioneering Spirit mógł wykonać oba powierzone zadania, musiał się do nich przygotować, co czynił w norweskim porcie Kristiansund. Przygotowania trwały trzy doby i polegały na demontażu stingera, przygotowaniu podnośników hydraulicznych, zamustrowaniu załogi oraz pobraniu zaopatrzenia koniecznego do wykonania prac. Do Kristansund Pioneering Spirit powrócił 21 czerwca, gdzie ponownir został zmobilizowany do prac przy układaniu Nord Streamu 2. Przewidziany termin powrotu na pozycje układaniowe gazociągu szacowany jest na 26 czerwca.
W czasie swojej nieobecności, przyjmując pełną sprawność techniczną jednostki, Pioneering Spirit mógłby ułożyć ok. 130 km gazociągu.
Od momentu uzyskania swojej pełnej operacyjności w 2016, Pioneering Spirit podniósł ponad 130.000 ton platform oraz ułożył 1300 km podmorskich rurociągów. Można zatem uznać, że jest to z pewnością jedna z najbardziej zapracowanych jednostek morskich na świecie.
Likwidacja platformy wydobywczej Brent Bravo