Rozpoczęcie budowy pierwszego bunkrowca na metanol o podwójnym paliwie zamówionego przez włoską grupę transportu morskiego Fratelli Cosulich miało miejsce w Chinach.
19 lipca odbyła się ceremonia cięcia stali dla chemikaliowca IMO Typ II o nośności 7 990 DWT w stoczni Taizhou Maple Leaf Shipbuilding. Statek będzie miał pojemność ponad 8 000 metrów sześciennych i będzie mógł przewozić zarówno zielony metanol, jak i biopaliwa.
Bunkrowiec zostanie wyposażony w trzy zespoły prądotwórcze MAN zaprojektowane do pracy na metanolu. Silniki czterosuwowe będą częścią napędu diesel-elektrycznego, a pokładowy system magazynowania energii z baterii zoptymalizuje zużycie paliwa i zmniejszy emisję gazów cieplarnianych (GHG).
Statek ma zostać dostarczony w ostatnim kwartale 2025 roku i będzie stacjonował w porcie w Singapurze na podstawie umowy czarteru czasowego ze stałą stawką z globalnym traderem towarowym Trafigura.
Fratelli Cosulich złożyło zamówienie na budowę bunkrowca w stoczni Taizhou Maple Leaf Shipbuilding w grudniu 2023 roku.
Wcześniej w tym miesiącu firma poinformowała, że zamówiła dwa kolejne bunkrowce chemiczne IMO Typ II o nośności 7 999 DWT, przystosowane do metanolu, w tej samej chińskiej stoczni. Pierwszy z dwóch statków przystosowanych do metanolu ma zostać dostarczony w pierwszej połowie 2026 roku.
Offshorewind / Mateusz Gibała
Metanol zazieleni transport morski. Maersk i Evergreen to pionierzy