icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Port instalacyjny offshore może zostać sfinansowany spoza KPO

Przedstawiciel Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ujawnił na konferencji POWERPOL 2023, że trwają rozmowy na temat możliwego finansowania portu instalacyjnego morskich farm wiatrowych (offshore) ze środków Funduszu, jeżeli nie będzie tych z Krajowego Planu Odbudowy.

Port instalacyjny offshore jest niezbędny do zwiększenia udziału polskiej gospodarki w rozwoju offshore, bo pozwoli montować komponenty w Polsce. Został z tego względu wpisany jako jeden z cel finansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy, które są blokowane przez spór Warszawy oraz Brukseli o praworządność.

Wiceprezes NFOŚiGW Artur Michalski przyznał, że „trwają rozmowy” z udziałem jego instytucji w sprawie finansowania portu instalacyjnego z jej środków. Gromadzi ona pieniądze na ochronę środowiska między innymi z systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2. Prezes Michalski dopytywany przez dziennikarza BiznesAlert.pl o to, czy można zastąpić finansowanie portu z KPO takim za pośrednictwem NFOŚiGW w razie braku rozstrzygnięcia w Brukseli odparł, że „da się”.

Port instalacyjny morskich farm wiatrowych ma stanąć w Gdańsku, ale wciąż nie została podjęta ostateczna decyzja inwestycyjna. Miałby być gotowy w 2025 roku tak, aby możliwe było montowanie farm gotowych do 2026 roku. PKN Orlen z braku portu rozpoczął przygotowanie własnego w Świnoujściu, który ma pozwolić na montaż projektów przed tą cezurą.

Wojciech Jakóbik

Przedstawiciel Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ujawnił na konferencji POWERPOL 2023, że trwają rozmowy na temat możliwego finansowania portu instalacyjnego morskich farm wiatrowych (offshore) ze środków Funduszu, jeżeli nie będzie tych z Krajowego Planu Odbudowy.

Port instalacyjny offshore jest niezbędny do zwiększenia udziału polskiej gospodarki w rozwoju offshore, bo pozwoli montować komponenty w Polsce. Został z tego względu wpisany jako jeden z cel finansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy, które są blokowane przez spór Warszawy oraz Brukseli o praworządność.

Wiceprezes NFOŚiGW Artur Michalski przyznał, że „trwają rozmowy” z udziałem jego instytucji w sprawie finansowania portu instalacyjnego z jej środków. Gromadzi ona pieniądze na ochronę środowiska między innymi z systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2. Prezes Michalski dopytywany przez dziennikarza BiznesAlert.pl o to, czy można zastąpić finansowanie portu z KPO takim za pośrednictwem NFOŚiGW w razie braku rozstrzygnięcia w Brukseli odparł, że „da się”.

Port instalacyjny morskich farm wiatrowych ma stanąć w Gdańsku, ale wciąż nie została podjęta ostateczna decyzja inwestycyjna. Miałby być gotowy w 2025 roku tak, aby możliwe było montowanie farm gotowych do 2026 roku. PKN Orlen z braku portu rozpoczął przygotowanie własnego w Świnoujściu, który ma pozwolić na montaż projektów przed tą cezurą.

Wojciech Jakóbik

Najnowsze artykuły