ŚrodowiskoWykop

Arak: Polska mogłaby osiągnąć neutralność klimatyczną w 2056 roku

Flaga Polski i Unii Europejskiej. Źródło: Wikicommons

Flaga Polski i Unii Europejskiej. Źródło: Wikicommons

Prezes Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) Piotr Arak tłumaczy polskie stanowisko w negocjacjach klimatycznych na łamach EU Observer.

Pieniądze i czas

– Wiele stolic, ekspertów i polityków postrzega Polskę jako „enfant terrible” negocjacji klimatycznych.
Warszawa jako jedyna w UE nie zgadza się z celem neutralności klimatycznej do 2050 roku. Wszyscy pytają dlaczego, ale odpowiedź jest prosta: pieniądze i czas – pisze prezes Polskiego Instytutu Ekonomicznego Piotr Arak na łamach EU Observer.

– Osiągnięcie neutralności klimatycznej netto do 2050 roku jest głównym długoterminowym celem Unii Europejskiej. W praktyce oznacza to konieczność ograniczenia emisji gazów cieplarnianych do ilości pochłanianej przez lasy w całej UE. Neutralność klimatyczna UE ma kluczowe znaczenie dla Europejskiego Zielonego Ładu – strategii przyjętej w grudniu 2019 roku przez nową Komisję Europejską (…) – przypomina prezes PIE.

– Osiągnięcie przez państwa członkowskie UE neutralności klimatycznej do 2050 roku. Stanowi dla nich wyzwanie o różnej skali. Zaledwie trzy państwa członkowskie UE zdecydowały się na wczesne osiągnięcie neutralności klimatycznej: Finlandia (do 2035 roku), Austria (do 2040 roku) i Szwecja (do 2045 roku) (…). Liderzy UE w dziedzinie transformacji energetycznej zwykle mają wysoki udział energii wodnej lub jądrowej (czasami obu) w strukturze produkcji energii, znacznie przekraczający udział paliw kopalnych – pisze Arak.

– Według naszych szacunków Polska biorąc pod uwagę rozwój społeczno-gospodarczy innych krajów Europy i czas potrzebny im na transformację z podobnej sytuacji jak Polska do stanu zaangażowania w neutralność klimatyczną, zajmie Polsce do 2056 roku. (…) Choć wydaje się możliwe osiągnięcie przez Polskę neutralności klimatycznej do 2050 roku, to będzie to trudne – uważa.

Źródło: EU Observer, opracował Michał Perzyński

Czy Polska powinna iść ku neutralności klimatycznej swoją drogą? „Naszą specyfiką jest węgiel”


Powiązane artykuły

Niemieckie ciężarówki boją się opłat za klimat

  Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) wyraziło obawy o wysokie grzywny liczone w miliardach euro ze względu na wygórowane cele...
Warszawa. Fot. Pixabay

Drugi najcieplejszy maj w historii

Maj 2025 roku był drugim najgorętszym w historii pomiarów, a wiosna na półkuli północnej drugą najcieplejszą – wynika z raportu...

Kraków walczy z emisjami. Przyjął Strefę Czystego Transportu

Kraków wprowadza Strefę Czystego Transportu, która będzie obowiązywała od 1 stycznia 2026 roku. Mieszkańcy będą wyłączeni z konieczności przestrzegania przepisów,...

Udostępnij:

Facebook X X X