DrogiInfrastrukturaWszystko

Roszkowski: Nie ma potrzeby, by system e-opłat budować od początku

Ostatnie deklaracje przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na temat sposobu wdrażania tzw. e-myta rozszerzonego na samochody osobowe poddają szybką i sprawną realizację tego przedsięwzięcia w wątpliwość. Każą również zadać pytanie, czy GDDKiA działa w porozumieniu z nadzorującym je ministerstwem, czy też prowadzi autonomiczną politykę – stwierdza w ostatnim oświadczeniu Instytut Jagielloński. 

– Użytkownicy dotychczas funkcjonującego systemu viaToll – dotąd obejmującego przejazdy po drogach krajowych samochodów ciężarowych – mogą zostać poszerzeni o kierowców samochodów osobowych w ramach istniejącej infrastruktury – uważa w rozmowie z naszym portalem Marcin Roszkowski, prezes zarządu Instytutu Jagiellońskiego.

Jego zdaniem nie ma wobec tego powodu, by budować zupełnie nową infrastrukturę. Tym bardziej, że GDDKiA płaci także za jej obsługę i serwisowanie firmie Kapsch. Jej umowa z GDDKiA obejmująca tę usługę kończy się dopiero w 2018 r.

– Nasze państwo chce widocznie za to więcej płacić – skoro zdecydowałoby się na budowanie całego systemu opłat od nowa – uważa Roszkowski. – Tworzylibyśmy bowiem w ten sposób drugi raz to, co już mamy.

Pomysł ministerstwa infrastruktury polega na tym, żeby – w ramach tego samego systemu – wprowadzić ułatwienie, polegające na tym, że kierowcy mieliby możliwość przejazdu przez bramki pobierające e-opłaty bez zatrzymywania się. Do tego celu wykorzystywana byłaby taka sama infrastruktura, z której korzystają obecnie ciężarówki.

– Byłoby naturalną konsekwencją, aby także kierowcy aut osobowych mogli korzystać z tego samego, dotychczas sprawnie – mimo pewnych początkowych problemów – działającego systemu viaToll – twierdzi Roszkowski. – Szczególnie, że kierowcy nie musieliby czekać w długich kolejkach chcąc ponieść opłatę za przejazd. Nie ma więc potrzeby, by system e-opłat budować od początku, skoro państwo polskie już taki system zbudowało.

Instytut Jagielloński stawia na zakończenie swego oświadczenia publicznie istotne pytania wobec wicepremier i minister infrastruktury, Elżbiety Bieńkowskiej. Zdaniem Marcina Roszkowskiego najważniejsze, to: Czy opinia publiczna pozna argumenty, przemawiające za budową równoległego systemu elektronicznego poboru opłat?


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X