Druga nitka gazociągu Nord Stream 2 z Rosji do Niemiec pozostała nietknięta i choć Berlin deklaruje, że uszkodzenia magistrali uniemożliwiają wznowienie dostaw, rosyjski statek wykonuje dziwne ruchy na morzu sugerujące przygotowania do naprawy bądź wznowienia działającej nitki.
Statek Igor Ilyin krąży w okolicy wejścia Nord Stream 2 do morza w okolicach portu rosyjskiego w Ust-Łudze od września. Posuwa się coraz dalej od brzegu. To jednostka pozwalająca na operacje ratunkowe a także badania inżynieryjne na dnie morza do 60 metrów. Należy do Morskiej Służby Ratunkowej Rządu Federacji Rosyjskiej i pływa pod banderą rosyjską.
Warto przypomnieć, że sabotaż gazociągów Nord Stream 1 i 2 z września 2022 roku nie dotknął nitki B tej drugiej magistrali. Niemcy deklarowały, że nie może ona wrócić do pracy po sabotażu, a Nord Stream 2 nie uzyskał certyfikacji regulatora niemieckiego i został objęty sankcjami USA po inwazji Rosji na Ukrainie. Jednakże pojawiają się spekulacje na temat możliwości przygotowań do naprawy Nord Stream 2 oraz apele polityków prorosyjskich w Niemczech o wznowienie dostaw gazu z Rosji. New York Times szacował koszty naprawy Nord Stream 2 na pół mld dolarów.
Oficjalnie Unia Europejska zamierza porzucić surowiec rosyjski najpóźniej w 2027 roku.
Wojciech Jakóbik
Naprawa po sabotażu Nord Stream 1 i 2 mogłaby kosztować pół miliarda dolarów