Od 2018 roku PKP Energetyka realizuje program modernizacji floty pociągów sieciowych. Dzięki niemu do 2025 roku 80 procent floty będzie spełniać najnowocześniejsze standardy, a jej wartość przekroczy pół miliarda złotych – podaje spółka.
PKP Energetyka podkreśla, że program modernizacji pociągów sieciowych został wdrożony, aby jeszcze skuteczniej prowadzić działania w obszarze utrzymania sieci trakcyjnej dla klientów, w tym przede wszystkim zarządcy infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe. Zmodernizowane maszyny są bardziej funkcjonalne, bezpieczniejsze oraz pozwalają znacząco podnieść komfort codziennej pracy obsługujących je brygad w całej Polsce – czytamy w komunikacie.
– Konsekwentnie realizujemy inwestycje w nasz tabor. Już za kilka lat będziemy mieli jedną z największych
i najnowocześniejszych flot pociągów sieciowych w Europie. Efekt to wzrost bezpieczeństwa, efektywności
i komfortu pracy naszych pracowników. Modernizując pociągi sieciowe jeszcze lepiej przygotowujemy się na wyzwania związane z rozwojem kolei – zarówno inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe jak i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Warto podkreślić, że program to także ochrona środowiska – mniejszy ślad węglowy zarówno ze względu na sam proces modernizacji już istniejącej floty, jak również jej codziennej eksploatacji – podsumował Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka.
Nowy standard
Każdy modernizowany pociąg jest rozkładany na ok. 10 tys. części, z których każda jest przeglądana i odnawiana bądź wymieniania. Najważniejsze zmiany to:
– przeniesienie napędu z mechanicznego na hydrostatyczny, który daje większą amortyzację i płynność prowadzenia pojazdu,
– instalowanie urządzeń nowej generacji, w tym: elektryki, automatyki i układów hydraulicznych. Wymianie podlega 100 procent instalacji,
– rozbudowanie systemów: diagnostycznego i monitoringu,
– odnowienie kabiny, pomostów, wózków, żurawi i korektorów. W tym procesie wymieniane są ich elementy składowe w celu unowocześnienia i standaryzacji wyposażenia,
– podniesienie komfortu pracy poprzez oświetlenia LED oraz klimatyzację,
– na wybranych pociągach, m.in. w Łodzi i Zduńskiej Woli, testowane są nowatorskie rozwiązania predykcyjne, które w czasie rzeczywistym monitorują prawdopodobieństwo usterki układów pociągu oraz dokonują systematycznego pomiaru sieci.
PKP Energetyka zaznacza, że modernizacja oznacza również standaryzację. W jej efekcie spółka ogranicza magazynowanie części, zapewnia szybszy i sprawniejszy serwis. Naprawy odbywają się w halach zakładów w Strzemieszycach i Słotwinach. Metamorfoza jednej maszyny to kilka miesięcy pracy blisko 100-osobowego zespołu, koordynowanego przez 30 inżynierów i monterów spółki.
Realizacja programu sprawi, że wartość floty pociągów sieciowych PKP Energetyka wzrośnie do ponad pół miliarda złotych – czytamy.
PKP Energetyka/Jędrzej Stachura
Fedorska: Transport kontenerowy stanął w korku do największych portów w Europie