MiFID 2: Jak zmieni się Towarowa Giełda Energii (RELACJA)

26 maja 2017, 12:00 Energetyka

– Rynki energetyczne rządzą się swoimi regulacjami. Te zmiany, które od 3 stycznia 2018 roku wejdą w życie, dotkną bezpośrednio rynku terminowego. TGE razem z uczestnikami rynku oraz organami państwowymi uczestniczy w konsultacjach w tym zakresie, aby zapewnić niezakłócone funkcjonowanie rynków energii elektrycznej i gazu – powiedział w trakcie warsztatów prasowych nt. „Uwarunkowania dyrektywy MiFID II i jej wpływu na rynki towarowo-finansowe w Polsce” prezes zarządu TGE Paweł Ostrowski.

fot. pixabay.com

Według Dyrektora Biura Rozwoju Rynku Regulowanego Jarosława Ziębca, odpowiedzialnego za projekt MiFID II w TGE, dyrektywa MiFID II wpłynie na zmianę kształtu funkcjonowania rynku terminowego towarowego zarówno w sferze transakcji energią elektryczną, jak i gazem.

– Kolejną ważną rzeczą jest to, że mamy już zwarte transakcje na RTT (Rynku Terminowym Towarowym) z terminem wykonania po 3 stycznia 2018 roku. Przykładowo dla rynku energii elektrycznej według stanu na koniec kwietnia tego roku jest to ok. 14 procent krajowej rocznej produkcji energii netto. To jest jedna z konsultowanych kwestii, jak potraktować w nowym reżimie już zawarte transakcje. Generalnie jest kierunkowa zgoda rynku i regulatorów, że RTT powinien zostać przekształcony w tzw. zorganizowaną platformę obrotu OTF – powiedział.

Zaznaczył przy tym, że dokonywane zmiany nie będą miały charakteru rewolucyjnego lecz ewolucyjny.

Będące dziś w obrocie na rynku terminowym kontrakty forward nie będą na OTF traktowane jako instrumenty finansowe zgodnie z dyrektywą MiFID 2. Korzyścią platformy jest możliwość uniknięcia przez nie części restrykcyjnych wymogów przewidzianych w dyrektywie dla instrumentów finansowych.

Podobne zmiany mają dotyczyć rynku gazu. – Na rynku gazu mamy wyższe obligo. Większa część tego obliga jest realizowana przez rynek transakcji terminowych. Z punktu widzenia uczestników rynku jest to również ważna kwestia, aby zapewnić możliwość realizacji obligo w nowym otoczeniu regulacyjnym, ale także w zakresie transakcji już zawartych, ale realizowanych po 3 stycznia 2018 r. – dodał Ziębiec.

Podkreślił, że MiFID II nie wpływa w żaden sposób na rynki spot gazu i energii elektrycznej.

-To, na co ma wpływ dyrektywa, to przede wszystkim Rynek Terminowy Towarowy dla energii elektrycznej, gazu i praw majątkowych, rynek uprawnień do emisji CO2 oraz Rynek Instrumentów Finansowych – powiedział przedstawiciel TGE.

Według niego celem wdrożenia dyrektywy MiFID II jest m.in. zwiększenie transparentności na rynkach finansowych, do których zostały włączone rynki energii i gazu. Dlatego od 2018 r. będzie następować stopniowe ograniczenie obrotu na rynkach OTC energii elektrycznej i gazu ziemnego, a wzmocnieniu ulegną rynki regulowane i zorganizowane platformy obrotu. Ma to nastąpić dzięki wskazaniu dwóch preferowanych form zawierania transakcji terminowych – rynek kontraktów finansowych i OTF. MiFID II wymusza także konieczność szerszej współpracy regulatorów, tj. Komisji Nadzoru Finansowego i Urzędu Regulacji Energetyki. Zwiększy się rola KNF w zakresie nadzoru nad rynkami energetycznymi.

– Trwa dyskusja nad tym, w jaki sposób Rynek Terminowy Towarowy zostanie przekształcony w OTF. Jak będzie wyglądał harmonogram i kiedy to nastąpi. Na pewno nie w sposób rewolucyjny lecz ewolucyjny – dodał Ziębiec.

Uczestnicy spotkania zwracali uwagę, że cechą charakterystyczną OTF, która nie jest szczegółowo zdefiniowania we wspomnianej dyrektywie, jest tzw. uznaniowość. Operator platformy OTF zgodnie z zatwierdzonymi przez krajowego nadzorcę przepisami będzie mógł przyjmować zlecenia na platformę, usuwać je oraz umożliwiać zawieranie transakcji.

Jak zaznaczył Ziębiec, ESMA – Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (European Securities and Markets Authority– przyp. red.) nie wydał jednak szczegółowych wytycznych, które określają, co można uznać za uznaniowość, a czego nie. Przy czym zgodnie z dyrektywą w przypadku Polski będzie to robił KNF. Zaznaczył przy tym, że TGE pracuje z Komisją nad tym, aby uznaniowość była jak najmniej uciążliwa dla uczestników, tzn. aby z jednej strony jak najmniej zmieniała dotychczasowe zasady obrotu, a z drugiej strony spełniała kryteria uznaniowości dla KNF.