font_preload
PL / EN
Alert 15 lipca, 2019 godz. 9:15   
REDAKCJA

Rz: Rozwój OZE i elektromobilności wymaga inwestycji w sieci

energia kabel pylon energetyka

Rozwój odnawialnych źródeł energii oraz elektromobilności oraz generuje wyzwania inwestycyjne dla operatorów sieci dystrybucyjnych – pisze dzisiejsza „Rzeczpospolita”.

Na strukturę wiekową o raz stan sieci elektroenergetycznych w Polsce zwraca uwagę „Rzeczpospolita”. Dziennik przytacza statystyki, które wskazują, że ponad 40 proc. linii wysokich napięć ma ponad 40 lat, a w przypadku linii średniego napięcia w tym przedziale wiekowym jest 37 proc. Jednocześnie ponad 60 proc. stacji średniego i niskiego napięcia ma ponad 25 lat.

Według cytowanej przez dziennik prezes Forum Energii Joanna Maćkowiak-Pandera, szczególnie jeśli chodzi o infrastrukturę dystrybucyjną jej stan stanowi ograniczenie dla rozwoju odnawialnych źródeł energii. W jej ocenie operatorów tych sieci czeka rewolucja, bo w przyszłości do gry wejdą odbiorcy i małe źródła energii, a ich wpływ na funkcjonowanie systemu będzie rosnąć.

Jednocześnie dziennik zwraca uwagę, że infrastruktura energetyczna będzie przeszkodą w rozwoju elektromobilności. Według Krzysztofa Kochanowskiego, wiceprezesa Stowarzyszenia Polska Izba Magazynowania Energi, zapatrzenie w energię 600 tys. samochodów elektrycznych przy obecnej infrastrukturze energetycznej byłoby dużym wyzwaniem. Przyznaje on, że firmy energetyczne sporo obecnie inwestycją w sieci, ale jak mówi „wciąż za mało”.

Henryk Majchrzak, były prezes Polskich Sieci Elektroenergetycznych tonuje te alarmistyczne opinie. Jednak przyznaje, że ocena stanu sieci zależy od tego, czy chodzi o zapewnienie ciągłości dostaw energii elektrycznej, czy też wyzwania związane z rozwojem rozproszonych źródeł wytwórczych i elektromobilności. Jak wyjaśnia te kwestie będą determinowały potrzeby przebudowy tej infrastruktury.

Cytowany przez „Rz” Maciej Wapiński z PSE zaznacza natomiast, że choć rozwój elektromobilności wpłynie na krajowy system elektroenergetyczny, to będzie wymagał inwestowania przede wszystkim w sieci dystrybucyjne. Jednocześnie zwraca on uwagę, że przyrost ilości aut elektrycznych będzie stopniowy, co pozwoli dystrybutorom rozkładać wydatki na tego typu inwestycje na przeszło dekadę.

Rzeczpospolita