Prezes UTK stwierdził naruszenie przepisów przez PKP PLK w zakresie nadzoru nad stanem infrastruktury kolejowej linii nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny (E30 odcinek Katowice – Kraków).
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Sosnowcu (PKP PLK) przepisów w zakresie nadzoru nad stanem infrastruktury oraz jej utrzymaniem na linii nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny na szlaku Jaworzno Szczakowa – Balin.
W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, polegające m.in. na:
- niepodejmowaniu wystarczających działań z zakresu utrzymania nawierzchni kolejowej w celu zapewnienia bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego,
- nienależytym prowadzeniu dokumentacji badań technicznych torów,
- braku wykonywania badań technicznych rozjazdów,
- braku wykonywania objazdów linii,
- brakujących i luźnych złączkach,
- stosowaniu przy naprawie nieprawidłowych (krótkich) wstawek szynowych,
- eksploatowaniu toru kolejowego z przekroczonymi dopuszczalnymi wartościami prześwitu toru,
- złym stanie technicznym podkładów drewnianych,
- złym stanie technicznym podkładów betonowych – pęknięcia w części podszynowej,
- przekroczonych odchyłkach dopuszczalnych w rozjazdach,
- braku znaków tablic hektometrowych,
- nienależytym utrzymaniu podtorza, które nie zapewnia odpowiedniego odwodnienia toru – tzw. „wychlapy”,
- braku niszczenia roślinności na całej szerokości pryzmy podsypki i ławy torowiska,
- braku poręczy po obu stronach kolejowego obiektu inżynieryjnego,
- nieprawidłowym utrzymaniu gruntów w sąsiedztwie linii kolejowych – drzewa usytuowane w odległości mniejszej niż 15 metrów od osi skrajnego toru kolejowego,
- niewykonaniu celu bezpieczeństwa ujętego w programie poprawy bezpieczeństwa za 2014 r. w zakresie obejmującym „realizację zadań utrzymaniowych wynikających z obowiązujących regulacji”,
- nieutworzeniu „Harmonogramu diagnostyki nawierzchni”,
- braku ujęcia w rejestrze zagrożeń zidentyfikowanego zagrożenia dotyczącego „drzew w pasie 15 m od osi skrajnego toru”.
Powyższe nieprawidłowości naruszają przepisy:
- art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowych, a także sposobu urządzania i utrzymania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych,
- przepisy wewnętrzne PKP PLK,
- system zarządzania bezpieczeństwem PKP PLK.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o natychmiastowe podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem (SMS), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności.
Cel działań:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie świadomości zarządców infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej.
Źródło: Urząd Transportu Kolejowego