icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Raport: Samochody elektryczne są nawet trzykrotnie bardziej ekologiczne niż spalinowe

Europejska Fundacja na rzecz Klimatu, Fondation pour la Nature et pour l’Homme, Grupa Renault, Avere-France wraz z partnerami (m.in. WWF oraz producentami baterii Saft i RTE) zaprezentowały raport, obrazujący wpływ EV na środowisko.

Z badania wynika, że samochody w pełni elektryczne (typu BEV) we Francji, podczas całego swojego cyklu życia (od produkcji, przez użytkowanie, po złomowanie/recycling), generują od dwóch do trzech razy mniej zanieczyszczeń powodujących globalne ocieplenie niż ich spalinowe odpowiedniki. Wraz ze wzrostem udziału odnawialnych źródeł w wytwarzaniu energii, różnica na korzyść EV może się jeszcze powiększyć.

Co istotne, w badaniu uwzględniono zanieczyszczenia powstające przy produkcji baterii litowo-jonowych. Aż 40 proc. emisji gazów cieplarnianych generowanych przez pojazdy napędzane prądem powstaje w procesie wytwarzania akumulatorów trakcyjnych. Obniżenie poziomu zanieczyszczeń związanych z produkcją baterii odegra zatem bardzo ważną rolę w dziedzinie dekarbonizacji sektora transportu.

Zdaniem autorów raportu, w okresie rozwoju rynku EV do 2030 r., ulepszenia w procesie produkcji pojazdów elektrycznych spowodują obniżenie ich negatywnego wpływu na środowisko o 20 lub 25 proc. Poprawa w tym zakresie jest ponadto możliwa poprzez uczynienie procesu wydobywczego kluczowych dla EV minerałów (np. litu, niklu, kobaltu) bardziej ekologicznym, ulepszenia technologiczne baterii oraz promowanie recyclingu.

Częściowo zużyte akumulatory mogą zostać wykorzystane w magazynach energii. Z badania wynika, że jeżeli wszystkie baterie z samochodów elektrycznych, które trafiły na drogi w 2020 r. zostałyby użyte 10 lat później w magazynach energii, ich roczny potencjał wyniósłby 8 TWh, zaś w 2040 r., wraz z coraz większą liczbą EV, wzrósłby do 37 TWh.

W 2016 r., w odniesieniu do całego cyklu życia pojazdu, niewielkie pojazdy elektryczne emitowały średnio o 63% mniej gazów cieplarnianych (12 ton ekwiwalentu CO2) niż ich spalinowe odpowiedniki (33 tony ekwiwalentu CO2), gdy nie uwzględnimy korzyści z recyclingu, zaś gdyby wziąć je pod uwagę, różnica na korzyść EV staje się jeszcze bardziej wyraźna – wzrasta do 70 proc. (pojazdy elektryczne emitowały 10 ton ekwiwalentu CO2, natomiast spalinowe 32 tony).

W przypadku większych samochodów, EV generowały średnio 26 ton ekwiwalentu CO2, zaś modele z dieslem 46 ton (różnica 44%) bez uwzględnienia recyclingu, natomiast z jego uwzględnieniem odpowiednio 19 i 45 ton (o 57 proc. mniej w przypadku pojazdów elektrycznych).

Wpływ samochodów napędzanych prądem na środowisko, zależy od rodzaju źródła energii, z której korzystają. Przykładowo, gdy udział źródeł odnawialnych w wytwarzaniu energii elektrycznej wzrasta z 39 do 43 proc. EV (zarówno BEVy jak i hybrydy plug-in) stają się w rezultacie o 5 proc. bardziej ekologiczne. Należy mieć jednak na uwadze, że ślad węglowy PHEVów zależy w dużej mierze od liczby kilometrów, jaką ich właściciele pokonują przy wykorzystaniu wyłącznie napędu elektrycznego.

Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL

Europejska Fundacja na rzecz Klimatu, Fondation pour la Nature et pour l’Homme, Grupa Renault, Avere-France wraz z partnerami (m.in. WWF oraz producentami baterii Saft i RTE) zaprezentowały raport, obrazujący wpływ EV na środowisko.

Z badania wynika, że samochody w pełni elektryczne (typu BEV) we Francji, podczas całego swojego cyklu życia (od produkcji, przez użytkowanie, po złomowanie/recycling), generują od dwóch do trzech razy mniej zanieczyszczeń powodujących globalne ocieplenie niż ich spalinowe odpowiedniki. Wraz ze wzrostem udziału odnawialnych źródeł w wytwarzaniu energii, różnica na korzyść EV może się jeszcze powiększyć.

Co istotne, w badaniu uwzględniono zanieczyszczenia powstające przy produkcji baterii litowo-jonowych. Aż 40 proc. emisji gazów cieplarnianych generowanych przez pojazdy napędzane prądem powstaje w procesie wytwarzania akumulatorów trakcyjnych. Obniżenie poziomu zanieczyszczeń związanych z produkcją baterii odegra zatem bardzo ważną rolę w dziedzinie dekarbonizacji sektora transportu.

Zdaniem autorów raportu, w okresie rozwoju rynku EV do 2030 r., ulepszenia w procesie produkcji pojazdów elektrycznych spowodują obniżenie ich negatywnego wpływu na środowisko o 20 lub 25 proc. Poprawa w tym zakresie jest ponadto możliwa poprzez uczynienie procesu wydobywczego kluczowych dla EV minerałów (np. litu, niklu, kobaltu) bardziej ekologicznym, ulepszenia technologiczne baterii oraz promowanie recyclingu.

Częściowo zużyte akumulatory mogą zostać wykorzystane w magazynach energii. Z badania wynika, że jeżeli wszystkie baterie z samochodów elektrycznych, które trafiły na drogi w 2020 r. zostałyby użyte 10 lat później w magazynach energii, ich roczny potencjał wyniósłby 8 TWh, zaś w 2040 r., wraz z coraz większą liczbą EV, wzrósłby do 37 TWh.

W 2016 r., w odniesieniu do całego cyklu życia pojazdu, niewielkie pojazdy elektryczne emitowały średnio o 63% mniej gazów cieplarnianych (12 ton ekwiwalentu CO2) niż ich spalinowe odpowiedniki (33 tony ekwiwalentu CO2), gdy nie uwzględnimy korzyści z recyclingu, zaś gdyby wziąć je pod uwagę, różnica na korzyść EV staje się jeszcze bardziej wyraźna – wzrasta do 70 proc. (pojazdy elektryczne emitowały 10 ton ekwiwalentu CO2, natomiast spalinowe 32 tony).

W przypadku większych samochodów, EV generowały średnio 26 ton ekwiwalentu CO2, zaś modele z dieslem 46 ton (różnica 44%) bez uwzględnienia recyclingu, natomiast z jego uwzględnieniem odpowiednio 19 i 45 ton (o 57 proc. mniej w przypadku pojazdów elektrycznych).

Wpływ samochodów napędzanych prądem na środowisko, zależy od rodzaju źródła energii, z której korzystają. Przykładowo, gdy udział źródeł odnawialnych w wytwarzaniu energii elektrycznej wzrasta z 39 do 43 proc. EV (zarówno BEVy jak i hybrydy plug-in) stają się w rezultacie o 5 proc. bardziej ekologiczne. Należy mieć jednak na uwadze, że ślad węglowy PHEVów zależy w dużej mierze od liczby kilometrów, jaką ich właściciele pokonują przy wykorzystaniu wyłącznie napędu elektrycznego.

Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL

Najnowsze artykuły