EnergetykaGaz.Wszystko

PISM: Gry gazowe UE z głównymi dostawcami to szansa dla Polski

Aleksandra Gawlikowska-Fyk, Zuzanna Nowak i Lidia Puka z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych są autorkami opracowania pt. „Gry gazowe Unii Europejskiej – czas na zmianę zasad? Przypadek Rosji i Norwegii. Lekcje dla UE, Norwegii i Polski”.

W dokumencie analizują stosunki gazowe Unii Europejskiej z Norwegią i Rosją, a także wpływ unijnych regulacji na te relacje. Szczególną uwagę poświęcają firmom Gazprom i Statoil. Przyjmują istotne wnioski dla Warszawy.

– Działania UE mają ogromne znaczenie dla polityki energetycznej zarówno Polski, jak i Norwegii, jednak każde z państw patrzy na całą sytuację nieco inaczej – oczami importera i eksportera gazu. Polska jest przekonana, że unia energetyczna może pomóc jej zrównoważyć pozycję negocjacyjną w stosunkach z Rosją, głównym dostawcą gazu – piszą autorki raportu.

– Polska produkuje jedynie 27% wykorzystywanego surowca. W roku 2014 3/4 importu (8,1 bln m3 ) pochodziło bezpośrednio od Gazpromu na mocy długoterminowej umowy z polską spółką PGNiG (obowiązującej do 31 grudnia 2022)47. Zwiększanie bezpieczeństwa dostaw będzie jednak wymagało działania zarówno ze strony UE, jak i Polski (na poziomie krajowym) – wyliczają. Ich zdaniem Norwegia, która stara się rozdzielać gospodarkę od polityki, nie postrzega unii energetycznej jako instrumentu, który mógłby znacząco wpłynąć na jej relacje z Unią Europejską. Wciąż jednak propozycja Komisji niesie za sobą wyzwania i możliwości, opisane poniżej, w obszarze współpracy polsko-norweskiej.

– Wynik postępowania prowadzonego przez UE przeciwko Gazpromowi o rzekome praktyki monopolistyczne będzie miał wpływ na rynek polski – oceniają autorki raportu.

Według ekspertek PISM, jak wynika z zastrzeżeń zgłoszonych przez KE48, Polska należy do państw, których dotyczyły wszystkie trzy zarzuty przeciwko Gazpromowi: (1) utrudnianie transgranicznej sprzedaży gazu poprzez ograniczenia terytorialne w umowach o dostawy; (2) narzucanie nieuczciwych cen; oraz (3) narzucanie warunków dotyczących funkcjonowania gazociągu tranzytowego (Jamał).

– Dlatego Polska ma istotny interes w rozwiązaniu sporu między Komisją Europejską a Gazpromem, które doprowadziłoby do zmian w umowach na dostawy. Uczciwe warunki kontraktowe miałyby głęboki pozytywny wpływ na rozwój rynku gazowego w Polsce i umożliwiłyby import do Polski z nowych kierunków, w tym – w perspektywie średnioterminowej – norweskiego (LNG, umowy swapowe) – piszą.

Jak tłumaczą Gawlikowska, Nowak i Puka, w zdecydowanym normatywnym podejściu Komisji Polska upatruje szansy na poprawę bezpieczeństwa swojego wewnętrznego rynku gazu. Dla Norwegii z kolei liberalizacja mogłaby utorować drogę na nowe rynki Europy Środkowej i Wschodniej. Wsparcie instytucji UE mogłoby ten proces przyspieszyć. Wspólne zakupy gazu w UE Polski pomysł na scentralizowane zakupy gazu nie wszędzie w UE został dobrze przyjęty. Komisja Europejska i niektóre państwa członkowskie (Niemcy, Włochy, Wielka Brytania) nie widziały bezpośrednich korzyści z paneuropejskich zakupów gazu w ramach unii energetycznej, gdyż na ich zliberalizowanych i prawidłowo funkcjonujących rynkach gazowych byłoby to postrzegane jako niepotrzebny krok wstecz. Takie stanowisko podzielała również Norwegia, która przeciwstawiała się temu pomysłowi, okrzykując go nierynkowym i podkreślając wysiłki w celu likwidacji swojego monopolu eksportowego GFU.

– Polska wspiera metody, które mogłyby zwiększyć jej dostęp do informacji rynkowych, zapewnić dostawy gazu i tranzyt również w sytuacjach nadzwyczajnych oraz wzmocnić jej pozycję w negocjacjach z Rosją. Dlatego krokiem naprzód jest zdecydowane wsparcie rozwoju rynku. Nie wyeliminuje to wprawdzie ryzyka związanego z bezpieczeństwem energetycznym, ale może stopniowo je minimalizować, umacniając pozycję państwa w rozwijaniu projektu unii energetycznej – uznają autorki tekstu. Ich zdaniem, dopóki wrażliwe informacje handlowe są odpowiednio chronione, Norwegia postrzega przejrzystość jako zaletę; to samo dotyczy również zarządzania w razie kryzysu gazowego, ponieważ tutaj przejrzystość może zwiększyć pewność dostaw.

Jeśli chodzi o Polskę – jak uznają ekspertki PISM – nowi importerzy gazu wpłyną pozytywnie na jej pozycję w negocjacjach z dotychczasowym dostawcą (zwiększona konkurencja ułatwia renegocjację istniejących umów). Początkowo, wraz z otwarciem terminala LNG, nowym graczem w regionie będzie Katar (z kontraktem na 1,5 mld m3 do 2045 r.). Z kolei import z Norwegii będzie uzależniony od tego, czy uda się zmniejszyć ograniczenia natury technicznej i umownej – brak infrastruktury transportowej, „zablokowany” polski popyt na gaz do roku 2022 z uwagi na długoterminową umowę z Rosją oraz zakontraktowany import gazu LNG z Kataru. Dla Norwegii dywersyfikacja (również poprzez eksport LNG do Europy) stanowi tendencję, na którą państwo to nie ma wpływu; jednak nadal może (słusznie) promować swój eksport jako rzetelny oraz generujący przychody wykorzystywane przez spółki europejskie działające na Norweskim Szelfie Kontynentalnym oraz demokratyczne społeczeństwo. W zamian kraj domaga się gwarancji na popyt gazu w Unii Europejskiej oraz elastyczności dostaw, co pozwoli uniknąć nadwyżki w UE (a co za tym idzie, spadku cen). W tym względzie interesy Norwegii niczym się nie różnią od interesów Rosji – można przeczytać w raporcie.

Cały raport PISM pt.: „Gry gazowe Unii Europejskiej – czas na zmianę zasad? Przypadek Rosji i Norwegii. Lekcje dla UE, Norwegii i Polski


Powiązane artykuły

Gazprom zaciera ręce. Holandia pozwala mu odzyskać zamrożone aktywa

Sąd Okręgowy w Hadze uchylił nakaz zajęcia aktywów dwóch spółek kontrolowanych przez Gazprom. Rosyjski gigant energetyczny odzyskał swoje udziały z...

Wielka Brytania daje zielone światło nowemu atomowi. Czekał na to 15 lat

Elektrownia jądrowa Sizewell C otrzymała decyzje inwestycyjną. Projekt otrzymał zagwarantowane finansowanie, w które zaangażował się rząd, kończą 15-letnie starania. Sizewell...

Giganci energetyczni odwracają się od grupy promującej net-zero

Shell, wraz z dwiema innymi firmami, opuściły grupę powołaną przez SBTi i pracującą nad nowym standardem dla branży wydobywczej, zmierzającym...

Udostępnij:

Facebook X X X