Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering poinformowało ósmego czerwca o zawarciu kontraktu na budowę dwóch barek pływających, służących jako terminal LNG. Wartość umowy szacowana jest na 750 mln dolarów. Zamówienie zawiera prawo opcji na dwie kolejne jednostki w przyszłości.
Barki przeładunkowe Północnej Drogi Morskiej
Zakupione barki mają posłużyć jako terminale przeładunkowe LNG. Statki mają mieć zdolności magazynowe na poziomie 360 tys. m sześc. LNG. Jeden z nich ma zacumować na Kamczatce w projektowanym terminalu w Zatoce Beczewińskiej, drugi w Zatoce Ura nieopodal Murmańska. Oba terminale mają zostać oddane do użytku na przełomie 2022 i 2023 roku.
Zakup dwóch barek ma umożliwić bardziej elastyczne i szybsze dostawy LNG z Półwyspu Jamalskiego do klientów w Europie i Azji. Dzięki tym inwestycjom, znacznie zwiększy się wykorzystanie Północnej Drogi Morskiej jako szlaku żeglugowego z 9,7 mln ton ładunków w 2017 roku do 31,6 mln ton ładunków w 2026 roku. LNG z jamalskich projektów Novateku ma być transportowane i przechowywane w barkach, skąd będzie odbierane przez klientów. Dzięki lokalizacji barek, klienci nie będą zmuszeni do korzystania z asysty lodołamaczy, co znacznie zwiększa koszty transportu z instalacji Novateku w Arktyce.
Teknoblog/Mariusz Marszałkowski