ChemiaRopa

Przemysł 4.0 to szansa czy wzywanie? O polskiej chemii w Toruniu (RELACJA)

Fot, BiznesAlert.,pl

„W branży chemicznej dzieje się wiele, choć większość ludzi nie ma o tym pojęcie” – tak rozpoczął się II dzień Kongresu Polska Chemia w Toruniu.

Jako pierwsi wystąpili Dennis Kredler z European Union Affairs i Monika Wiśniewska – Usielska z Selvita. Wprowadzające prezentacje pokazały jakie stoją przed branżą chemiczną wyzwania i jaki jest jej potencjał innowacyjny. Można na tych dwóch skraj nie różnych wystąpieniach zauważyć, że istotne zarówno na szczeblu organizacji działających na rzecz podmiotów w branży chemicznej jak i w takiej firmie jak Selvita kluczowa jest edukacja. Edukacja na temat potrzeb branży i poszukiwania innowacyjnych rozwiązań.

Po tej części odbyła się pierwsza tego dnia debata. Wzięli w niej udział: Paweł Bielski z Instytutu Chemii Przemysłowej, Tomasz Radomski z IBM, Marcelina Wojciechowska z Orlen, Marek Jagieła BASF Polska, Igor Korczagin PCC Rokita. Moderował dyskusję Mirosław Ryba z EY. Tematem była rola innowacji w przemyśle 4.0.

Paweł Bielski reprezentujący Instytut Chemii Przemysłowej mówił o tym, że Instytut postrzega Industry 4.0 jako szansę. Trend ten jest według panelisty wynikiem pogłębionej analizy przeprowadzonej w Niemczech. „Jest to naturalny kierunek” mówił Bielski. Dodał także, że przemysł 4.0 będzie integrował różnych partnerów. Zmiany w przemyśle wymuszą oferowanie produktów dopasowanych do klientów, w znacznie większym stopniu niż działo się to do tej pory. „Dla takich instytutów jak ICP jest to ogromna szansa. Nie porywamy się na sferę informatyczną, ale włączamy się w projektowanie procesów, czyli włączamy się w poprawę szeroko rozumianego bezpieczeństwa” mówił Bielski.
„Bezpieczenstwo i Big Data są nierozerwalne. Mamy dzięki temu wiele danych, które pomagają nam przewidywać co może się wydarzyć, ale w chemii nad wszystkim, trzeba pamiętać, czuwa człowiek”.

Marek Jagieła z BASF Polska, zauważył, że często spotyka się z pytaniem czy branży chemicznej dotyczy rewolucja Industry 4.0. Jagieła uważa, że tak, „chemia w tym uczestniczy”. „Innowacje są jedyną drogą pozwalającą przetrwać firmom europejskim na światowym rynku” – dodał. „Customer-centric w BASF i indywidualizacja produkcji, to już jest możliwe” tłumaczył Jagieła. Wskazał, że BASF zwraca uwagę na cztery filary rozwoju, tam też upatruje największą szansę na zwiększenie przychodów. Są to: produkcja i utrzymanie ruchu oraz przewidywanie awarii i remontów; inteligentny łańcuch dostaw; inteligentne innowacje, indywidualizacja innowacji (przewidywanie efektów i wyników); cyfrowe kanały sprzedaży (nowe metody dojścia do klientów). Jagieła uważa, że możliwości w zdobywaniu „dusz” i angażowanie „emocje” za pomocą aplikacji czy tabletów używanych przez klientów silniej będzie z daną firmą czy marką wiązały. Nowym rozwiązaniem, które ma pozwolić firmie płynie wkroczyć w nowy etap jest usługa Oaza connect, która ma pozwalać dobierać parametry na instalacjach samym klientom.

Jagieła zaznaczył, że Polska odgrywa istotną rolę w strukturach BASF m.in. poprzez mamy fabrykę katalizatorów zlokalizowaną w naszym kraju. „Pracujemy nad rozwiązaniami, które w Polsce się mogą rozwinąć w związku z tym, że opiera ona energetykę o węgiel” dodał. „Razem z HPE pracujemy nad superkomputerem dla wszystkich branż. Dzięki niemu będzie można projektować polimery, dobierać parametry substancji tak żeby szybciej osiągać efekty. Pracować nad projektami nie miesiącami a tygodniami” powiedział Jagieła.

Marcelina Wojciechwoska z Orlen mówiła o tym, że Orlen ma specyficzną sytuację będąc koncernem paliwowym. „Zintegrowany koncern musi rozdzielać działania dla swoich sektorów” mówiła. „Dostosowujemy model biznesowy stacji paliw do oczekiwań klientów i zmian rynku”. „Spersonalizowanie oferty i digitalizacja obsługi to nasze najnowsze wyzwania”. „Industry 4.0 to systemy wsparcia i zabezpieczenia” według panelistki. „Systemy działające w czasie rzeczywistym”. „Środki na badania i rozwój w Orlen są bardzo rozważnie wykorzystywane. IndustryI 4.0 w najnowszej strategii rozwoju opublikowanej w zeszłym roku nie ma osobnych funduszy na Industry 4.0, chociaż mamy obszary, w których będziemy elementy przemysłu 4.0 rozwijać”. Obecnie prowadzone są w Orlen badania nad sensorami oraz wprowadzono carsharing. To badania i technologie pozwalają na takie właśnie działania mówiła.

Igor Korczagin z PCC Rokita dodał, że w przemyśle chemicznym zanim powstały hasła „internet rzeczy”, „sztuczna inteligencja”, systemy automatyki procesowej już od dawna działały. Czyli chemia ma już rozwiązania Industry 4.0., ale „wiele jest do zrobienia, w kontekście nowych oferowanych narzędzi. Przewidywanie awarii jest już bardzo zaawansowane” mówił Koczargin. „Wszędzie tam gdzie są czujniki jest i człowiek. Nie potrafimy jeszcze człowieka zastąpić” dodał. Korczagin mówił także o tym, że trendy do przemysłu chemicznego przychodzą m.in. z farmacji. Według wspomnianego przez panelistę raportu na temat polskiego przemysłu chemicznego przygotowanego przez Polską Izbę Przemysłu Chemicznego pokazuje, że kluczowy jest dostęp do surowców. „To jakie i skąd będziemy mieć surowce zdeterminuje kształt branży” dodał. „Rola instytutów badawczo rozwojowych w procesie zmian jest kluczowa” mówił. Zaznaczył na koniec, że polska chemia potrzebuje włąsnych rozwiązań a nie działania na licencjach. Przypomniał także, że „mamy duży potencjał w chemii dla budownictwa. To jest potężny biznes”.

Tomasz Radomski z IBM opowiedział o tym do czego może służyć m.in. sztuczna inteligencja. Do tej pory była ona w IBM wykorzystywana przede wszystkim w medycynie. „IBM pracuje razem z klientami. Połączenie wiedzy i doświadczenia z oczekiwaniami. IBM pracuje nad tym jak pracować na Big Data” mówił Radomski. „Rozszerzona rzeczywistość i sztuczna inteligencja maja spełniać potrzeby klientów B2C” dodał. „Trendy w chemii przychodzą z medycyny. Proces jest następujący: z medycyny na farmację i dalej na chemię”. Budowanie rozwiązań dla rynku petrochemicznego jest ważne dla IBM, ale także duże inwestycje, „stawiamy na jedną kartę. IBM kupił Weather Company”, IBM ma w związku z tym aplikacje m.in. dla rolników. „Technologia pozwala obniżać koszty, bo ogranicza pośredników” zakończył wypowiedź Radomski.


Powiązane artykuły

ropa wydobycie ropy

USA chce znieść ograniczenia wydobycie ropy w Alasce

Administracja prezydenta USA Donalda Trumpa zaproponowała 2 czerwca 2025 roku zniesienie ograniczeń wprowadzonych przez Joe Bidena na wydobycie ropy i...
Wydobycie ropy. Fot. Pxhere.com

Globalni rafinerzy odnotowują krótkoterminowy wzrost marż

Rafinerie na całym świecie notują niespodziewane zyski dzięki wysokim marżom w maju 2025 roku, napędzanym zamknięciami zakładów w Europie i...
ropa wydobycie ropy

USA kontra OPEC+: Nafta, napięcia i niepewność

Spadające ceny ropy i decyzje OPEC+ o zwiększeniu wydobycia zmuszają amerykańskich producentów do ograniczania inwestycji i cięcia kosztów. Przedstawiciele sektora...

Udostępnij:

Facebook X X X