Rogut: Wirtualne usługi pocztowe zmniejszają zapotrzebowanie na transport

10 października 2013, 10:04 Logistyka
Piotr Rogut

ROZMOWA

Piotr Rogut

Dyrektor ds. Rozwoju Emerson Polska

Usługi transportowe mocno oddziałują na środowisko naturalne. Nie inaczej jest z usługami pocztowymi, w których transport korespondencji i przesyłek odgrywa kluczową rolę. Jak możemy zmniejszyć wpływ operatorów pocztowych na środowisko?

Transport w dużym stopniu opiera się na spalaniu paliw – albo paliw płynnych w samochodach, samolotach i statkach, albo węgla w elektrowniach, które zasilają trakcję kolejową. Dlatego w logistyce działaniem najlepiej zmniejszającym oddziaływanie na środowisko jest optymalizowanie i skracanie łańcucha dostaw. Im mniej niepotrzebnego przemieszczania ładunków, tym mniej zużytego paliwa i wyemitowanego dwutlenku węgla.

Czy w takim razie nie powinniśmy zupełnie zrezygnować z tradycyjnych usług pocztowych na rzecz komunikacji elektronicznej, która zupełnie eliminuje potrzebę wykorzystania środków transportu i infrastruktury drogowej czy kolejowej?

Mitem jest, że wszystkie sprawy załatwimy za pomocą e-maili i telefonu. Część spraw wymaga wysłania tradycyjnego listu ze względu na obowiązujące przepisy – nie wszystkie dokumenty można dostarczyć e-mailem.

Poza tym nadal są w Polsce osoby, które nie korzystają z komputera i poczty elektronicznej. Takim osobom nie wyślemy e-faktury czy listu elektronicznego, musimy skomunikować się z nimi tradycyjną pocztą. Wbrew pozorom jest to spora grupa.

Można jednak skracać drogę, którą pokonują przesyłki w fizycznej formie. Stworzyliśmy usługę elisty.pl – wirtualną drukarkę, która pozwala drukować listy z komputera bezpośrednio w centrum obsługi korespondencji Emerson. Listy są od razu kopertowane i nadawane w jednej z placówek pocztowych, które znajdują się na terenie centrum.

Dlaczego usługa elisty.pl jest bardziej ekologiczna niż standardowa obsługa korespondencji, skoro listy nadal są drukowane i istnieją w fizycznej formie, a nie tylko na ekranie komputera?

Dzięki usłudze elisty.pl ta fizyczna forma korespondencji pojawia się o wiele później, list dłużej funkcjonuje jako zapis elektroniczny. To oczywiście przekłada się na dużo mniejsze zapotrzebowanie na środki transportu – nie trzeba jechać z biura, w którym wydrukowano listy do najbliższej skrzynki lub placówki pocztowej, operator pocztowy nie musi ich stamtąd odbierać. Zmniejszamy liczbę przemieszczających się pojazdów zaangażowanych w przesłanie listu.

O ile mniejsze jest oddziaływanie na środowisko?

Standardowo list pokonuje drogę: biuro nadawcy – placówka pocztowa – HUB pocztowy – placówka pocztowa – adresat. Oczywiście to zależy od lokalizacji nadawcy i adresata – jeżeli mieszczą się w przeciwnych końcach kraju, po drodze może pojawić się więcej HUB-ów pocztowych. Robiliśmy wewnętrzne analizy, z których wynika, że droga listu w jego fizycznej postaci może się skrócić o ponad połowę.

Z naszych szacunków wynika, że na dostarczenie jednego listu tradycyjną metodą trzeba zużyć prawie 0,05 litra paliwa i wyemitować blisko 140 gram dwutlenku węgla. W przypadku wysyłki listu za pomocą usługi elisty.pl szacujemy, że zużywane jest zaledwie 0,005 litra paliwa i emitowane jest 1,44 grama dwutlenku węgla. Różnica jest druzgocząca – elisty.pl pozwalają zmniejszyć oddziaływanie na środowisko blisko stukrotnie.

W przypadku małego biura, które wysyła 100 listów miesięcznie (czyli 1200 listów rocznie) oznacza to oszczędność 60 litrów paliwa i ponad 163 000 gramów (163 kg) mniej wyemitowanego dwutlenku węgla. Oczywiście w przypadku nadawców masowych, którzy wysyłają setki tysięcy faktur miesięcznie skala oszczędności jest o wiele bardziej spektakularna.