Robinson: 15 trendów Frost and Sullivan na 2015 rok

4 marca 2015, 11:25 Energetyka

– Czy ceny ropy będą nadal spadać? Czy niższa cena ropy może zagrozić inwestycjom w energię odnawialną? Czy oświetlenie LED stanie się standardem? Czy powróci zainteresowanie odsalaniem wody morskiej? Bez wątpienia jest to interesujący czas dla obu sektorów, na których pojawia się wiele ważnych i przełomowych innowacji. Analitycy Frost & Sullivan wyodrębnili 15 najważniejszych trendów, które będą mieć wpływ na wspomniane dwa sektory w 2015 roku.

Według Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, w roku 2015 cena ropy będzie nadal utrzymywać się na poziomie poniżej 60 USD. Jednocześnie nieunikniony jest spadek cen gazu, co potencjalnie przyczyni się do ponownego wzrostu zainteresowania w Europie wytwarzaniem energii elektrycznej z gazu. Spowoduje to zwiększenie nakładów inwestycyjnych na obiekty gazowe w miarę rosnącego zainteresowania ze strony prywatnych inwestorów.

„Spadek cen ropy nasuwa kolejne pytania o możliwości inwestycyjne w sektorze energetycznym. Efektywne wykorzystywanie zasobów naturalnych wciąż pozostaje aktualnym tematem, zaś technologie, związane z budownictwem, oświetleniem i uzdatnianiem wody, będą zyskiwać na znaczeniu” – podkreśla Jonathan Robinson, starszy konsultant ds. energetyki z londyńskiego biura Frost & Sullivan.

Analitycy Frost & Sullivan, badający rynki energetyki i ochrony środowiska, przedstawili zestawienie najważniejszych trendów na danych rynkach, z których część będzie miała zdecydowanie przełomowy charakter i zmusi firmy do zweryfikowania swoich modeli biznesowych.

Jednym z najbardziej przełomowych trendów są modele biznesowe typu „X-as-a-Service”, czyli wszystko lub też cokolwiek jako usługa, które mogą umożliwić dynamicznie działającym firmom uzyskanie przewagi nad tradycyjnymi graczami poprzez oferowanie innowacyjnych rozwiązań.

„Modele biznesowe „X-as-a Service” mogą zrewolucjonizować branże energetyczną i ochrony środowiska, przenosząc uwagę z produktu na całościową usługę czy rozwiązanie biznesowe. Daje to mniejszym firmom realną szansę podjęcia konkurencyjnej walki z graczami, od dawna obecnymi na rynku, poprzez zaoferowanie klientowi najbardziej atrakcyjnego rozwiązania” – wyjaśnia Robinson.

Kolejnym trendem jest „działalność innowacyja społecznie” (ang. Innovating for Society), która może pomóc milionom ludzi na całym świecie, zapewniając przy tym dostawcom produktów osiągnięcie zysku.

„Trend ten jest dostrzegalny wsród zamożnych fundacji, które zachęcają do wytwarzania ekonomicznie opłacalnych produktów z myślą o rozwiązywaniu problemów trzeciego świata” – mówi Jonathan Robinson. „Firmy zainteresowały się tym i dostrzegają szansę na przyniesienie społeczeństwu rzeczywistych korzyści, jednocześnie na tym zarabiając.”

Trendem, który wyraźnie nabiera rozpędu, jest re-shoring, czyli powrót do produkcji w kraju. „Dane zjawisko jest widoczne już teraz i nasili się w 2015 roku. Możliwość wyboru produktu wysokiej jakości, który jest wytwarzany blisko klienta, z gwarancją terminowej dostawy, jest coraz częściej doceniana przez klientów w perspektywie potencjalnego ryzyka i problemów związanych z jakością, możliwością zaistnienia przypadku kradzieży własności intelektualnej czy opóźnień w dostawie” – stwierdza Robinson.