EnergetykaEnergia elektrycznaŚrodowisko

Hennig-Kloska: Strategia Czystego Ładu Przemysłowego dopuszcza rewizję ETS2

Paulina Hennig-Kloska, minister klimatu i środowiska, przewodniczy posiedzeniu unijnej Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii. Źródło: PAP / Daniel Gnap

Ministra ds. klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska powiedziała, że przedstawiona przez Komisję Europejską strategia Czystego Ładu Przemysłowego zawiera „pewną zapowiedź rewizji ETS2”, ale to państwa członkowskie muszą decydować czy chcą zmian harmonogramu czy głębszej rewizji planu.

W związku z trwającą polską prezydencją w Brukselii, unijnemu posiedzeniu ministrów ds. energii klimatów i energii przewodniczy ministra Hennig-Kloska. Przyznała, że głównym tematem spotkania będzie kwestia obniżenia cen energii w Unii Europejskiej.

Ministra oświadczyła, że kolejne kroki dotyczące cen energii będą dyskutowane w kontekście przedstawionego przez Komisję Europejską w lutym planu działania na rzecz przystępnych cen energii, który został przyjęty w ramach strategii na rzecz Czystego Ładu Przemysłowego.

– Obniżenie cen energii to jeden z najważniejszych problemów UE do rozwiązania w najbliższych miesiącach – zapowiedziała Hennig-Kloska.

Czy ETS2 jest nieuchronne?

Na pytanie o to, czy uda się opóźnić wdrażanie systemu ETS2, czyli nowego, rozszerzonego systemu handlu pozwoleniami do emitowania CO2 czy też jego zapisy zaczną obowiązywać zgodnie z zapowiedziami od 2027 roku, ministra powiedziała, że pakiet na rzecz czystego przemysłu zawiera „pewną zapowiedź rewizji ETS2”.

– Dzisiejsza debata pokaże czy część krajów chce zmian w harmonogramie ETS2 czy też chciałaby głębszej rewizji albo bardziej uszczegółowionego planu – oceniła.

Dodała, że pod wpływem dyskusji z krajami członkowskimi KE jest zwykle gotowa zrewidować swoje plany i harmonogramy. Podkreśliła też, że pakiet dotyczący obniżenia cen energii jest niezwykle ważny z punktu widzenia obywateli UE, którzy muszą mieć poczucie, że są „beneficjentami transformacji energetycznej w Europie”.

Przesłanki do opóźnienia systemu handlu emisjami

Jeszcze w lutym na posiedzeniu komisji ds. przemysłu i energii w Parlamencie Europejskim, Hennig-Kloska mówiła, że przesłanką do opóźnienia ETS2 mógłby być m.in. fakt, że niektóre państwa członkowskie wciąż wychodzą z subsydiowania gospodarstw domowych w związku z wysokimi cenami energii.

Nowy, rozszerzony system handlu emisjami, obejmujący m.in. transport i budownictwo, ma obowiązywać w UE od 2027 roku. Reforma ta została przyjęta w związku z pakietem legislacyjnym Fit for 55, którego celem jest ograniczenie emisji w UE o co najmniej 55 procent do 2030 roku w porównaniu z poziomem z 1990 roku. Polska jest jednym z państw, które chcą opóźnić to rozszerzenie w obawie przed nakładaniem dodatkowych opłat za ogrzewanie i paliwa.

Biznes Alert / PAP

Nowa strategia „Czysty Ład Przemysłowy” Unii Europejskiej to nie koniec Zielonego Ładu


Powiązane artykuły

Podpisanie umowy w sprawie finansowania budowy lądowej części FSRU. Na zdjęciu Marta Postuła, wiceprezes BGK i Sławomir Hinc, prezes Gaz-Systemu. Fot.: Gaz-System

Dwa miliardy na polski pływający gazoport

BGK podpisał umowę z Gaz-Systemem na pożyczkę w wysokości ponad dwóch miliardów złotych, celem sfinansowania budowy części lądowej FSRU. Inwestycja...

Szwajcarzy nadal nie wiedzą ile zapłacą za unijny prąd

Po publikacji szkicu umowy na temat wymiany energii elektrycznej między Szwajcarią a UE w piątek 13 czerwca szwajcarskie społeczeństwo ma...

Rz: Zbyt dużo OZE w systemie. Mogą ucierpieć firmy

Według Rzeczpospolitej w przeciągu pięć lat w Polsce będzie zbyt dużo OZE, przez co planowane inwestycje będą nieopłacalne a część...

Udostępnij:

Facebook X X X