AlertEnergetykaRopa

Chiny za rabat wybawiają ropę Rosji po tuszowanym sporze z Indiami

Tankowiec. Fot. Shutterstock

Tankowiec. Fot. Shutterstock

Problemy z ropą Sokol z Rosji w Indiach sprawiły, że zaczęli ją odbierać z rabatem klienci w Chinach. Blokada wynika z sankcji oraz sporów o cenę dostaw między Rosnieftem a Indian Oil, który tuszują wypowiedzi polityków.

Pięć tankowców z rosyjską ropą Sokol dotarło do Państwa Środka przez spór o wartość dostaw do indyjskiego India Oil oraz sankcje zachodnie. Tylko jeden tankowiec z ropą Rosnieftu z projektu Sachalin 1 został odebrany w tym roku w Indiach, a w zeszłym tygodniu dwie takie jednostki dotarły do Chin. U brzegów indyjskich stacjonuje prawie tuzin tankowców z 10 mln baryłek czekających na odbiór.

Reuters podaje, ze Chińczycy odebrali Sokol z przeceną jednego dolara względem notowań Brent, gdy Indyjczycy odbierali tę mieszankę rosyjską drożej o dolar względem europejskiej. Kolejne wyzwanie to jednak fakt, że Sokol jest notowany w cenie około 65-68 dolarów, czyli powyżej ceny maksymalnej narzucanej przez sankcje zachodnie po inwazji Rosji na Ukrainie. Restrykcje spowodowały osamotnienie Rosnieftu w projekcie Sachalin 1, z którego wycofał się amerykański Exxon Mobil. Pozostają tam japońskie SODECO i indyjskie ONGC.

– Indie kupując od ropę od Rosji, utrzymują światowe ceny surowca na przystępnym poziomie. Jeśli zaczniemy kupować więcej ropy z Bliskiego Wschodu, obecna cena z 75 dolarów (za baryłkę) wzrośnie do 150 dolarów – powiedział indyjski minister ropy naftowej i gazu ziemnego Sri Jegarajah na konferencji India Energy Week w stanie Goa (zachodnie Indie) – podaje stacja CNBC.

– Świat jest wdzięczny Indiom za zakup rosyjskiej ropy. To nie tak, że inne kraje nie chcą, żebyśmy kupowali rosyjską ropę – dodał minister Sri Jegarajah nie odnosząc się do sporów Rosnieft-Indian Oil o warunki dostaw ropy z Rosji.

Indie były największym importerem ropy rosyjskiej w 2023 roku sprowadzając średnio 1,75 mln baryłek dziennie, co oznacza wzrost o 140 procent w stosunku do 2022 roku. Dostawy w grudniu 2023 roku były najniższe od 11 miesięcy. Powodem miała być mało atrakcyjna cena. Niezależnie od tego część ładunków z Rosji nie mogła zostać rozładowana w Indiach przez sankcje zachodnie w postaci ceny maksymalnej G7, Unii Europejskiej i Australii.

Kommiersant / CNBC / Wojciech Jakóbik / Jacek Perzyński

Sawicki: PKN Orlen składa wniosek o przejęcie Lotosu. Co zbada Bruksela?


Powiązane artykuły

Producent autobusów zeroemisyjnych wyszedł nad kreskę. Po 2 latach

Znany producent miejskich autobusów, głównie zero i niskoemisyjnych oraz trolejbusów po dwóch latach strat wyszedł nad kreskę. Skonsolidowany zysk netto...
Friedrich Merz, lider CDU/CSU kanclerz Niemiec / Fot.: Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

Niemcy chcą wydać 4 mld euro na ratunek swoich firm

Rząd niemieckiego kanclerza Friedricha Merza (CDU) rozważa uruchomienie programu subsydiów o wartości 4 miliardów euro dla energochłonnych gałęzi przemysłu. Ekspert...

Mercosur dzieli winiarzy. Obawy też w Polsce

Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. Mimo protestów europejskich rolników, duńska prezydencja chce ją sfinalizować do końca roku. Otwarcie europejskich...

Udostępnij:

Facebook X X X