Energia elektrycznaInfrastrukturaKoleje

Polaczek: Prywatyzacja PKP Energetyki jest niezgodna z zasadami. UOKiK powinien ją zablokować (ROZMOWA)

Sprzedaż 100 proc. akcji spółki PKP Energetyka jest bezprecedensową prywatyzacją spółki o strategicznym znaczeniu dla gospodarki narodowej. W tej sprawie zadaliśmy kilka pytań posłowi na Sejm RP Jerzemu Polaczkowi (PiS), byłemu ministrowi transportu.

– Jeśli PKP Energetyka zostanie sprzedana Funduszowi CVC Capital  Partners i PiS  gdy dojdzie do władzy będzie ją chciał odkupić jako spółkę strategiczną – obawiam się, że wtedy cena będzie spekulacyjna.

– Przede wszystkim trzeba zrobić wszystko, żeby ta transakcja ostatecznie nie doszła do skutku.

– I to się uda?

– Musi się udać. Opinie prawne jakie zebraliśmy są prawie wszystkie negatywne. Za wyjątkiem jednej, wszystkie podważają zgodność tej transakcji z przepisami, jej racjonalność. Z cała pewnością ta transakcja jest sprzeczna z zasadami prywatyzowania w branży energetycznej. Wiele jest kontrargumentów przeciw tej sprzedaży. PKP Energetyka S.A dostarcza energię elektryczną dla sektora kolejowego w Polsce, zawiaduje sieciami przesyłowymi i dystrybucją, więc ma ważne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego państwa.

Mimo to rząd zdecydował się ją sprzedać i to w ramach  przyspieszonej procedury. bez konsultacji społecznych bez notyfikacji Komisji Europejskiej. Zielone światło dla transakcji dało nadzwyczajne zgromadzenie akcjonariuszy PKP S.A,  o czym poinformował mnie resort infrastruktury i rozwoju.

Skierowałem list do komisarz Unii Europejskiej  ds. transportu, Violetty Bulc, w którym proszę o dokonanie oceny sprzedaży spółki PKP Energetyka  pod kątem zgodności z obowiązującym porządkiem prawnym UE. Mam mianowicie wątpliwości, że prywatyzacja PKP Energetyka będzie naruszać prawo  w kontekście potencjalnego zagrożenia projektów realizowanych w obrębie infrastruktury kolejowej, a współfinansowanej z funduszy UE. I to w momencie obowiązywania harmonogramu rozbudowy i realizacji linii kolejowych, a więc procesu wspieranego środkami unijnymi. Co więcej, nowy właściciel PKP Energetyki ma zamiar wprowadzić spółkę na giełdę.

I jeszcze jedno – sprzedaż firmie private equity CVC Capital Partners to zagrożenie dla jednego z trzech głównych priorytetów polityki transportowej, czyli elektryfikacji środków transportu jako przedsięwzięcia, które przyczyni się do zwiększenia niezależności energetycznej Polski i pozostałych państw członkowskich Unii Europejskiej. Jest kolejna  poważna kwestia – naruszenia naturalnego monopolu wskutek tej prywatyzacji. W tym kontekście skutkiem tej skandalicznej i szkodliwej dla transportu kolejowego transakcji może być realne zagrożenie dla publicznego dostępu oraz trwałości projektów kolejowych zrealizowanych przy współfinansowaniu Unii Europejskiej.

– Czy wiadomo kiedy nastąpi sfinalizowanie tej transakcji?

– Termin podpisania definitywnej umowy powinna wyprzedzać opinia UOKiK. I ta instytucja powinna podejść krytycznie do transakcji.

Rozmawiała Teresa Wójcik

 


Powiązane artykuły

Wolna Wigilia za rok. Jest jednak haczyk

Sejm przyjął nowelę ustawy wiatrakowej. Prezydent kontra rząd

Jest odpowiedź prezydenta Andrzeja Dudy na decyzję rządu o dołączeniu poprawki w sprawie mechanizmu mrożenia cen energii do nowelizacji ustawy...

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...
Konferencja ministerstwa klimatu i środowiska. Fot. Jędrzej Stachura

Mrożenie cen energii przed wakacjami Sejmu. Będzie zgrzyt z prezydentem?

We wtorek premier Donald Tusk poinformował, że mechanizm mrożenia cen energii zostanie przedłużony do końca 2025 roku. Ministerstwo klimatu i...

Udostępnij:

Facebook X X X