DrogiInfrastrukturaWszystko

Roszkowski: Nie ma potrzeby, by system e-opłat budować od początku

Ostatnie deklaracje przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na temat sposobu wdrażania tzw. e-myta rozszerzonego na samochody osobowe poddają szybką i sprawną realizację tego przedsięwzięcia w wątpliwość. Każą również zadać pytanie, czy GDDKiA działa w porozumieniu z nadzorującym je ministerstwem, czy też prowadzi autonomiczną politykę – stwierdza w ostatnim oświadczeniu Instytut Jagielloński. 

– Użytkownicy dotychczas funkcjonującego systemu viaToll – dotąd obejmującego przejazdy po drogach krajowych samochodów ciężarowych – mogą zostać poszerzeni o kierowców samochodów osobowych w ramach istniejącej infrastruktury – uważa w rozmowie z naszym portalem Marcin Roszkowski, prezes zarządu Instytutu Jagiellońskiego.

Jego zdaniem nie ma wobec tego powodu, by budować zupełnie nową infrastrukturę. Tym bardziej, że GDDKiA płaci także za jej obsługę i serwisowanie firmie Kapsch. Jej umowa z GDDKiA obejmująca tę usługę kończy się dopiero w 2018 r.

– Nasze państwo chce widocznie za to więcej płacić – skoro zdecydowałoby się na budowanie całego systemu opłat od nowa – uważa Roszkowski. – Tworzylibyśmy bowiem w ten sposób drugi raz to, co już mamy.

Pomysł ministerstwa infrastruktury polega na tym, żeby – w ramach tego samego systemu – wprowadzić ułatwienie, polegające na tym, że kierowcy mieliby możliwość przejazdu przez bramki pobierające e-opłaty bez zatrzymywania się. Do tego celu wykorzystywana byłaby taka sama infrastruktura, z której korzystają obecnie ciężarówki.

– Byłoby naturalną konsekwencją, aby także kierowcy aut osobowych mogli korzystać z tego samego, dotychczas sprawnie – mimo pewnych początkowych problemów – działającego systemu viaToll – twierdzi Roszkowski. – Szczególnie, że kierowcy nie musieliby czekać w długich kolejkach chcąc ponieść opłatę za przejazd. Nie ma więc potrzeby, by system e-opłat budować od początku, skoro państwo polskie już taki system zbudowało.

Instytut Jagielloński stawia na zakończenie swego oświadczenia publicznie istotne pytania wobec wicepremier i minister infrastruktury, Elżbiety Bieńkowskiej. Zdaniem Marcina Roszkowskiego najważniejsze, to: Czy opinia publiczna pozna argumenty, przemawiające za budową równoległego systemu elektronicznego poboru opłat?


Powiązane artykuły

Morska farma wiatrowa Anholt/Dania. Fot. BiznesAlert.pl/Bartłomiej Sawicki

Dania chce więcej morskich wiatraków. Podwoi moc offshore

19 maja rząd Danii ogłosił wdrożenie pomocy w wysokości 7,7 miliarda euro na wsparcie rozwoju morskiej energii wiatrowej. Ma to...
Zawór gazowy. Źródło: freepik

Ukraina utrzyma dostęp do polskich gazociągów

Gaz-System będzie oferował przepustowość ciągłą na kolejny rok gazowy 2025/2026 w kierunku z Polski na Ukrainę. Polski operator uzgodnił z...

Ponad miliard złotych z KPO na modernizację sieci elektroenergetycznej

Resort klimatu i środowiska podpisał umowę z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę przesyłową. Fundusze wyniosą ponad...

Udostępnij:

Facebook X X X