Gibała: Sprawa Balticconnector pokazuje, że Bałtyk staje się polem rywalizacji mocarstw

26 października 2023, 07:20 Bezpieczeństwo

– Zamieszanie wokół uszkodzenia gazociągu Balticconnector wprowadza do gry wiele niewiadomych, a rola Chin i Rosji w tym scenariuszu może być interpretowana na różne sposoby. […] Konkurencja między światowymi mocarstwami toczy się na wielu frontach, a region Morza Bałtyckiego staje się polem tej rywalizacji. W obliczu tego, reakcje społeczności międzynarodowej są kluczowe – pisze Mateusz Gibała, współpracownik BiznesAlert.pl.

Kotwica znaleziona przy Balticconnector przez fińską policję. Fot. X.
Kotwica znaleziona przy Balticconnector przez fińską policję. Fot. X.

Szwedzki rząd donosi, że „siła zewnętrzna” naruszyła kabel między Szwecją a Estonią, co wywołuje zaniepokojenie. Minister obrony, Pål Jonson, potwierdza, że uszkodzenie nie wynikało z wypadku, ale z celowego działania. To samo spotkało gazociąg między Estonią a Finlandią. NATO reaguje, zwiększając patrole w Morzu Bałtyckim. Kraje Północnej Europy wzmacniają nadzór nad kluczową infrastrukturą. Premier szwedzki, Ulf Kristersson, zauważa istnienie luk w zabezpieczeniach, co podkreśla znaczenie bezpieczeństwa cyfrowego. Policja fińska bada podejrzenie sabotażu chińskiego statku w sprawie gazociągu Balticconnector. Podobne incydenty miały miejsce w ubiegłym roku. Morze Bałtyckie staje się areną napięć, a spaghetti kabli na dnie morskim to kluczowa linia frontu w dzisiejszej cyberprzestrzeni.

NATO intensyfikuje swoje działania na Morzu Bałtyckim w odpowiedzi na niedawne zniszczenia infrastruktury podmorskiej w regionie. Uszkodzenia obejmują kabel telekomunikacyjny między Szwecją a Estonią oraz gazociąg Balticconnector, który łączy Finlandię z Estonią. Sojusz ogłasza zaostrzenie środków, w tym dodatkowe loty obserwacyjne i rozpoznawcze, wykorzystując do tego morskie samoloty patrolowe, samoloty NATO AWACS i drony. Ponadto, flota czterech niszczycieli min zostaje wysłana na ten obszar w ramach wzmocnionych działań obronnych. Decyzja NATO wynika bezpośrednio z naruszeń infrastruktury podmorskiej, które miały miejsce w pierwszej połowie tego miesiąca. Wspólnota Sojuszu podkreśla, że będzie monitorować sytuację, utrzymując bliski kontakt z członkami NATO, tj. Estonią, Finlandią, oraz partnerem, Szwecją. Rzecznik NATO, Dylan White, podkreśla konieczność dostosowania pozycji morskiej na Morzu Bałtyckim i podejmowania wszelkich niezbędnych kroków, aby zagwarantować bezpieczeństwo członkom Sojuszu.

To nie pierwszy raz, kiedy NATO reaguje na zagrożenia w obszarze infrastruktury podmorskiej. Od sabotażu Nord Stream we wrześniu 2022 roku, Sojusz zintensyfikował patrole w okolicach krytycznej infrastruktury podmorskiej oraz promuje innowacje technologiczne, w tym wykorzystanie dronów, w celu skuteczniejszego wykrywania podejrzanych działań. W tym roku NATO utworzyło specjalną komórkę koordynującą infrastrukturę podmorską, mając na celu pogłębienie współpracy między rządami, siłami zbrojnymi, firmami branżowymi a samym NATO. Morskie Centrum NATO ds. bezpieczeństwa krytycznej infrastruktury podmorskiej, działające w ramach Dowództwa Morskiego NATO, to kolejny krok Sojuszu w kierunku zabezpieczenia kluczowych elementów infrastruktury morskiej przed ewentualnymi zagrożeniami.

Chiny proszą Finlandię o… uczciwe i profesjonalne śledztwo

Chiny apelują do Finlandii o „uczciwe i profesjonalne” zbadanie uszkodzeń gazociągu Balticconnector, które stały się przedmiotem kontrowersji. Ministerstwo spraw zagranicznych Chin wydało oświadczenie, w którym podkreśla potrzebę obiektywnego i uczciwego śledztwa. Ostatnie doniesienia sugerują, że chiński statek, NewNew Polar Bear, mógł być powiązany z incydentem, co Chiny kategorycznie zaprzeczają. Fińskie Krajowe Biuro Śledcze (NBI) zidentyfikowało ruchy statku w czasie i miejscu uszkodzenia rurociągu, co skłoniło do podejrzeń o potencjalny sabotaż. Jednak chińskie władze utrzymują, że statek poruszał się w normalny sposób, a wszelkie szkody wynikły z nieprzewidzianych warunków morskich. Rzecznik chińskiego ministerstwa spraw zagranicznych, Mao Ning, podkreśla, że w chwili zdarzenia statek chiński znajdował się na właściwych wodach, a żadne nieprawidłowości nie zostały stwierdzone z powodu złych warunków atmosferycznych. Tymczasem Rosja, podobnie jak Chiny, odrzuca wszelkie powiązania ze zniszczeniem gazociągu łączącego Finlandię z Estonią. Kreml na poniedziałkowej konferencji prasowej podtrzymuje stanowisko, że Rosja nie jest zaangażowana w incydent. Fińscy śledczy rozważają różne możliwości, w tym akt sabotażu, jednak nie ustalili jeszcze, czy było to celowe działanie czy też wypadek. W międzyczasie, apel Chin o uczciwe i profesjonalne śledztwo podkreśla międzynarodowe napięcia związane z incydentem, który wpływa na bezpieczeństwo infrastruktury energetycznej w regionie Bałtyku.

Dezinformacja – Rosja i Chiny chcą wpływać na politykę regionu

Chiny i Rosja, posiadając znaczne zasoby propagandowe oraz zdolności cybernetyczne, stosują różnorodne strategie dezinformacyjne. Wykorzystują boty i fałszywe profile w mediach społecznościowych, aby szerzyć narracje sprzyjające ich stanowiskom. Kampanie dezinformacyjne obejmują publikację fałszywych informacji, manipulacje treściami wideo i zdjęciami, a także aktywne komentowanie w celu kształtowania dyskusji zgodnie z ich zamierzeniami. Ataki cybernetyczne na instytucje państwowe czy agencje prasowe pozwalają na przejęcie kontroli nad źródłami informacji, umożliwiając sterowanie przekazem medialnym. Celem dezinformacji jest maskowanie rzeczywistych działań kraju. Dezinformacja jest także narzędziem służącym do kształtowania pozytywnego wizerunku kraju oraz osłabiania pozycji politycznych przeciwników. Poprzez podważanie wiarygodności przeciwników, Rosja i Chiny dążą do osłabienia zaufania społeczeństwa w regionie do własnych liderów i instytucji państwowych. Dezinformacja ma znaczny wpływ na postrzeganie sytuacji zarówno w skali lokalnej, jak i międzynarodowej. Tworzy atmosferę chaosu i niepewności, osłabiając zaufanie społeczeństwa do instytucji i informacji. Skutki obejmują także podziały społeczne, które wynikają z manipulacji opinii publicznej i tworzenia różnic w postrzeganiu faktów. Dezinformacja komplikuje proces ustalania prawdy, sprawiając, że społeczeństwo staje w obliczu trudności w rozróżnianiu rzeczywistości od fałszu. To z kolei wpływa na decyzje polityczne, które mogą być oparte na fałszywych założeniach, niosąc ze sobą ryzyko poważnych konsekwencji dla demokratycznego procesu decyzyjnego. W ten sposób, skomplikowane kampanie dezinformacyjne mają potencjał destabilizowania społeczeństw i międzynarodowych stosunków, podważając fundamenty demokracji i odpowiedzialnego podejmowania decyzji.

Co przyniesie przyszłość?

Zamieszanie wokół uszkodzenia gazociągu Balticconnector wprowadza do gry wiele niewiadomych, a rola Chin i Rosji w tym scenariuszu może być interpretowana na różne sposoby. Jeśli spojrzymy na Chiny, ich motywacje mogą być zróżnicowane. Oczywiście, aspekt gospodarczy i strategiczny w kontekście gazociągu jest niezaprzeczalny. Chińskie ambicje globalne obejmują szeroki zakres interesów, a osłabienie konkurencji lub negocjowanie korzystniejszych warunków handlowych może być jednym z celów. Niemniej jednak, trzeba przyjąć, że oficjalne stanowisko Chin upiera się przy niewinności i domaga się uczciwego śledztwa. To może sugerować, że Chińczycy chcą uniknąć negatywnego obrazu i być postrzegani jako uczciwi partnerzy. Zniszczenie gazociągu mogłoby wpłynąć na dostępność surowców energetycznych, co z pewnością jest w interesie Rosji. Dlatego można przypuszczać, że Rosja jest zainteresowana destabilizacją sytuacji w regionie bałtyckim. W kontekście wpływu na sytuację w regionie, zarówno Chiny, jak i Rosja, mają w zanadrzu różnorodne strategie, w tym wykorzystywanie dezinformacji. Oba kraje są doświadczone w manipulacji informacjami i kształtowaniu opinii publicznej. Ich celem może być wpływanie na opinię społeczeństw bałtyckich, europejskich czy nawet globalnych, aby osłabić konkurencję lub wzmocnić swoje własne pozycje. Warto także zauważyć, że taki incydent może być częścią większej gry geopolitycznej. Konkurencja między światowymi mocarstwami toczy się na wielu frontach, a region Morza Bałtyckiego staje się polem tej rywalizacji. W obliczu tego, reakcje społeczności międzynarodowej są kluczowe. Potrzeba współpracy międzynarodowej, aby rozwiązać tę sytuację i zadbać o bezpieczeństwo infrastruktury energetycznej w regionie Bałtyku. Dalszy rozwój sytuacji pozostaje nieprzewidywalny, ale ten incydent rzuca światło na zawiłości stosunków międzynarodowych i potrzebę wspólnego działania wobec globalnych wyzwań.

Gibała: Czy Polska powinna zabezpieczyć Baltic Pipe po uszkodzeniu gazociągu Balticconnector?