Rekordy Lotosu w cieniu połączenia z Orlenem (RELACJA)
Spółka osiągnęła najwyższy w historii spółki skonsolidowany zysk netto w wysokości 1,7 mld zł., co oznacza wzrost rok do roku o 65 procent. Skonsolidowany oczyszczony zysk EBITDA liczony wg metodologii LIFO wyniósł prawie 3,1 mld zł i był o 18 procent. wyższy rok do roku. Przychody ze sprzedaży na poziomie skonsolidowanym wyniosły przeszło 24 mld zł.
![](https://biznesalert.pl/wp-content/uploads/2018/03/Lotos-press-conference-7.03.2018.-Fot.-BiznesAlert.jpg)
Rekordowe wyniki Grupy Lotos
Podczas konferencji wynikowej za czwarty kwartał oraz za cały 2017 rok spółka podała, że wygenerowała w 2017 r. ponad 3,1 mld zł przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej. W 2016 roku było to 2,6 mld zł, co stanowi wzrost o 18 proc.. Zadłużenie netto Lotosu na koniec 2017 r. spadło z 4,8 mld zł do 2,5 mld zł. – Wyniki spółki są rekordowe. Spółka osiągnęła także rekordowe, najniższe zadłużenie na poziomie 0,8 procent – wyliczali jej przedstawiciele.
Produkcja
Rafineria pracowała w ub. roku, poza okresem remontowym, w 100 proc. możliwości. To efekt remontu, który pozwolił na efektywne przerobienie ropy i selektywność. – Remont zakończył się zgodnie planem, a nawet poniżej budżetu. Przez 30 dni, kiedy obiekt był nieczynny, spółka dokonywała zakupów na rynku spot, aby remont nie był zauważalny dla klientów – powiedział wiceprezes spółki Jarosław Kawula.
Stopień realizacji projektu EFRA kształtuje się na poziomie 90 procent Spółka liczy, że inwestycja zostanie wkrótce zakończona. – Do końca roku zmodernizowano lub wybudowano, a następnie przekazano do prób i testów budynek zasilania elektrycznego dla nowych instalacji (GPZ4), chłodnie wentylatorowe układu wody chłodniczej, instalację odsiarczania oleju napędowego, instalację produkcji tlenu (OGU), instalację regeneracji aminy i stripera wód kwaśnych, instalacje odzysku siarki, instalację sprężonego powietrza oraz część rurociągów międzyobiektowych – podała spółka.
Obiekt może zostać oddany do użytku w II lub III kw. tego roku. Kawula dodał, że niewielki przyrost zakończenia inwestycji wpływ miała pogoda i mrozy. W ubiegłym roku rafineria w Gdańsku przerobiła ponad 9,6 mln ton ropy naftowej. Na nieco niższy przerób, w porównaniu z ubiegłorocznym wynikiem 10,4 mln ton, wpłynął planowany, 6-tygodniowy postój remontowy. Prace remontowe przebiegły zgodnie z harmonogramem i w ramach założonego budżetu. Wykorzystanie nominalnych zdolności przerobowych zakładu w całym 2017 r. było optymalne.
Otoczenie
Pozytywny wpływ na wyniki firmy miało w ubiegłym roku otoczenie makroekonomiczne. Średnioroczne notowania ropy naftowej oraz gazu ziemnego były wyższe od założeń Grupy Lotos odpowiednio o 8 proc. i 15 proc. Lepsze od oczekiwanych – o około 15 proc. – były także cracki produktowe na olej napędowy oraz lekki olej opałowy. Crack produktowy na benzynę motorową kształtował się nieznacznie poniżej założeń strategii – odchylenie o 1 proc. Średnioroczny kurs dolara wyniósł 3,78 PLN/USD wobec zakładanego 4,09 PLN/USD. – Na wyniki finansowe spółki pozytywny wpływ miały działania rządu w zakresie pakietu paliwowego – powiedział prezes Grupy Lotos, Marcin Jastrzębski.
Wpływ na dobre wyniki spółki miał wzrost gospodarczy i utrzymujący się popyt na produkty motorowe. Cena ropy naftowej wzrosła z ponad 50 dol za baryłkę na początku 2017 roku do 61 mld zł. To przełożyło się na wzrost wartości EBITDA o 100 mln zł.
Segment wydobycia: większe zasoby i reorganizacja
W 2017 roku Lotos zwiększył do 88,2 mln baryłek zasoby wydobywalne 2P. Jest to rezultat rozpoznania dodatkowych ok. 5 mln boe (baryłek ekwiwalentu ropy naftowej) w ramach złóż obszaru Sleipner oraz przeniesienia ok. 13 mln boe zasobów złoża Yme z kategorii 2C do kategorii 2P. Średnie wydobycie wyniosło w 2017 r. niemal 22,9 tys. boe/d, co przełożyło się na oczyszczony EBITDA segmentu 864 mln zł, względem 688 mln zł w 2016 roku.
Wszystkie wyżej wymienione wskaźniki są zgodne z ustaloną ścieżką strategiczną dla segmentu wydobywczego w strategii Grupy Lotos na lata 2017-2022 , tj.: wydobycie na poziomie 22 tys. boe/dzień, rezerwy 2P o wartości 60 mln boe oraz roczny wynik EBITDA w przedziale 0,6-0,7 mld zł.
W 2017 roku Lotos wydobył w sumie 8,4 mln boe węglowodorów. – O 14 procent mniejsze rdr wydobycie spowodowane było naturalnym sczerpywaniem się złóż na Litwie i w Norwegii oraz przestojami remontowymi infrastruktury wydobywczej na Norweskim Szelfie Kontynentalnym – podkreśla spółka.
W segmencie wydobywczym Lotos podjął w pierwszej połowie 2017 r. decyzję o restrukturyzacji tego obszaru poprzez przeniesienie kompetencji i aktywów do wyspecjalizowanej spółki holdingowej – Lotos Upstream. Jej zadaniem jest sprawne zarządzanie międzynarodową działalnością wydobywczą Lotos w tym decydowanie o kierunkach nowych inwestycji.
Celem spółki jest również powiększanie portfela aktywów oraz maksymalizacja jego wartości. W grudniu 2017 r. Lotos Upstream stało się właścicielem spółek Lotos Norge oraz Lotos Geonafta, znajdujących się wcześniej w portfelu Lotos Petrobaltic. Finalizowane jest również przejęcie udziałów w spółce realizującej projekt B4/B6. Podmioty te odpowiadają za 80 proc. aktualnego wydobycia Lotosu.
Poprzez spółki wchodzące w skład Grupy Kapitałowej Lotos Upstream realizowana będzie większość inwestycji w tym segmencie, określonych w strategii Grupy Lotos na poziomie minimum 3 mld zł. – Powiększyliśmy zasoby wydobywane z węglowodorów, jednak wciąż nie jest to, o co nam chodzi – powiedział prezes Marcin Jastrzębski na konferencji. Dodał, że nie udało zakończyć pozytywnie negocjacji, dlatego też mimo wcześniejszych zapowiedzi nie udało się zakończyć rozmów w I kwartale.
Yme
W ramach realizacji projektu Yme, w październiku 2017 r. partnerzy koncesji zatwierdzili Plan Zagospodarowania Złoża (ang. PDO), który w dniu 19 grudnia 2017 r. został przekazany do zatwierdzenia przez norweskie Ministerstwo Ropy i Energii.
W ramach rozstrzygnięcia dorocznej rundy koncesyjnej APA 2017 (ang. Awards in Predefined Areas), 16 stycznia 2018 roku spółka Lotos Norge otrzymała od władz norweskich dwie nowe koncesje poszukiwawczo-wydobywcze na Szelfie Norweskim: PL918S oraz PL910. Po przyjęciu nowych koncesji przez władze spółki, łączna ich liczba w portfelu Lotos Norge wzrośnie do 28. W chwili obecnej Grupa Kapitałowa Lotos jest właścicielem lub współwłaścicielem 33 koncesji morskich (szelf norweski, Bałtyk) i dziesięć lądowych (Polska, Litwa).
Dywersyfikacja
Dywersyfikacja surowcowa ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia stabilnych dostaw ropy naftowej do rafinerii w Gdańsku i poprawy efektywności przerobu surowca, jak również krajowego bezpieczeństwa energetycznego. Po raz pierwszy w historii rafineria Lotos przerabiała surowiec kanadyjski i amerykański. Poziom dywersyfikacji zakupu surowców w 2017 roku wyniósł blisko 22 procent. Pod koniec ub. r. Grupa Lotos podpisała pierwszą w historii polskich rafinerii umowę terminową na dostawę amerykańskiej ropy naftowej. W wyniku realizacji umowy w pierwszym kwartale bieżącego roku rafineria w Gdańsku osiągnęła w przerobie aż 40-procentowy udział gatunków ropy naftowej z kierunków innych niż wschodni.
– Rok 2017 pod względem dywersyfikacji zakończył się na poziomie 22 proc. przerobionej ropy pochodzącej z innego kierunku niż wychodni. Pierwszy kwartał 2018 roku to poziom 40 proc. W 2017 pojawiły się dostawy ropy z USA i Kanady, a w efekcie kontrakt terminowy na dostawy ropy z USA powiedział wiceprezes spółki Jarosław Kawula. Prezes Jastrzębski powiedział, że prowadzone są rozmowy z rożnymi dostawcami. – Mamy nadzieję, że wkrótce pokażemy kolejne umowy z dostawcami z USA – ocenił.
Innowacje
Innowacyjne projekty, w które Grupa Kapitałowa Lotos systematycznie angażuje coraz większe środki, stanowią odpowiedź na wyzwania technologiczne i są warunkiem dalszego rozwoju Lotosu. Poza kluczowymi inicjatywami z obszaru elektromobilności prowadzi badania nad paliwami alternatywnymi (biopaliwa, wodór) oraz realizuje pierwsze wspólne projekty ze start-upami w ramach akceleratora Space3AC. Jest współzałożycielem Klastra Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Energetycznych, wspiera Krajową Ligę Innowacji. Intensywnie pracuje nad zbudowaniem zespołu i uruchomieniem funduszu Corporate Venture Capital. – Dla nas w zakresie innowacji ważne są wodór, elektromobilność i LNG. W zakresie inwestycji mowa jest o 400 mln zł. Pracujemy obecnie nad harmonogramem – powiedział prezes Marcin Jastrzębski.
Fuzja z korzyścią dla Lotosu
Pytany o połączenie Lotosu z PKN Orlen, prezes Lotosu Marcin Jastrzębski powiedział, że proces połączenia jest korzystny dla obu spółek, co widać po wzroście wartości spółek. – Proces dopiero się rozpoczął, a kluczowa będzie opinia Komisji Europejskiej, w zakresie m.in. stacji benzynowych i na jakich warunkach będzie ona możliwa. Proces potrwa ok. 6 -12 miesięcy. Połączenie ma na celu sprostać także wyzwaniom związanymi z elektromobilnością – powiedział.
– Nikt, kto działa na rynku kapitałowym nie ma wątpliwości, że to połączenie jest korzystne, co pokazały też wzrosty kursów akcji obu spółek. Dobrze, że rozpoczęły się prace nad tym połączeniem – powiedział Jastrzębski.
Dodał, że na połączeniu może więcej zyskać spółka z Gdańska niż z Płocka. Dodał, że badane będą te obszary, które mogą mieć wpływ na ograniczenie konkurencji. – Komisja powinna badać w zakresie stacji mikroobszary ich występowania – powiedział. Dodał, że zaletą łączenia jest fakt, że spółki działają na Litwie, Niemczech czy w Czechach. – Podmiot stanie europejskim, światowym graczem, co pozwoli na dalszy rozwój. Walka z szarą strefą nam pomogła, ale nie możemy tylko na tym polegać – powiedział.
Dodał, że w zakresie fuzji, przydatna będzie logistyka gdańskiej rafinerii. – Mamy pewną przewagę nad PKN Orlen z racji położenia nad morzem, ale to oczywiście oznacza także słabość logistyczną w segmencie produktowym. Może tu być duże pole w zakresie optymalizacji i synergii – powiedział prezes. – Kto powiedział, że Grupa Lotos po połączeniu zniknie? Zmieni się tylko prawnik – powiedział. Dodał, że fuzja ma znaczenie także w zakresie bezpieczeństwa energetycznego kraju.
Pytany o opłatę emisyjną będącą elementem Funduszu Niskoemisyjnego Transportu o 8 gr. na litr prezes Jastrzębski powiedział, że „wysokość opłaty jest znikoma i spółka ma odwagę wziąć ją na siebie”.
Prezes Lotos: Połączenie z Orlenem będzie korzystne dla spółek, ale potrwa
Ropa z Rosji zgodna z parametrami w umowie
Pytany o jakość ropy typu Urals kupowanej od Rosji wiceprezes Kawula powiedział, że jakość surowca zmienia się w zależności od złoża i stopnia jego zczerpywania. – Rosja ma ustalony standard ropy, którego przez wiele lat nie udawało się osiągnąć. Wycena ropy naftowej jest pochodną jej ceny, a nie tego, jak jest zapisana w papierach – powiedział. Jastrzębski dodał, że jakość ropy dostarczanej przez Rosję spełnia paramenty zapisane w umowie.