Nowa pożyczka Northvoltu sfinansuje recykling baterii

16 stycznia 2024, 09:00 Alert

Szwedzka firma Northvolt poinformowała o nowej pożyczce na rozwój swoich inwestycji. Pięć miliardów będzie przeznaczonych na produkcję katod i ogniw oraz działający już zakład recyklingu.

Bateria sodowo-jonowa
Fot. Northvolt

Northvolt, firma specjalizująca się w produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych, poinformowała o podpisaniu umowy o finansowaniu. Pożyczka ma wartość pięciu miliardów dolarów. Fundusze mają być poświęcone rozwojowi produkcji katod i ogniw w Northvolt Ett, ale również zakładowi recyklingowemu Revolt Ett. Zakład odzyskuje metale przeznaczone do produkcji baterii, tym samym redukuje się o 70 procent ślad węglowy w stosunku do wydobywania tych metali.

Pożyczka ma objąć refinansowanie pakietu długów o wartości 1,6 miliarda dolarów, który firma zaciągnęła w lipcu 2020 roku. Podstawa nowej umowy są długoterminowe kontrakty na dostawy, ich wartość to ponad 55 miliardów dolarów. Odbiorcami są takie firmy jak BMW, Volvo czy Volkswagen. Pożyczkę zapewnia 23 banki komercyjne i Europejski Bank Inwestycyjny oraz Nordycki Bank Inwestycyjny.

– To był ogromny wysiłek całego zespołu, obejmujący długie procesy due diligence, nowe partnerstwa z instytucjami i opracowanie najnowocześniejszych struktur finansowania skupionych na zrównoważonym rozwoju – a wszystko po to, aby zrealizować jedną z największych w historii transakcji w zakresie zielonego finansowania – powiedział Alexander Hartman, dyrektor finansowy Northvolt.

– Jestem dumna, widząc, jak nasza ambicja masowej produkcji najbardziej ekologicznych baterii na świecie przyciąga czołowych partnerów finansowych, ponieważ globalny kapitał chce inwestować w elektryfikację i łagodzenie zmian klimatu. Stało się oczywiste, że stworzenie nowego standardu branżowego przyciąga nie tylko czołowe światowe talenty, ale także duże instytucje finansowe, których celem jest dostosowanie swojej strategii do długoterminowych trendów makro – odniosła się do umowy Emma Nehrenheim, dyrektor do spraw ochrony środowiska w Northvolt.

Northvolt / Marcin Karwowski

Jóźwicki: Francuskie drogi są w jednej czwartej elektromobilne, a to nie koniec