icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Nowy szyb w kopalni Budryk ma dać węgiel najwyższej jakości

(Jastrzębska Spółka Węglowa)

W kopalni Budryk, należącej do Jastrzębskiej Spółki Węglowej, zakończono prace związane z pogłębianiem szybu VI. Dobiegł końca kolejny etap inwestycji pod nazwą „Uruchomienie poziomu 1290”. Dzięki niej już za niespełna dwa lata wyjedzie na powierzchnię pierwsza tona surowca najwyższej jakości. Czyli najlepszy węgiel koksujący klasy 35, tzw. hard coal.

Jego złoża oszacowano na ponad 122 mln t. Zalega pomiędzy poziomami 1050 a 1290.  Głębienie nowego szybu stanowiło prawdziwe wyzwanie dla geologów i inżynierów górniczych. Zaczęło się 5 lat temu, kiedy nie było żadnych doświadczeń z prowadzeniem robót na takich dużych głębokościach.   projekcie założono, że pogłębianie szybu będzie się odbywać bez wyłączania z ruchu górniczego wyciągu szybowego zabudowanego w przedziale północnym szybu VI, który obsługuje poziom 900 m. Z tego też względu w szybie należało wykonać szereg robót przygotowawczych, w tym m.in. dla bezpieczeństwa pracującej załogi przy pogłębianiu szybu.

Szyb jest połączony wyrobiskami poziomymi z poziomu 1050 m, poprzez wyrobiska upadowe z poziomu 1050 m na 1290 m, a także przekopem na poziomie 1290 m.

Obecnie prowadzone są dalsze prace, mające na celu dozbrojenie pogłębionego odcinka szybu w dźwigary szybowe i przedział drabinowy. Na poziomie 1290 m zostało zabudowane tzw. krzesło szybowe, które połączy szyb z wlotem przy pomocy urządzeń przyszybowych.

Szyb VI jest szybem wentylacyjnym wdechowym. Do poziomu 1290 m pełni na razie tylko taką funkcję. Bez niego wybieranie węgla nie byłoby możliwe ze względu na eksploatację podpoziomową oraz związane z nią zagrożenia naturalne.

Pod szyb załoga ma być w przyszłości transportowana spalinową kolejką podwieszaną. Transport nadal traktowany w Budryku priorytetowo. Przy tak dużych odległościach załoga musi  szybko docierać jak najbliżej miejsca pracy.

(Jastrzębska Spółka Węglowa)

W kopalni Budryk, należącej do Jastrzębskiej Spółki Węglowej, zakończono prace związane z pogłębianiem szybu VI. Dobiegł końca kolejny etap inwestycji pod nazwą „Uruchomienie poziomu 1290”. Dzięki niej już za niespełna dwa lata wyjedzie na powierzchnię pierwsza tona surowca najwyższej jakości. Czyli najlepszy węgiel koksujący klasy 35, tzw. hard coal.

Jego złoża oszacowano na ponad 122 mln t. Zalega pomiędzy poziomami 1050 a 1290.  Głębienie nowego szybu stanowiło prawdziwe wyzwanie dla geologów i inżynierów górniczych. Zaczęło się 5 lat temu, kiedy nie było żadnych doświadczeń z prowadzeniem robót na takich dużych głębokościach.   projekcie założono, że pogłębianie szybu będzie się odbywać bez wyłączania z ruchu górniczego wyciągu szybowego zabudowanego w przedziale północnym szybu VI, który obsługuje poziom 900 m. Z tego też względu w szybie należało wykonać szereg robót przygotowawczych, w tym m.in. dla bezpieczeństwa pracującej załogi przy pogłębianiu szybu.

Szyb jest połączony wyrobiskami poziomymi z poziomu 1050 m, poprzez wyrobiska upadowe z poziomu 1050 m na 1290 m, a także przekopem na poziomie 1290 m.

Obecnie prowadzone są dalsze prace, mające na celu dozbrojenie pogłębionego odcinka szybu w dźwigary szybowe i przedział drabinowy. Na poziomie 1290 m zostało zabudowane tzw. krzesło szybowe, które połączy szyb z wlotem przy pomocy urządzeń przyszybowych.

Szyb VI jest szybem wentylacyjnym wdechowym. Do poziomu 1290 m pełni na razie tylko taką funkcję. Bez niego wybieranie węgla nie byłoby możliwe ze względu na eksploatację podpoziomową oraz związane z nią zagrożenia naturalne.

Pod szyb załoga ma być w przyszłości transportowana spalinową kolejką podwieszaną. Transport nadal traktowany w Budryku priorytetowo. Przy tak dużych odległościach załoga musi  szybko docierać jak najbliżej miejsca pracy.

Najnowsze artykuły