InfrastrukturaKolejeWszystko

Prezes UTK: Naruszenie przepisów przez PKP PLK

Prezes UTK stwierdził naruszenie przepisów przez PKP PLK w zakresie nadzoru nad stanem infrastruktury kolejowej linii nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny (E30 odcinek Katowice – Kraków).

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Sosnowcu (PKP PLK) przepisów w zakresie nadzoru nad stanem infrastruktury oraz jej utrzymaniem na linii nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny na szlaku Jaworzno Szczakowa – Balin.

1-9967

W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, polegające m.in. na:

  • niepodejmowaniu wystarczających działań z zakresu utrzymania nawierzchni kolejowej w celu zapewnienia bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego,
  • nienależytym prowadzeniu dokumentacji badań technicznych torów,
  • braku wykonywania badań technicznych rozjazdów,
  • braku wykonywania objazdów linii,
  • brakujących i luźnych złączkach,
  • stosowaniu przy naprawie nieprawidłowych (krótkich) wstawek szynowych,
  • eksploatowaniu toru kolejowego z przekroczonymi dopuszczalnymi wartościami prześwitu toru,
  • złym stanie technicznym podkładów drewnianych,
  • złym stanie technicznym podkładów betonowych – pęknięcia w części podszynowej,
  • przekroczonych odchyłkach dopuszczalnych w rozjazdach,
  • braku znaków tablic hektometrowych,
  • nienależytym utrzymaniu podtorza, które nie zapewnia odpowiedniego odwodnienia toru – tzw. „wychlapy”,
  • braku niszczenia roślinności na całej szerokości pryzmy podsypki i ławy torowiska,
  • braku poręczy po obu stronach kolejowego obiektu inżynieryjnego,
  • nieprawidłowym utrzymaniu gruntów w sąsiedztwie linii kolejowych – drzewa usytuowane w odległości mniejszej niż 15 metrów od osi skrajnego toru kolejowego,
  • niewykonaniu celu bezpieczeństwa ujętego w programie poprawy bezpieczeństwa za 2014 r. w zakresie obejmującym „realizację zadań utrzymaniowych wynikających z obowiązujących regulacji”,
  • nieutworzeniu „Harmonogramu diagnostyki nawierzchni”,
  • braku ujęcia w rejestrze zagrożeń zidentyfikowanego zagrożenia dotyczącego „drzew w pasie 15 m od osi skrajnego toru”.

1-9968

Powyższe nieprawidłowości naruszają przepisy:

  • art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
  • § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowych, a także sposobu urządzania i utrzymania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych,
  • przepisy wewnętrzne PKP PLK,
  • system zarządzania bezpieczeństwem PKP PLK.

1-9969

Wyniki działań:

  • Prezes UTK nakazał zarządcy natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
  • Prezes UTK nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
  • Prezes UTK wniósł o natychmiastowe podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem (SMS), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności.

1-9970

Cel działań:

  • zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
  • zwiększenie świadomości zarządców infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
  • eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania  infrastruktury kolejowej.

1-9971

 

1-9972

 

1-9973

 

1-9974

Źródło: Urząd Transportu Kolejowego


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X