Studenci z Politechniki Lubelskiej zaprojektowali bolid, który może przejechać nawet 460 km na jeden metr sześcienny wodoru. Projekt efektywnego energetycznie pojazdu został nagrodzony w międzynarodowym konkursie Shell Eco-marathon. Młodzi inżynierowie z Lublina pokonali prawie 150 projektów z całego świata.
Projekt pojazdu na wodór
Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni wyższych z całego świata stają co roku przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania pojazdów jak najbardziej wydajnych energetycznie. Zwycięża drużyna, której pojazd może pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kWh.
Polska drużyna z Politechniki Lubelskiej zwyciężyła w kategorii projekt pojazdu (Prototype). Jury pochwaliło Hydrogreen Pollub za zwrócenie szczególnej uwagi na ochronę kierowcy. – Projekt wyróżnił się nie tylko wyjątkowym designem, ale także zastosowanymi materiałami, które zostały wybrane w oparciu o możliwość ich recyklingu. Wśród nagrodzonych w tegorocznym konkursie Shell Eco-marathon znalazły się również drużyny z Turcji, Holandii, Egiptu, Bułgarii, Francji i Włoch – podaje Shell, organizator zawodów.
— Nasz pojazd został zbudowany z włókna węglowego. Dzięki temu rozwiązaniu byliśmy w stanie ograniczyć jego masę własną do niezbędnego minimum. W tym roku pracowaliśmy nad poprawą efektywności systemu paliwowego, w tym sprawnością ogniwa wodorowego. Z uwagi na sytuację epidemiologiczną ten sezon był dla nas bardzo wymagający, nie planujemy jednak osiadać na laurach. Nagrodę w konkursie przeznaczymy na dalszy rozwój pojazdu i będziemy przygotowywać nasz bolid na 2021 rok, w którym powrócimy do rywalizacji z zespołami z całego świata — mówi Kamil Dubeński z Hydrogreen Pollub.
W czasie pandemii, eksperci Shell i partnerzy konkursu zorganizowali edukacyjne webinary dotyczące technicznych aspektów projektowania wydajnych energetycznie bolidów.
Od prawie dekady w konkursie Shell Eco-marathon biorą udział drużyny z polskich uniwersytetów: Politechniki Gdańskiej, Politechniki Lubelskiej, Politechniki Łódzkiej, Politechniki Śląskiej, Politechniki Warszawskiej, Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
Shell/BiznesAlert.pl
Kędzierski: Wodór ma być ropą naftową XXI wieku. Niemcy chcą być liderem (ROZMOWA)