AlertEnergetykaGaz.Wykop

Historyczne przejście metanowca przez Północną Drogę Morską

Christoph de Margerie. Fot.: DSME

Christoph de Margerie. Fot.: DSME

Metanowiec Chritophe de Margerie wraz z atomowym lodołamaczem Jamał dotarł do Morza Czukockiego. Obie jednostki wykonały historyczny rejs przez Północną Drogę Morską na wschód.

Historyczny rejs

Christophe de Margerie (Sovcomfłot) wraz z lodołamaczem Jamał (Atomfłot) wyruszyły 18 maja w rejs z portu Sabetta na wschód. Obecnie obie jednostki znajdują się w okolicy wyspy Wrangla w północnej części morza Czukockiego. Od tego miejsca metanowiec z ładunkiem LNG dla chińskiego klienta będzie kontynuował rejs bez asysty Jamału. Według danych nawigacyjnych statek ma dotrzeć 11 czerwca do portu Jingtang.

Metanowiec Władimir Woronin wyruszył 25 maja z Sabetty. W drodze na Morze Łaptiewów towarzyszył mu lodołamacz „50 lat zwycięstwa”. Po dotarciu do Morza Łaptiewów, atomowy lodołamacz powrócił do Zatoki Ob. Według szacunków „Jamał” powracający z eskorty Christopha de Margerie poprowadzi Woronina w dalszą podróż przez Północną Drogę Morską.

Było to najszybsze rozpoczęcie sezonu żeglugowego w historii PDM.

Plany wzrostów

W 2019 roku z terminala Yamal, trasą przez PDM, dostarczonych zostało 17 ładunków gazu. 16 dla klientów chińskich oraz jeden dla kontrahenta z Korei Południowej. Łącznie dwunastoma metanowcami zostało przetransportowane 1,2 mln ton gazu (6,5 procent całkowitego eksportu przez Yamal LNG). Rejsy zostały wykonane od 29 czerwca do 3 października. W tym roku, z racji nadzwyczaj cienkiej pokrywy lodowej w Zatoce OB, możliwe było rozpoczęcie sezonu żeglugowego prawie półtora miesiąca wcześniej niż zazwyczaj. Novatek planuje podwoić dostawy gazu PDM w 2020 roku do 2,4 mln ton. Koncern może tego dokonać dzięki 15 statkom klasy arktycznej, które zasilają jego flotę.

Eksperci Wigon Konsulting szacują, że transport PDM pozwala zaoszczędzić nawet siedem milionów dolarów na metanowcu w stosunku do tradycyjnego tranzytu na około Eurazji. Oszczędność, poza mniejsza odległością, wynika również z wykorzystania własnych arktycznych jednostek, bez konieczności czarteru od innych przewoźników.

Kommiersant/ Mariusz Marszałkowski

 

Rosja rozwinie żeglugę Północną Drogą Morską

 


Powiązane artykuły

Ceny energii będą mrożone do końca roku

Podczas wtorkowego posiedzenia Rady Ministrów podjęto decyzje o kontynuowaniu mrożenia cen energii dla gospodarstw domowych do końca roku. Paulina Hennig-Kloska,...

Ekspert: UE musi dopłacać do energii przez dekadę, by OZE były opłacalne

Jeżeli Europa ma zachować konkurencyjność, to będzie musiała subsydiować ceny energii elektrycznej dla przedsiębiorstw energochłonnych i może to potrwać najbliższe...

Polska, bez tańszych magazynów energii, nie zerwie z węglem i gazem

Koszt magazynowania energii musiałby obniżyć się co najmniej czterokrotnie, aby możliwe stało się wycofanie konwencjonalnych elektrowni jako dyspozycyjnych źródeł energii...

Udostępnij:

Facebook X X X