Perzyński: Chiny zakochały się w kolei. Dzięki niej przyspieszą po koronawirusie

2 lutego 2021, 13:00 Infrastruktura

Rozwój kolei dużych prędkości stał się jednym ze sztandarowych osiągnięć technologicznych Chin. Gęstość sieci linii kolejowych i skala inwestycji sprawiają, że Chińczycy są światowym liderem w tej dziedzinie transportu. Wykonawcą wszelkich przetargów jest chiński kolos kolejowy China Railway Construction Corporation (CRCC) – pisze Jacek Perzyński, współpracownik BiznesAlert.pl.

Kolej Maglev w Szanghaju. Fot. Jacek Perzyński
Kolej Maglev w Szanghaju. Fot. Jacek Perzyński

Szybcy i… spektakularni

Obecnie jedną z największych inwestycji w Chinach jest budowa szybkiego połączenia kolejowego między stolicą Syczuanu, Chengdu a miastem Chongqqing. Odległość między miastami wynosi 307 kilometrów, a szybka kolej będzie mogła się poruszać się ze średnią prędkością 350 km/h. Według wstępnych obliczeń, czas podróży między Chengdu a Chongqing może się skrócić z 90 minut do 62 minut. Połączenie kolejowe będzie obsługiwane przez Fuxing, który obecnie jest najszybszym i najbardziej zaawansowanym pociągiem dużych prędkości w Chinach.

Narodowy Komitet Rozwoju i Reform poinformował w oświadczeniu z 12 listopada, że długość linii kolejowej między Chengdu, Chongqing i innymi miastami w Syczuanie wynosi 432,4 kilometrów, a całkowity koszt inwestycji jest szacowany na około 12,86 miliardów dolarów. Nowa linia kolejowa przebiega przez miasta w południowo-zachodniej prowincji Syczuan.

Pekin postrzega rozbudowywanie linii kolejowych dużych prędkości jako sposób stymulacji chińskiej gospodarki w następstwie pandemii koronawirusa. Chce też równomiernie rozłożyć korzyści płynące ze wzrostu gospodarczego w całym kraju. Obecnie istnieją znaczne różnice w zamożności chińskich prowincji, przy czym średni dochód na mieszkańca w regionie Pekinu wynosi ponad 20000 dolarów w porównaniu z 9300 dolarów w centralnej prowincji Hubei i 4500 dolarów w odległej północno-zachodniej prowincji Gansu.

Celem chińskich władz centralnych jest zapewnienie dostępu transportu poruszającego się z prędkością powyżej 250 km/h dla wszystkich miast o liczbie mieszkańców większej niż 200 tysięcy.

Łączna suma torów kolejowych pociągów dużych prędkości w Chinach wyniosła prawie 38 tysięcy pod koniec 2020 roku. W ciągu ostatnich pięciu lat ich długość uległa podwojeniu. Łączna suma linii kolejowym z końcem 2020 roku wyniosła ponad 146 tysięcy.

Należy zwrócić uwagę, że wielkie inwestycje z udziałem chińskiego koncernu CRCC są prowadzone nie tylko w Państwie Środka, ale także poza granicami Chin. Po latach rozmów, China Railway Construction Corporation wygrał kontrakt o wartości 415 milionów dolarów na budowę 40-kilometrowego, pierwszego odcinka szybkiej kolei z miasta Kunming w chińskiej prowincji Yunnan przez stolicę Laosu Wientian do Bangkoku. Długość trasy docelowo ma wynieść 900 kilometrów, a pociągi będą mogły się poruszać z prędkością z prędkością 250 km/h.

Druga linia kolejowa, której koszt wynosi 7,2 miliarda dolarów, jest również budowana z Bangkoku w dół jego południowo-wschodniego wybrzeża do centrum kurortu turystycznego Pattaya i dalej na lotnisko U-Tapao w prowincji Rayong. Ma to pobudzić rozwój ośrodków regionalnych, oferując alternatywę migrującym pracownikom wiejskim. Linia kolejowa nie tylko przyczyni się do rozwoju turystyki w Tajlandii (chętnie odwiedzanej przez Chińczyków), ale także przyciągnie wielu przyjezdnych do prowincji Yunnan, gdzie mniejszość tajska i birmańska jest bardzo liczna. Inwestycja z pewnością również zacieśni więzy gospodarcze i zwiększy wymianę handlową między Chinami, Tajlandią i Laosem.

Oczywiście, osiągnięcia Państwa Środka w tej dziedzinie są spektakularne. Żaden inny kraj w tak krótkim okresie nie inwestuje w rozwój sieci kolejowej. Chiński koncern kolejowy CRCC jest najbardziej aktywny w kraju, przy rozbudowie połączeń kolejowych do mniejszych miast. Władzom centralnym bardzo zależy, żeby mniejsze miejscowości zyskały połączenie z większymi miastami na wschodzie kraju, i aby stworzyć możliwość sprowadzenia kolejnych inwestycji i rozwoju gospodarczego na zachód Chin.

W ostatnich latach KPCh przykłada coraz większą wagę do rozwoju kolei dużych prędkości. Chińskie osiągnięcia i technologia w tej dziedzinie są już towarem przeznaczonym na eksport. Poprzez współpracę przy rozbudowie infrastruktury kolejowej zacieśniają więzy gospodarcze oraz nabierają dodatkowego rozpędu ekspansji poza granicami kraju. Jest wysoce prawdopodobne, że rząd w Pekinie w kolejnych latach zainwestuje miliardy dolarów w koleje dużych prędkości, aby pobudzić rozwój gospodarczy po pandemii koronawirusa.

Perzyński: Chiny pokazują pazur, używając energetyki do polityki