(Polska Izba Paliw Płynnych)
W pierwszym powakacyjnym, 35. tygodniu 2015 r. w hurcie polskich, i nie tylko polskich rafinerii mamy ostre odreagowanie obniżek, do których ostatnio tak się przyzwyczailiśmy. Na stacjach paliwa jednak nadal tanieją.
Od czwartku 27 sierpnia do środy 2 września zarówno w płockiej rafinerii PKN Orlen, jak i gdańskiej Grupy Lotos, paliwa drożały – konsekwentnie w ślad za rynkami światowymi.W hurcie Orlenu Pb95 zanotowała +113 zł/m3 (Pb98 +109 zł/m3), a olej napędowy +92 zł/m3(netto w temp. 15st.C). Najwięcej jednak zdrożał olej napędowy do celów grzewczych, sprzedawany pod marką Ekoterm Plus: +157 zł/m3. Grupa Lotos mniejsze podwyżki zaproponowała względem benzyny: Pb95/98 +70 zł/m3, ale wyższe oleju napędowego +125 zł/m3(ONG Lotos Red +160). Średnio przez ostatnie 7 dni (od środy 26 sierpnia) paliwa w hurcie podrożały zatem następująco: Pb95 +27 zł/m3; Pb98 +33 zł/m3; ON +103 zł/m3, a ON do celów grzewczych +134 zł/l. Tu warto przypomnieć, że w rezultacie benzyna jest dziś w polskim hurcie rafineryjnym droższa niż w połowie stycznia br. o ok. 29 gr/l brutto (Pb98 ok. 38 gr/l), a oleje napędowe (ON, B100, ON arktyczny) o ok. 4 gr/l. Od początku roku potaniał tylko ON do celów grzewczych: -6 gr/l.
A skąd te podwyżki? Z jednej strony chodzi o dobre dane nt. perspektyw gospodarki USA, z drugiej w czwartek na światowe rynki dotarły sygnały, że OPEC może zmniejszyć wydobycie w celu podtrzymania cen ropy. Mimo że w żaden sposób nie zmniejszy to panującej na świecie od dłuższego już czasu nadpodaży zarówno surowca rafineryjnego, jak i paliw gotowych, światowe giełdy zareagowały natychmiast i co najmniej „histerycznie”, jak komentują ekonomiści. Cena ropy Brent z miejsca skoczyła ok. 10%, ponownie zbliżając się do granicy 50 USD/b. Dziś ponownie już spada – do 48,46 USD/b.
W referencyjnych dla rynku europejskiego notowaniach hurtu paliw gotowych ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia) od czwartku 27 września do dziś, tj. 2 września, Pb95 również odnotowała prawie +10% (+5,79% przez ostatnie 7 dni), a oleju napędowego (głównego paliwa transportowego światowej gospodarki) prawie +16% (7d +13%). W końcowym efekcie w sierpniu benzyna notuje jednak -17%, a ON -2,33%. W porównaniu z połową stycznia Pb jest droższa o prawie 6,84%, a paliwo dieslowskie +1,23%.
Nadal drożeje dolar: w tabelach NBP jest dziś notowany po 3,7626 zł, czyli +0,33%, ale wspomniany czwartek 27.08 był to skok +1,39%, a od początków stycznia, kiedy mieliśmy najniższe ceny paliw, notuje +2,47%.
Średnie ceny detaliczne paliw na polskich stacjach w środę, 2 września ukształtowały się na poziomie 4,32 zł/l ON; 4,70 zł/l Pb95 i 1,86 zł/l dla LPG*. Przez ostatnie 7 dni olej napędowy notuje więc -7 gr/l, benzyna -9 gr/l, a autogaz -3 gr/l. Tym samym po wakacyjnym okresie odbicia marża detaliczna polskich stacji ponownie zbliża się w okolice 2% ceny 1 litra paliwa – wartości średniej dla 2015 r., utrzymującej się zresztą od dłuższego czasu .
Od początku lipca br. ceny detaliczne ON spadły już o 40 gr/l, a Pb95 o 28 gr/l. W tym roku w miesiącach wakacyjnych drożał jedynie autogaz. Mimo że dziś w rezultacie sierpniowych obniżek powraca do wartości z początku lipca, ale w okresie 8-31 lipca drożał konsekwentnie, notując +11 gr/l, przy zmniejszającej się dysproporcji do paliw podstawowych. Jeśli 1 lipca 1 l LPG był tańszy od ON o 2,9 a Pb95 o 3,2 zł, to obecnie są to wartości odpowiednio 2,46 i 2,83 zł. Utrzymuje się głębokie zróżnicowanie cen obu podstawowych paliw – olej napędowy średnio jest tańszy od benzyny o 37 gr/l, podczas gdy w początkach czerwca ON tylko o ok. 11 gr/l, a jeszcze w marcu był wyraźnie droższy.
Najtańszy olej napędowy mają tradycyjnie stacje w woj. śląskim: 4,19 zł/l (-10 gr/l od 26 sierpnia). Najdroższy zachodniopomorskie: 4,49 zł/l (-12 gr/l – to zarazem największe spadki przez ostatnie 7 dni).
Województwo dolnośląskie to najtańsza benzyna: średnia 4,63 zł/l (-10 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższa: 4,79 zł/l (-8 gr/l przez ostatnie 7 dni). Największe spadki przez ostatnie 7 dni to podkarpackie: -14 gr/l, przy średniej 4,67 zł/l.
Stacje w woj. podkarpackim to najtańszy autogaz: 1,80 zł/l (-3 gr/l). Najdroższy w woj. opolskim: 1,98 zł/l (bez zmian przez ostatnie 7 dni). Największe spadki przez ostatnie 7 dni to woj. łódzkie: -4 gr/l przy średniej 1,85 zł/l.
Data | Średnia cena detaliczna 1 l ON (zł/l brutto) | Średnia cena detaliczna 1 l Pb95 (zł/l brutto) | Średnia cena detaliczna 1 l LPG (zł/l brutto) | województwo |
2015-09-02 | 4,30 | 4,63 | 1,86 | dolnośląskie |
2015-09-02 | 4,30 | 4,73 | 1,85 | kujawsko-pomorskie |
2015-09-02 | 4,26 | 4,68 | 1,81 | lubelskie |
2015-09-02 | 4,38 | 4,74 | 1,98 | lubuskie |
2015-09-02 | 4,33 | 4,74 | 1,85 | łódzkie |
2015-09-02 | 4,25 | 4,67 | 1,83 | małopolskie |
2015-09-02 | 4,36 | 4,73 | 1,88 | mazowieckie |
2015-09-02 | 4,37 | 4,77 | 1,98 | opolskie |
2015-09-02 | 4,35 | 4,67 | 1,80 | podkarpackie |
2015-09-02 | 4,34 | 4,63 | 1,85 | podlaskie |
2015-09-02 | 4,26 | 4,64 | 1,85 | pomorskie |
2015-09-02 | 4,19 | 4,63 | 1,85 | śląskie |
2015-09-02 | 4,27 | 4,68 | 1,87 | świętokrzyskie |
2015-09-02 | 4,35 | 4,72 | 1,84 | warmińsko-mazurskie |
2015-09-02 | 4,32 | 4,71 | 1,90 | wielkopolskie |
2015-09-02 | 4,49 | 4,79 | 1,92 | zachodniopomorskie |
średnia | 4,32 | 4,70 | 1,89 | średnia |