OŚWIADCZENIE
Zarząd PZL Świdnik
W nawiązaniu do informacji podanych 18 maja br. przez Posła Mariusza Grada informujemy, że są one błędne i nie znajdują potwierdzenia w stanie faktycznym.
Poseł Mariusz Grad powołując się na pismo Wiceministra Obrony Narodowej Czesława Mroczka stwierdził, jakoby offset stanowił element oceny ofert w przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy dla polskich Sił Zbrojnych. Wyjaśniamy, że oferta offsetowa nie była w żadnym wypadku elementem oceny punktowej wyboru najlepszej oferty. Informujemy ponadto, że PZL-Świdnik, jako firma polska nie była w ogóle zobowiązana prawnie do złożenia oferty offsetowej, a mimo to ją złożyła. Wartość offsetowa oferty złożonej do Ministerstwa Gospodarki przez PZL-Świdnik wyniosła około 4 mld. euro i z pewnością należała do najwyższych.
Fakt złożenia zarówno przez PZL-Świdnik, jak też firmę z Mielca ofert offsetowych spełniających wymagania przetargu potwierdził w wystąpieniu sejmowym Wiceminister Gospodarki Arkadiusz Bąk. Pan Minister zwrócił także uwagę, że obydwie firmy mające zakłady w Polsce zaoferowały interesujące projekty offsetowe dla WZL1 w Łodzi i Dęblinie oraz WZL2 w Bydgoszczy, a oprócz tego wiele dodatkowych projektów ważnych dla rozwoju województw Lubelskiego i Podkarpackiego. Dodatkowo informujemy, że w ofercie offsetowej PZL-Świdnik proponowaliśmy współpracę Fabryce Broni w Radomiu.
Nie jest prawdą również to, że PZL-Świdnik przedstawił jedynie 41 zobowiązań offsetowych o czym mówił Pan Poseł Mariusz Grad. Faktycznie było ich 56, w tym m. in. współpraca z Fabryką Broni Radom, a także, co najważniejsze, pełne przekazanie kodów źródłowych technologii śmigłowca AW149 w celu jego produkcji w Polsce nie tylko na potrzeby polskiej armii, ale także w celu uruchomienia produkcji eksportowej. Na podstawie tych zobowiązań miało powstać niemal 2000 miejsc pracy bezpośrednio w Świdniku oraz kolejne 4 tysiące miejsc pracy w Polsce (wg analiz Wydziału Ekonomii UMCS w Lublinie). Podkreślamy, że punkty offsetowe, którymi posługuje się poseł Grad, nie są de facto punktami będącymi składową oceny oferty, lecz jedynie liczbą projektów offsetowych zgodnych z tak zwanymi założeniami offsetowymi, które nie są wiążące dla oferentów i nie stanowią żadnej podstawy do oceny ofert offsetowych.
Odnosząc się zaś do kwestii terminów dostaw PZL-Świdnik oświadcza, że deklarowane w ofercie dostawy miały rozpocząć się w roku 2017.
Występując w obronie dobrego imienia PZL-Świdnik wzywamy Pana Posła Mariusza Grada do sprostowania błędnie przedstawionych informacji.