AlertBezpieczeństwoSurowce

Rosja wraca na rynki światowe dzięki eksportowi do Chin

Szanghaj. Fot. Freepik

Szanghaj. Fot. Freepik

Kiloński Instytut Gospodarki Światowej (IfW Kiel) stwierdził, że rosyjskie porty przeładowują obecnie prawie tyle samo kontenerów, co przed inwazją na Ukrainę i zawdzięczają ten boom eksportowi do Chin.

W rosyjskich portach liczba cumujących kontenerowców rośnie skokowo pomimo sankcji i słabego rubla. Jest ona prawie na tym samym poziomie, co przed wybuchem wojny – podaje w swojej analizie IfW Kiel.

Największymi portami kontenerowymi w Rosji są St. Petersburg, Władywostok i Noworossijsk. Vincent Stamer, analityk Kiloński Instytut Gospodarki Światowej, w rozmowie z niemiecka gazeta die Welt, tłumaczył, że trudno jest konkretnie śledzić, skąd te kontenery pochodzą. Ale jak zaznacza Stamer, jest to znak, że Rosja wróciła na arenę handlu międzynarodowego, mimo że wykluczono ją w dużej mierze z handlu z krajami zachodnimi.

W sierpniu Chiny kupiły rosyjskie towary o wartości 11,5 mld USD, w tym energię i surowce. Handel między tymi dwoma krajami gwałtownie wzrósł od czasu inwazji Rosji na Ukrainę. Łączna wartość handlu między Chinami a Rosją osiągnęła już 155 miliardów dolarów w pierwszych ośmiu miesiącach roku. W całym 2022 roku było to 190 miliardów dolarów – podaje die Welt.

Wraz z 11 pakietem sankcji na Rosję w związku z jej inwazją na Ukrainę Unia Europejska w czerwcu uszczelniła transport morski. Wprowadzono znaczące ograniczenia dla rosyjskich statków w europejskich portach i na życzenie Polski zakaz wykorzystywania rosyjskich przyczep. Wprowadzono także ograniczenia eksportu określonych produktów do państw trzecich, które są wykorzystywane do obchodzenia sankcji UE – podała Polska Agencja Prasowa.

IfW Kie / die Welt / Polska Agencja Prasowa / Aleksandra Fedorska

Rosja chce wymusić zakończenie kryzysu paliwowego przed jesienią średniowiecza


Powiązane artykuły

Elon Musk. Źródło: innotechtoday

Tesla chce dostarczać energię elektryczną w Wielkiej Brytanii

Tesla, znana przede wszystkim z produkcji samochodów elektrycznych, złożyła wniosek do brytyjskiego regulatora energetycznego (Ofgem) o dystrybucję energii elektrycznej do...
Ładowarki Ekoenergetyka x IONITY. Fot. Ekoenergetyka

Polski producent ładowarek szykuje się do zamorskiego podboju

Ekoenergetyka, polski producent szybkich stacji ładowania DC ma za sobą udany 2024 rok, zwłaszcza na tle konkurentów z branży. Jej...
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...

Udostępnij:

Facebook X X X