icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Pierwszy masowiec napędzany wiatrem wypłynął w morze

Armatorzy nieustannie opracowują nowe metody, aby ograniczyć szkodliwe emisje i zmniejszyć koszty. Metodą tutaj mogą okazać się nowoczesne żagle skrzydłowe. Pierwszy taki masowiec Pyxis Ocean z firmy Cargill wypłynął już w dziewiczy rejs.

Koncern Cargill wyczarterował masowiec Pyxis Ocean w celu przetestowania technologii specjalnych żagli. Rejs z Chin do Brazylii ma na celu zbadanie jak bardzo energia wiatrowa może ograniczyć emisje w przemyśle żeglugowym.

Statek został zwodowany pięć lat temu w porcie w Singapurze. Rejs na trasie Chiny-Brazylia jest jego pierwszą podróżą, od kiedy został wyposażony w mierzące 37,5 metra żagle skrzydłowe, które pozwolą nie tylko ograniczyć emisje z silników, ale też zaoszczędzić paliwo.

Interesujące jest, że to jedyna taka konstrukcja na świecie. Kiedy statek jest w porcie, skrzydła żagla pozostają złożone i otwiera się je dopiero na morzu. Turbiny wykonano z tego samego materiału, z którego powstają turbiny wiatrowe, gdyż niezwykle istotna jest ich duża wytrzymałość. Korzystanie z pomocy wiatru podczas rejsu pozwoli ograniczyć zużycie paliwa przez silnik. Według wyliczeń koncernu podczas całego okresu eksploatacji statku towarowego powinno to zmniejszyć jego całościowe emisje o około 30 procent.

Jan Dielman, prezes Cargill Ocean Transport powiedział, że jeszcze pięć lat temu ludzie zapytani o możliwość dekarbonizacji transportu morskiego uznaliby jakiekolwiek poważniejsze działania w tej materii na tyle trudnymi, że wręcz niemożliwymi do realizacji w najbliższym czasie. Według niego koncern jako jeden z większych graczy na rynku musi podjąć ryzyko i wytyczyć ścieżkę dla innych w bardziej oszczędnej i ekologicznej przyszłości.

Należy wspomnieć, że transport morski jest jednym z głównych źródeł zanieczyszczeń, odpowiadając za ponad 18 procent światowej emisji gazów cieplarnianych. „Odmłodzenie” oraz „zazielenienie” floty statków i dalszych inwestycji jest konieczne, jako jeden z głównych kroków dekarbonizacji.

BBC / Jacek Perzyński

Metanol zazieleni transport morski. Maersk i Evergreen to pionierzy

Armatorzy nieustannie opracowują nowe metody, aby ograniczyć szkodliwe emisje i zmniejszyć koszty. Metodą tutaj mogą okazać się nowoczesne żagle skrzydłowe. Pierwszy taki masowiec Pyxis Ocean z firmy Cargill wypłynął już w dziewiczy rejs.

Koncern Cargill wyczarterował masowiec Pyxis Ocean w celu przetestowania technologii specjalnych żagli. Rejs z Chin do Brazylii ma na celu zbadanie jak bardzo energia wiatrowa może ograniczyć emisje w przemyśle żeglugowym.

Statek został zwodowany pięć lat temu w porcie w Singapurze. Rejs na trasie Chiny-Brazylia jest jego pierwszą podróżą, od kiedy został wyposażony w mierzące 37,5 metra żagle skrzydłowe, które pozwolą nie tylko ograniczyć emisje z silników, ale też zaoszczędzić paliwo.

Interesujące jest, że to jedyna taka konstrukcja na świecie. Kiedy statek jest w porcie, skrzydła żagla pozostają złożone i otwiera się je dopiero na morzu. Turbiny wykonano z tego samego materiału, z którego powstają turbiny wiatrowe, gdyż niezwykle istotna jest ich duża wytrzymałość. Korzystanie z pomocy wiatru podczas rejsu pozwoli ograniczyć zużycie paliwa przez silnik. Według wyliczeń koncernu podczas całego okresu eksploatacji statku towarowego powinno to zmniejszyć jego całościowe emisje o około 30 procent.

Jan Dielman, prezes Cargill Ocean Transport powiedział, że jeszcze pięć lat temu ludzie zapytani o możliwość dekarbonizacji transportu morskiego uznaliby jakiekolwiek poważniejsze działania w tej materii na tyle trudnymi, że wręcz niemożliwymi do realizacji w najbliższym czasie. Według niego koncern jako jeden z większych graczy na rynku musi podjąć ryzyko i wytyczyć ścieżkę dla innych w bardziej oszczędnej i ekologicznej przyszłości.

Należy wspomnieć, że transport morski jest jednym z głównych źródeł zanieczyszczeń, odpowiadając za ponad 18 procent światowej emisji gazów cieplarnianych. „Odmłodzenie” oraz „zazielenienie” floty statków i dalszych inwestycji jest konieczne, jako jeden z głównych kroków dekarbonizacji.

BBC / Jacek Perzyński

Metanol zazieleni transport morski. Maersk i Evergreen to pionierzy

Najnowsze artykuły