POLITICO pisze o Gdyńkongu. Polska ma wpisać terminal kontenerowy w Gdyni na listę infrastruktury krytycznej między innymi przez presję w NATO, które świadczy tamtędy pomoc Ukrainie, więc obecność Chin może być problemem.
Dziennik Gazeta Prawna ujawnił, że jest plan wpisania terminalu kontenerowego w Gdyni dzierżawionego przez chiński Hutchinson Ports na listę infrastruktury krytycznej. – Wszystko co ma do czynienia z bezpieczeństwem Polski jest analizowane na bieżąco. To oczywiście dotyczy także sprawy dostaw broni na Ukrainę i robimy co się da aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo tego procesu – powiedział wiceminister obrony RP Cezary Tomczyk w rozmowie z POLITICO.
Dostawy NATO docierają do Polski i Ukrainy przez Gdynię. W przeszłości pojawiały się sugestie, że chiński Hutchinson może je utrudniać posiadając dzierżawę w pobliżu. POLITICO przypomina, że sierpniowa dostawa od armii USA została zablokowana przez Chińczyków. Wpisanie terminala na listę infrastruktury krytycznej zmusi stronę chińską do raportowania Polsce o zabezpieczeniach oraz wprowadzeniu odpowiednich standardów zapewniających drożność infrastruktury.
POLITICO / Wojciech Jakóbik
Jakóbik: Polska chciała budować morskie farmy wiatrowe, a może mieć chińskiego lisa w kurniku