Chociaż projekt Nord Stream 2 napotyka na kolejne przeszkody w Europie, to jego niemiecka odnoga – EUGAL – jest konsekwentnie przygotowywana do realizacji.
Architekci projektu EUGAL przekonują, że budowa gazociągu EUGAL, który ma odprowadzać gaz przez Niemcy z planowanej magistrali Nord Stream 2, powstanie bez przeszkód po stronie politycznej i regulacyjnej.
Zdaniem twórców projektu EUGAL, którego operatorem jest niemiecki Gascade, zostanie ułożony wzdłuż istniejącej odnogi gazociągu Nord Stream, czyli OPAL. Podobnie jak on połączy północ Niemiec z rynkiem czeskim, gdzie będzie w przyszłości trafiał gaz z kontrowersyjnego Nord Stream 2 i trafia już z istniejącego Nord Stream.
– Obecnie nie widać opozycji do EUGAL – powiedział Ludger Humbs z Gascade na konferencji gazowej w Hadze. – Główna różnica między EUGAL (a OPAL – przyp. red.) jest taka, że podlega on w pełni regulacjom. Nie liczymy na żadne wyłączenia – powiedział Niemiec.
Gazociąg OPAL uzyskał od Komisji Europejskiej zwolnienie spod antymonopolowych regulacji trzeciego pakietu energetycznego. Dzięki temu Gazprom będzie mógł użyć na wyłączność do 80 procent przepustowości gazociągu w wysokości 36 mld m3 rocznie. Decyzja Komisji budzi krytykę w państwach zależnych od rosyjskiego dostawcy, bo pozwoli zwiększyć dostawy z Rosji za pomocą istniejącej infrastruktury, w najbardziej ambitnym scenariuszu nawet o 20 mld m3 rocznie.
– Budujemy EUGAL w podporządkowaniu wobec reżimu regulacyjnego, więc powiedziałbym, że jak długo będziemy podporządkować się wszelkim regułom, tak długo nie powinno być protestów – zapewnił Humbs.
Gascade zaproponowała EUGAL po tym, jak rosyjski Gazprom zapowiedział budowę drugiego gazociągu przez Bałtyk – Nord Stream 2. Jego planowana przepustowość to 55 mld m3 rocznie. Wstępne badanie rynkowe dla EUGAL pozwoliło ustalić zapotrzebowanie na podstawie niewiążących zgłoszeń potencjalnych klientów na poziomie 51 mld m3 rocznie. Wiążące oferty open season pokażą, jaką przepustowością będzie zainteresowany rynek.
Humbs zapowiada przyjęcie wiążących zgłoszeń na przepustowość EUGAL do marca 2017 roku. Mówi, że do tej pory zgłosiło się ośmiu potencjalnych klientów na przepustowość magistrali w wysokości od 9 do 51 mld m3 rocznie do 2041 roku.
– Oczekujemy wiążących kontraktów na przepustowość, które pozwolą ukończyć projekt w połowie 2017 roku – ocenił niemiecki przedstawiciel Gascade. Budowa magistrali miałaby wtedy ruszyć w połowie 2018 roku, a pierwsze dostawy pod koniec 2019 roku lub na początku następnego.
Platts